دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
دیدار قائم مقام دانشگاه پروچا ایتالیا با رایزن فرهنگی ایران در رم

حوزه / پروفسور آلبرتو ماریا گامبللی قائم مقام دانشگاه پروجا آمادگی این دانشگاه را برای هر گونه همکاری با دانشگاههای ایران اعلام نمود و از رایزن فرهنگی کشورمان در رم خواست تا پل ارتباطی آنها با موسسات علمی مشابه در ایران شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، امروز جمعه 23 بهمن، آقای پروفسور آلبرتو ماریا گامبللی قائم مقام دانشگاه پروجا به همراه آقای ادواردو از دیپلماتهای سابق ایتالیا  در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان در رم با آقای پورمرجان  رایزن فرهنگی سفارت ایران ملاقات نمود .

در این ملاقات قائم مقام دانشگاه پروجا ضمن تبریک موفقیتهای اخیر جمهوری اسلامی ایران در حوره دیپلماسی و مذاکرات هسته ای و اظهار خوشحالی از سفر آقای روحانی به ایتالیا که دستاوردهای خوبی را برای دو طرف داشته است آمادگی دانشگاه پروجا را برای هر گونه همکاری با دانشگاههای ایران اعلام نمود و از رایزن فرهنگی کشورمان در رم خواست تا پل ارتباطی آنها با موسسات علمی مشابه در ایران شود .

دانشجویان ایرانی می توانند تعدادی از کرسیهای ما را از آن خود نمایند

وی گفت: دانشگاههای ایران از سطح علمی خوبی برخوردارند و دانشجویان ایرانی می توانند تعدادی از کرسیهای ما را از آن خود نمایند همچنانکه در 20 سال پیش چنین بوده است .ما آمادگی داریم در صورتی که تعداد مشخصی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه پروجا حضور یابند برخی از امکانات رفاهی و زبانی را هم با کمک و همفکری مرکز فرهنگی ایران برای آنها مهیا سازیم .

آقای پروفسور آلبرتو از رایزن فرهنگی کشورمان در رم دعوت کرد تا به همراه سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به شهر پروجا بروند تا با میزبانی رئیس این دانشگاه با عملکرد این دانشگاه از نزدیک آشنا شوند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا در سال 2016 میزبان برخی از برنامه های فرهنگی و علمی مرکز فرهنگی ایران در شهر پروجا و دانشگاه پروجا باشیم .

تحصیل بیش از ۴ هزار دانشجوی ایرانی در ایتالیا

در ادامه این جلسه آقای پورمرجان ، از حسن نظر قاائم مقام دانشگاه پروجا تشکر نمود و گفت : واقعیت این است که دانشگاه پروجا برای ما شناخته شده است و خیلی از فارغ التحصیلان ایرانی در ابتدای انقلاب از دانشگاههای این شهر فارغ التحصیل شده اند و هم اینک بیش از 4000 دانشجوی ایرانی در موسسات علمی و دانشگاههای ایتالیا مشغول تحصیل هستند و در دانشگاههای معتبر و درجه یک ایتالیا پراکنده اند و تقریبا همه دانشگاهها هم از آنها رضایت خاطر دارند .

وی گفت: جمعیت جوان ایران باعث شده است که بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاههای ما مشغول تحصیل باشند و این ظرفیت علمی انبوه در کنار فعالیتهای علمی آنها و اساتید مبرز دانشگاهی در موسسات مختلف ایرانی و دانشگاههای دولتی و خصوصی ، ایران را به قطب علمی در منطقه تبدیل کرده است  و خوشبختانه همه دانشگاههای ما این آمادگی  را دارند که با موسسات علمی معتبر در دنیا مراوده داشته باشند و به تبادل علمی و تجربی بپردازند .

در خاتمه رایزن فرهنگی کشورمان در رم ضمن اعلام آمادگی برای اجرای برخی از فعالیتهای مشترک علمی و فرهنگی در شهر پروجا ،  قول داد تا درخواست دانشگاه پروجا را  از طریق مرکز توسعه تبادلات دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دانشگاههای ایرانی منعکس و معرفی نماید تا انشاءالله  در سال 2016  دانشگاه پروجا بتواند  با یکی از دانشگاههای ایرانی تفاهم نامه ای را امضا نماید .

آشنایی با تاریخچه و اهمیت دانشگاه پروجا

قائم مقام دانشگاه پروجا در این دیدار همچنین در مورد تاریخچه و اهمیت این دانشگاه گفت : دانشگاه پروجا در سال 1308 میلادی در شهر پروجا بر اساس دستور پاپ کلمنت پنجم تاسیس شد. در ابتدا این پاپ یکی از بناهای متعلق به واتیکان را در اختیار این دانشگاه گذاشت تا دروس علوم انسانی در آن تدریس شود. این دانشگاه در بدو تاسیس اختصاص به مقامات و شخصیتها داشت .در آغاز تاسیس، این دانشگاه سعی نمود که با دانشگاههای مانند پادوا و بلونیا که قدمتی بیشتر از این دانشگاه دارند رقابت نماید.

رشته های حقوق و قواعد دین مسیحیت ده سال بعد از تاسیس آن در دانشگاه راه اندازی شد و رشته های علوم پزشکی از سال 1321 فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز نمودند.

در سال 1355 از سوی پادشاه کارلو چهارم هنگامی که برای تاجگذاری وارد شهر رم شد این دانشگاه را به رسمیت شناخت و ورود آن را برای عموم آزاد نمود. شهرت این دانشگاه در ابتدای سالهای  تاسیس مربوط به رشته حقوق و هنر بود ولی رفته رفته دیگر رشته ها نیز به جمع رشته هایی که در این دانشگاه تدریس میشوند اضافه شد.

امروز فعالیتهای تحقیقی، آموزشی و مشاوره ائی این دانشگاه در67 رشته مختلف و در قالب 16 دپارتمان عرضه میشود. تعداد 23000 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده و کادر علمی آن متشکل از 1100 استاد و محقق و کادر اداری آن متشکل از 1100 نفر می باشد.

رشته پزشکی این دانشگاه از شهرت خاصی در ایتالیا برخوردار است و از بین دوره های تخصصی برگزار شده در این رشته، تخصص در رابطه با انواع مختلف بیماری سرطان بویژه سرطان خون  از شهرت ویژه ایی برخوردار است و این دانشگاه توانسته در سطح بین المللی تحقیقات بسیار ارزنده ایی را در خصوص نحوه مبارزه با سرطان خون ارائه نماید.

از دیگر رشته هایی که در این دانشگاه تدریس شده و از شهرت خاصی برخوردار است رشته زمین شناسی بالاخص تحقیقات در مورد آتشفشانها میباشد که از سوی اتحادیه اروپا نیز رسما مسئول تحقیقات در این زمینه شناخته شده است.

یکی دیگر از رشته هایی که در این دانشگاه تدریس میشود و از شهرت خاصی برخوردار است رشته فیزیک ذرات است که در بحث تحقیقات در مورد ماده تاریک یکی از همکاران اصلی ناسا به حساب میاید. این دانشگاه دارای شعبه دیگری نیز در شهر ترنی یکی دیگر از شهرهای استان امبریا می باشد .

این دانشگاه دارای 13 کتابخانه تخصصی و یک موزه میباشد.

در جدول رده بندی دانشگاه های اروپا ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا ، دانشگاه پروجا رتبه عالی را به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه در چهارچوب پروژه اراسموس که در خصوص تبادل دانشجو در سطح اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا فعالیت میکند با 380 دانشگاه و یا نهاد علمی قرارداد امضا نموده است.

تعداد تفاهم نامه همکاری که بین دانشگاه پروجا و دیگر دانشگاههای در سطح دنیا امضا شده اند به 120 مورد میرسد. تعدادی از تفاهم نامه های امضا شده این امکان را میدهد که شخص فارغ التحصیل شده به صورت همزمان مدرک خود را از دو دانشگاه اخذ نماید (Double degrees). دانشگاههایی که این تفاهم نامه را امضا کرده اند شامل: دانشگاه تایوان ، دانشگاه علوم اقتصادی لندن ، دانشگاه کالج لندن ، دانشگاه تگزاس در آمریکا ، دانشگاه واشنگتن ، سیاتل آمریکا ، دانشگاه علوم پزشکی ژاپن MIE می شود.

تمامی رشته های علوم اقتصاد، حقوق، اجتماعی، پزشکی و پیراپزشکی، فنی و مهندسی، ادبیات، علوم انسانی در این دانشگاه تدریس میشوند و دوره های تخصصی برگزار شده در این دانشگاه عبارتند از: بیوتکنولوژی، شیمی، فیزیک، زمین شناسی، انفورماتیک، ریاضی و علوم زیست محیطی می باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha