سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کشف سازه های اسلامی در یک منطقه قدیمی در مصر

حوزه / در تحقیقات نخستین دوربین ربات که توسط فردهلم کرمر، مهندس آلمانی ارائه شده بود، وزارت آثار باستانی در مصر موفق به کشف خرابه‌هایی از چندین سازه اسلامی در زیر مسجد سلطان حسن در منطقه ارگ در قاهره قدیمی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از روزنامه الاهرام، یک مهندس آلمانی که ماه گذشته با یک دوربین ربات به بررسی و ارزیابی سازه های زیربنایی مسجد سلطان حسن در قاهره پایتخت مصر پرداخته، توانست باقی‌مانده‌هایی از سازه های اسلامی را در زیر مسجد سلطان حسن کشف کند.

در تحقیقات نخستین دوربین ربات که توسط فردهلم کرمر، مهندس آلمانی ارائه شده بود، وزارت آثار باستانی در مصر موفق به کشف خرابه‌هایی از چندین سازه اسلامی در زیر مسجد سلطان حسن در منطقه ارگ در قاهره قدیمی شد.

 ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی در مصر به خبرنگاران گفت: کشف این ساختارهای اسلامی قدیمی به طور تصادفی اتفاق افتاده و زمانی که تیمی از باستان‌شناسان در حال تحقیق در مورد پایه‌های زیربنایی مسجد برای تعیین علت فرونشست بستر زیرین آن بودند، متوجه این سازه ها شدند.

به گفته او، تحقیقات اولیه بر روی ساختارها نشان می‌دهد که این سازه ها قدیمی‌تر از مسجد هستند.

احمد موتاوه، مدیر بخش آثار باستانی اسلامی در دفتر فنی وزارت نیز گفت: تیم فعال در منطقه، از زمین زیر مسجد نمونه برداری کرده تا پس از آنالیز و بررسی، علت فرونشست زمین را شناسایی کنند. آن‌ها همچنین به بررسی بیشتر این منطقه خواهند پرداخت تا اطلاعات بیشتری درباره منشاء و چگونگی ساختارهای کشف شده بدست آورند.

آشنایی با مسجد سلطان حسن قاهره

مسجد سلطان حسن مسجدی‌است در قاهره، که در سال  1356 میلادی ساخته شده‌است. ساختمان آن شامل یک مسجد و مدارس علمیه می‌باشد. در این مسجد چهار اتاق بزرگ طاق‌دار وجود دارند که به حیاط اندرونی باز می‌شوند و در آن‌ها شبستان و جایگاه موعظه، و نیز مدرسه‌ها و حجره‌های طلاب علوم و آرامگاه سلطان قرار دارد. ابعاد اصلی این مسجد ۱۵۰ متر در ۶۸ متر است. این مسجد ساختمانی‌در مساحتی مستطیل می باشد که در امتداد قبله قرار دارد. این مسجد بیشتر به دلیل اندازه فوق العاده و اجزای معماری نوآورانه مورد توجه می‌باشد. طبق اسناد ساخت مسجد سلطان حسن در مصر، این مسجد ابتدا بر روی باقیمانده‌های ساختارهای اسلامی قدیمی‌تری ساخته شده که هنوز شناسایی نشده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha