چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
دانشگاه ادیان و مذاهب

حوزه/ با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان دوره دکتری ۹ کشور دنیا، دومین دوره آموزش کوتاه ‌مدت شیعه‌شناسی ویژه غیرایرانیان در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

مدیر ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این خبر اظهارداشت: ‌این دوره برای دومین بار به همت مدیریت ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه و با شرکت دوازده استاد دانشگاه و دانشجوی دوره دکتری از اقصی نقاط جهان برگزار خواهد شد.

دکتر مهدی صالحی افزود: این میهمانان از کشورهای ایتالیا، آمریکا، کاندا،‌ آلمان،‌ عراق، مصر، و ترکیه هر کدام یک نفر،‌ از انگلستان دو نفر و سه نفر از سه کشور آفریقای در این دوره کوتاه‌مدت حضور خواهند داشت.

وی در توضیح برنامه‌های این دوره کوتاه مدت گفت: کلاس‌ها در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود و برنامه‌های ویژه‌ای هم‌چون بازدید از مراکز علمی شهر قم و دیدار با برخی شخصیت‌های دینی، و بازدید از شهرهای اصفهان و تهران برای شرکت کنندگان در این دوره تدارک دیده شده است.

مدیر ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ترکیب استادان این دوره گفت: استادان این دوره از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و برخی نیز از استادان سایر مراکز علمی خواهند بود و استادان این دوره کوتاه مدت به زبان انگلیسی به ارائه مطلب خواهند پرداخت.

صالحی گفت: پیدایش،‌ تطور و انشعابات شیعه، شیعه و توحید و نجات‌شناسی از جمله موضوعاتی است که در این دوره تدریس خواهد شد.

وی با اشاره به حضور دوازده نفر از پژوهشگران علاقه‌مند به شناخت تشیع در دوره کوتاه‌مدت تخصصی شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نحوه گزینش و شناسایی و نیز ملیت آنان گفت: این افراد که از همه قاره ها می باشند، اغلب دانشجوی دوره دکتری و استاد دانشگاه هستند و از طریق رایزنی با دانشگاه‌های خارجی طرف همکاری ما و نیز میهمانانی که تاکنون از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید داشته‌اند شناسایی و انتخاب شده‌اند.

صالحی از آغاز برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برگزاری این دوره از دو سال پیش خبر داد و افزود: با تأکیدات فراوانی که حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب داشت این دانشگاه از حدود دو سال قبل و در راستای اهداف متعالی خود که همانا معرفی تشیع با تکیه بر آموزه‌های اهل بیت(ع) است کمیته‌ای علمی اجرایی را ویژه برگزاری این دوره تشکیل داد تا شیوه برگزاری و نیز مفاد آموزشی آن را تهیه و تنظیم کند.

وی، درباره محتوای آموزشی این دوره گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره علاوه بر موضوعات فوق الذکر به‌طور کلی با تاریخ شکل‌گیری، جغرافیای جمعیتی، مبانی کلامی، اعتقادی و الهیاتی و نیز دیدگاه‌ها و دکترین سیاسی تشیع آشنا خواهند شد.

وی درباره برنامه‌های فرهنگی و جانبی این دوره برای شرکت‌کنندگان، اظهارداشت:  شرکت‌کنندگان این دوره در برنامه‌هایی نظیر بازدید از اماکن ادیانی اقلیت‌های دینی در شهرهای تهران و اصفهان و برخی برنامه‌های سیاحی دیگر بهره‌مند خواهند شد که به‌منظور آشنایی آنان با بافت اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران صورت داده شده تا چهره‌ای متفاوت از آنچه را که در رسانه‌های غربی از تشیع ترسیم شده از نزدیک لمس کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از حضور گروهی از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب در این دوره خبر داد و افزود: این دانشجویان با هدف شکل‌دهی زمینه ای عینی برای تبادل نظر میهمانان خارجی با جوانان دانشگاهی شیعی در این برنامه حضور می‌یابند تا آنان را از نزدیک در جریان فضای مطلوب علمی و دانشگاهی کشورمان قرار دهند.

صالحی در پایان از استمرار این برنامه در سال‌های آینده خبر داد و افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهینامه رسمی شرکت در دوره کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی اعطا خواهد کرد.

لازم به ذکر است، دومین دوره آموزش کوتاه‌مدت شیعه‌ شناسی از سه‌شنبه یازدهم اسفندماه 1394 در محل دانشگاه ادیان و مذاهب آغاز خواهد شد.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha