جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
اسقف اعظم اوکراین

حوزه / اسقف اعظم کلیسای کاتولیک اوکراین همچنان معتقد است واتیکان دیدگاه‌های جامعه کاتولیک روم شرقی را درک نمی‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از catholicculture.org، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک اوکراین همچنان معتقد است واتیکان دیدگاه‌های جامعه کاتولیک روم شرقی را درک نمی‌کند.

او با بیان این که بسیاری از مسیحیان کاتولیک اوکراینی از بیانیه مشترک میان پاپ فرانسیس و پاتریارک کریل، رهبر کلیسای ارتدکس روسی ناراضی هستند، گفت: به نظر می‌رسد دلیل این نارضایتی‌ها، درک متفاوت کلیسای رم از دنیا است.

اسقف اعظم اوکراینی گفت: ما به خوبی و حسن نیت پاپ فرانسیس هیچ شکی نداریم؛ اما مسئولین واتیکان در مجموع درکی از مشکلاتی که کاتولیک‌های شرقی با آن‌ها روبرو هستند یا شرایط سیاسی ما در آن کشور ندارند.

وی افزود: مسئولین واتیکان هنوز مشکلات ما را درگیری‌های جنگ داخلی می‌نامند حال آنکه ما درگیر تجاوزهای واقعی و جنگی از سوی روسیه هستیم.

یادآور می شود پیش از این رهبر کلیسای کاتولیک اوکراین به بیانیه مشترک پاپ فرانسیس و پاتریارک کریل اعتراض کرد و با بیان اینکه دیپلماسی ارتدوکس ها از واتیکان سوء استفاده کرده، گفت: در جریان امضای این بیانیه، واتیکان به ما خیانت کرد.

رهبر کلیسای کاتولیک اوکراین بدون اشاره به جزئیات این بیانیه گفت: این بیانیه که توسط کاردینال کوخ رییس شورای پاپی ترویج اتحاد مسیحیان و هیلاریون رییس بخش خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه تهیه شد، اگر چه به طور کلی مثبت بود، ولی ضعیف و بیشتر سئوال برانگیز است. در آن طوری وانمود شده آنچه در اتحاد جماهیر شوروی سابق پیش آمده، بیشتر درگیری غیر نظامیان است تا هجوم یک کشور به اوکراین.

از سوی دیگر پاپ فرانسیس هم در واکنش به انتقاد رهبر کلیسای اوکراین از بیانیه مشترک وی و رهبر کلیسای ارتدوکس گفت: از  اظهارات اوکراینی ها قدری نگران شدم؛ زیرا اظهارات سر اسقف اعظم اوکراین است. او بود که گفت ملت اوکراین عمیقا مایوس است و احساس می کند به آنها خیانت شده، به نظر می رسد صحبت هایش قدری عجیب باشد زیرا او را به خوبی می شناسم. باید اظهارات او را کاملا تفسیر کرد. اینها عقاید شخصی اش بود. 

با این حال و با توجه به انتقاد جدید اسقف اوکراین از واتیکان، به نظر می رسد کلیسای اوکراین سر سازگاری با واتیکان و پاپ فرانسیس نداره و اختلافها میان این دو نهاد کاتولیک ادامه خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha