یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
والم شبیری - المصطفی - فقه الوقف

حوزه/ نشست افتتاحیه گروه علمی رشته «فقه و حقوق وقف» در ساختمان شماره دو مجتمع آموزش عالی فقه جامعة المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام شبیری، مسئول راه اندازی رشته «فقه الوقف» در مدرسه تخصصی فقه، با اشاره به گذشت بیش از پنج سال از ارائه طرح راه اندازی رشته فقه الوقف و مباحث مرتبط با آن در مدرسه تخصصی فقه که یکی از مدارس پنج گانه مجتمع فقه به شمار می آید، ابراز داشت: هرچند راه اندازی و اجرای این رشته چند سال به تأخیر افتاد؛ اما خوشبختانه با اهتمام حجت الاسلام والمسلمین ترابی، رئیس مدرسه فقه تخصصی، این حرکت آغاز شد.

وی افزود: با استفاده از ارتباطات و اعتماد موجود نهادهای مرتبط به مدرسه تخصصی فقه و پشتیبانی و تأکیدات رئیس المصطفی و رئیس مجتمع آموزش عالی فقه، تصمیم بر راه اندازی رشته فقه و حقوق وقف گرفته شد تا در کنار  پژوهشکده وقف که عهده دار مسائل پژوهشی این رشته است، مباحث آموزشی را پیگیری نماییم.

حجت الاسلام شبیری، با تاکید بر اهمیت رشته وقف و لزوم مطالعات تخصصی در این حوزه، اظهار داشت: برای توسعه فقه بالنده و درخشان مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، باید مطالعات تخصصی گسترش یابد. امروز شیعیان در سراسر جهان مورد هجمه قرار گرفته اند و انتظار پی گیری حقوقی این مسائل توسط مدرسه تخصصی فقه از سوی جامعه المصطفی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر به دنبال آن هستیم که فقه ما حلال مشکلات امروز جامعه باشد، باید مطالعات تخصصی گسترش یافته و فقها با واقعیت های جامعه آشنا شوند تا فتواهای خود را با توجه به شرایط زمان و مکان صادر نمایند.

حجت الاسلام والم شبیری در پایان ضمن اظهار امیدواری برای راه اندازی رشته های دیگر مانند فقه محیط زیست و فقه هنر در مدرسه تخصصی فقه، اظهار داشت: برای موفقیت روزافزون نظام مقدس اسلامی و اجرای صحیح اصل چهارم قانون اساسی، باید فقهای طراز اول در تمامی زمینه های مورد نیاز جامعه، از جمله حوزه وقف، ورود نموده و با آشنایی با مسائل مختلف روز، فقه را غنی نمایند.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام ترابی، رئیس مدرسه تخصصی فقه به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اهمیت مباحث حقوقی وقف در کنار مسائل فقهی آن، اظهار داشت: متأسفانه با وجود اهمیت فراوان مسئله وقف و موقوفات در کشور، تا کنون هیچ دانشگاه یا دانشکده ای به نام وقف و یا حتی رشته و گرایشی در این زمینه، راه اندازی نشده است.

وی با تاکید بر نیاز به راه اندازی رشته تخصصی فقه و حقوق وقف، اذعان داشت: راه اندازی این رشته نه تنها می تواند پاسخگوی نیازهای داخل کشور باشد؛ بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه برای نمایندگان المصطفی و مدیران مدارس و حوزه های علمیه در خارج از کشور راهگشا خواهد بود.

مدیر مدرسه تخصصی فقه، افزایش اعتماد مردم به وقف و آشنایی با آثار و احکام آن را موجب گسترش استقبال از آن دانست و ابراز داشت: ان شاء الله مدرسه تخصصی فقه از سال آینده در این رشته دانش پژوه پذیرش خواهد نمود و معتقدیم راه اندازی این رشته و پرورش دانش پژوه، همانند وقف، صدقه جاریه برای دست اندرکاران آن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha