یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
حجت الاسلام حیدری ابهری

حوزه/ نویسنده کتب دینی و مشاور امور خانواده تصریح کرد: بی شک ارائه مشاوره صحیح بر اساس چارچوب و مولفه های دینی می تواند به طور قابل توجهی به کاهش آمار طلاق کمک کند.

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر این که متاسفانه در حال حاضر مساله طلاق در کشور ما از مرحله معضل اجتماعی نیز عبور کرده و به مرز بحران رسیده است، اظهار داشت: این وضع به خصوص در پایتخت و حتی شهرهای مذهبی ، وضعیت حادی پیدا کرده است که باید برای آن هر چه سریعتر چاره اندیشی کرد.

وی همچنین افزود: هم اکنون بنابر آمار به طور متوسط در کشور از هر هفت یا هشت ازدواج یکی به طلاق می انجامد که این میزان در کلان شهری چون تهران یک طلاق به ازای چهار یا پنج ازدواج است.

وی با تاکید بر این نکته کلیدی که بی شک یکی از راه های جلوگیری از گسترش چنین معضلاتی این است که همگان به خصوص خانواده ها به مساله مشاوره چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، اهمیت ویژه ای دهند، گفت: اگر ما بخواهیم جلوی سونامی طلاق و آواری که از این طریق به سست شدن کانون خانواده ها انجامیده ، بگیریم یکی از راه هایش اهتمام به مساله مشاوره البته به طرز صحیح و به موقع آن است.

وی ادامه داد: در این میان، طلاب و روحانیون مشاور به جهت تعهد دینی و اخلاقی و نیز آشنایی نسبی با اصول روان شناسی اسلامی می توانند نقطه اتکای خوبی برای خانواده ها و به ویژه نسل جوان باشند؛ در اینجا همچنین اهمیت و ضرورت مشاوره دینی یعنی مشاوره بر اساس مولفه ها و اصول و چارچوب های دینی که متکی بر آیات نورانی قرآن کریم و احادیث گهربار ائمه اطهار(ع) است خود را نشان می دهد.

این مشاور امور خانواده و جوانان یادآور شد: البته باید توجه داشت که حوزه های علمیه و به طور کلی نظام روحانیت از دیرباز و از قرن های پیش به این مهم عنایت خاص داشته و اساساً یکی از رسالت های خود را ارایه مشاوره به مردم در موضوعات مبتلابه زندگی به ویژه مباحث زناشویی و ازدواج می دانسته و بدان عمل کرده است

وی اضافه کرد: در واقع این مساله جدیدی نیست که حالا موجب تعجب عده ای شده به طوری که بعضی فکر کنندکه روحانیون این مشاوره ها را به تاسی و تقلید از علم و فرهنگ غربی انجام می دهند ، چه آن که اتفاقاً در سیره و سنت دینی ما نیز به طور خاص بر این موضوع تاکید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری ابراز داشت: به عنوان مثال ما در تاریخ داریم که حضرت رسول اعظم(ص) در زمان حیات پربرکت خود مشاوره به مردان و زنان مدینه در خصوص مسایل زناشویی و تربیت فرزند و غیره می داده اند و ائمه اطهار(ع) نیز هر کدام در فرمایشات و احادیث بسیار، راهکارهای ارزنده ای به مردم و سوال کنندگان ارایه می فرمودند که باعث نجات افراد از بن بست های زندگی شان می شده است.

وی افزود: همچنین به تاسی از سیره حضرات معصومین(ع) بسیاری از علما و بزرگان ما نیز در همین مسیر قدم برمی داشته اند به طوری که به عنوان مثال مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری با آن درجه از علم و تقوا بخشی از ساعات خود را در طول هفته به امر مشاوره مسایل خانوادگی اختصاص می دادند.

این نویسنده و محقق حوزوی بیان داشت: در حال حاضر نیز شاهد هستیم که به لطف الهی و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، طلاب و روحانیون در اماکن عمومی و مذهبی به ارایه مشاوره می پردازند که بخش قابل توجهی از این مشاوره ها اختصاص به مسایل خانوادگی دارد و چه بسا خیلی از آن ها مانع از رخدادن طلاق شده که مبغوض ترین حلال الهی است.

وی افزود: البته آنچه در شرایط کنونی لازم است این که باید با برنامه ریزی بهتر در این خصوص وارد عمل شد و از سویی طلاب و فضلای حوزه با آگاهی و آموزش بهتر به انجام خدمت بپردازند.

این مشاور دینی گفت: ما اگر بتوانیم از طریق مشاوران خوب و دلسوز و متعهد ، آگاهی مردم حتی از دوره کودکی و نوجوانی شان را ارتقا دهیم، این ها وقتی بزرگ شدند و خواستند تشکیل زندگی دهند بهتر می توانند در مقام همسر و یا پدر و مادر ، وظایف و تکالیف خود را انجام دهند و در مقابله با بحران ها و مشکلات زندگی ، رفتار معقولانه ای بر اساس صبر و متانت و سعه صدر از خود نشان دهند.

حجت الاسلام  حیدری در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: بسیاری از مشکلات خانوادگی به ویژه در رابطه با زوجین جوان با مشاوره قابل حل است،  البته به شرطی که قبل از هر چیز طرفین معتقد به آن باشند و از نظرات مشاورین معتمد و باسواد و در عین حال متعهد در زندگی خود استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha