شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
افق حوزه

حوزه /چهارصد و پنجاهمین شماره افق حوزه به انضمام افق خانواده منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» نشریه «افق حوزه» در بخش هایی مانند؛ سرمقاله، اخبار افق، در محضر نور، سخن بزرگان، عطر یار، اخلاق در حوزه، رواق شهیدان، فرزانگان، اخبار کوتاه، بین ‌الملل، مقاله، کرسی اجتهاد، فقه و زندگی، مصاحبه، آثار ماندگار، یاد ایام، ویژه ‌نامه ‌ها، افق خانواده و پرس ‌وجو به ارائۀ مطلب پرداخته است.

عناوین برتر هفته نامه «افق حوزه» عبارتند از: «بیانات امام خمینی‌ (ره) خطوط اساسی و اصول انقلاب اسلامی است»، «چهارمین جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب»، «همایش «اسلام و نفی خشونت» در ایتالیا»، «به برکت انقلاب از قرآن مهجوریت ‌زدایی شد»، «تجلیل از طلاب ممتاز حوزه علمیه قم»، «اجلاسیه اساتید سطح عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد»، «علمای شهرستان ‌ها تمهیدات هجرت فضلا به مناطق را فراهم کنند»، «وداع طلاب اهوازی با شهید هم ‌حجره ‌ای»، «مباحث فقهی تشیع در دانشگاه سوربن فرانسه ارائه می ‌شود»، «دانش‌ نامه جهانی زیارت اربعین تدوین می ‌شود»، «کاهش موالید از نتایج منفی فرهنگ غرب است»، «گزارشی از فعالیت ‌های جامعة المصطفی ‌العالمیه درباره نهج ‌البلاغه».

* در محضر آیت الله مظاهری

در ستون اخلاق در حوزه این شماره درس اخلاق آیت الله مظاهری با عنوان «صبر بر مصیبت» می خوانیم:

پروردگار عالم نسبت به بندگانش دو گونه لطف دارد؛ «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» یکی لطف جلی و روشن است و آن نعمت هایی است که خداوند به بندگانش داده و این عام است؛ چنان چه قرآن می فرماید: «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها» این نعمت ها طبق قاعده لطف، هم به مؤمن داده می شود و هم به فاسق؛ هم به مسلم می دهد و هم به کافر.

دیگر الطاف خفیه است که به حسب ظاهر مصیبت و مشقت و بلاست؛ اما در باطن یک لطف خفی و نعمتی در آن نهفته است؛ یعنی لطفی است که مردم نمی توانند آن را درک کنند، بلکه عموم مردم آن را بلا و مشقت می بینند.

علمای اخلاق می گویند: در الطاف جلیه، خوشی و نعمت فراوان است لکن مربوط به همین دنیاست و پاداشی بر آن مترتب نیست؛ ولی در الطاف خفیه خدا، علاوه بر این که در روز قیامت خدا از مصیبت زده عذرخواهی می کند و بهشت را به او عطا می نماید، در دنیا هم یک جهش عجیبی دارد و این که آدمی به جایی می رسد که جز خدا نمی بیند، در اثر این لطف خفیۀ خداست. این ترقی روحی و مقامات معنوی، منوط به پیشه کردن صبر و استقامت در ابتلائات است و این که شخص در جزر و مد روزگار، خویش را نبازد.

مهم ترین عناوین در بخش «افق خانواده» عبارتند از: «بهبود سلول های بنیادی قلب به کمک امواج فراصوتی»، «آثار مخرّب مقایسه کردن کودکان»، «منظم باش تا زرنگ شوی!»، «پارچه ها را چگونه بشوییم تا صدمه نبینند».

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 32900538-025 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha