سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
نمایشگاه عکس و مینیاتور  فرهنگ اسلامی از نگاه عکاسان فرانسوی

حوزه / نمایشگاه هنری، و مینیاتور رونالد و سابرینا میچاد، برگزار شد.این دو عکاس فرانوسوی، در طی ۶۰ سال مسافرت در مشرق زمین به عکاسی از مناطق و سرزمین‌های مختلف پرداخته و شباهت‌های میان گذشته و حال سرزمین‌های شرقی را به تصویر درآورده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» به نقل از رسانه های امارات، نمایشگاه هنری، و مینیاتور رونالد و سابرینا میچاد، با نام آینه شرق در دوبی برگزار شد.

این دو عکاس فرانوسوی، در طی 60 سال مسافرت در مشرق زمین به عکاسی از مناطق و سرزمین‌های مختلف پرداخته و شباهت‌های میان گذشته و حال سرزمین‌های شرقی را به تصویر درآورده‌اند. رونالد میچاد در سال 1950 پس از پیوستن به ارتش فرانسه در مراکش، به تدریج به عکاسی و فرهنگ اسلامی علاقه پیدا کرد و در همان زمان بود که با همسرش سابرینا در مراکش آشنا شد و از آن زمان تاکنون به سفر در کشورهای اسلامی، کشف و مستندسازی مکان‌ها و فرهنگ‌های کشورهای اسلامی با عکس‌برداری پرداخته‌اند.

آن‌ها در سال 1960 در نخستین سفرشان به شرق آفریقا رفتند، از آنجا به سوی آسیا سفر کردند و از آن زمان تا کنون سرتاسر مشرق زمین را زیر پا گذاشته‌اند. آن‌ها نمایشگاه‌های عکاسی خود را در سرتاسر جهان به نمایش گذاشته و بیش از 20 کتاب درباره سفرهایشان نوشته‌اند. آخرین نمایشگاه این عکاسان با عنوان «آینه شرق» در دبی، انعکاسی از جنبه‌های مختلف تمدن و فرهنگ اسلامی می‌باشد. در این نمایشگاه همچنین آثاری از نقاشی‌های مینیاتوری باستانی و دستنوشته‌های تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند.

مینیاتورهای فارسی

رونالد میچاد درباره مینیاتورهای فارسی می‌گوید: ما همیشه شیفته نور، رنگ و شفافیت مینیاتورهای فارسی، همچنین مردم و فرهنگ‌هایی که این مینیاتور‌ها به نمایش می‌گذارند بوده‌ایم. دیدن این مینیاتورهای شرقی و نگاره‌های زیبا ما را واداشت که به این سرزمین سفر کرده و این فرهنگ‌ها را از نزدیک تجربه کنیم. در نخستین سفرمان در آسیا فهمیدیم با وجود اینکه دنیای ایده‌آل مینیاتور از واقعیت روزمره شرق جدا شده‌است اما هنوز تاثیر عمیق و ماندگاری از گذشته در بلاد شرق حضور دارد و می‌خواستیم این صداقت و اصالت را در فرهنگ شرقی در عکس‌ها نیز به نمایش درآوریم. می‌خواستیم بازتاب جمال الهی و زیبایی فرهنگ اسلامی را در عکس‌هایمان نشان دهیم و شاهد تاثیر و بازتاب این عکس‌ها روی مردم و بازدیدکنندگان از نمایشگاه باشیم.

در تصاویر این عکاسان شاهد عکس‌هایی از چوپانان بیابان پامیر، زنان اسب سوار با روبنده در ایران، تصاویری از فسلطین اشغالی، پسربچه‌ای با کتاب‌هایش در پاکستان، و عکس‌هایی از مساجد اتامبول، مراکش، هند، چین و سایر مردم با حرفه‌های مختلف هستیم. در عکس‌های به نمایش گذاشته شده شباهت‌های فوق العاده‌ای میان صحنه‌های گرفته شده و مینیاتورهای باستانی مشابه این تصاویر وجود دارد.

حضور آینه‌ها در فرهنگ اسلامی ایرانی

میچاد درباره منبع الهام آثارش می‌گوید: منبع الهام این نمایشگاه را می‌توان حضور آینه‌ها در فرهنگ اسلامی دانست. علاقه فوق‌العاده من به آینه‌ها و تصاویر انعکاسی به سفرم به ایران برمی‌گردد. در سفرم به اصفهان و بازدید از چهل ستون اصفهان متوجه شدم که این کاخ باستانی تنها 20 ستون دارد اما در اثر انعکاس ستون‌ها در آب به نظر می‌رسد که 40 ستون است. ما با الهام از این هنر خارق‌العاده در واقع گفتمانی میان هنر زندگی، میان گذشته و حال، و میان مینیاتورهای شرقی و عکاسی مدرن ایجاد کردیم. و متوجه شدیم که در شرق علیرغم تفاوت‌های تکنیکی و فرهنگی، تداوم و همگرایی قوی همچنان وجود دارد. تصاویر ما در واقع یک پیغام معنوی داشته و این شباهت‌ها میان فرهنگ‌های شرقی را به گفتمان گذاشته‌اند. هدف ما این بود که نشان دهیم هرچند میان مینیاتورها و تصاویر بیش از 700 سال فاصله زمانی هست اما جوهره فرهنگ اسلامی هنوز به قوت خود باقی است.

این نمایشگاه عکس و مینیاتور تا 12 مارس ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha