شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
دان سانچز

حوزه / دان سانچز تحلیلگر آمریکایی نوشت:‌ حقیقت این است که آمریکا و دولت‌های غربی، القاعده و داعش را در سوریه و لیبی با اسلحه، توپخانه و کمک‌های مالی مجهز کردند. غرب همچنین رژیم آل سعود را مورد حمایت قرار داده تا انقلاب کشورهای عربی را بی‌نتیجه بگذارد...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دن سانچز نویسنده آزادی‌خواه آمریکایی در رسانه خبری "آنتی وار"، در مقاله‌ای تحلیلی درباره جنگ علیه داعش نوشت:

در پی حملات نرم تروریست‌های داعش در غرب، مانند حمله تروریستی اخیر در بروکسل، مدام می‌شنویم که می‌گویند: چرا مسلمانان در برابر افراط‌گرایان اسلامی ایستادگی نمی‌کنند؟ این سئوال تبلیغاتی در واقع قصد دارد تلقین کند دین اسلام، به شکل اجتناب ناپذیری خشن بوده و به صورت جداناپذیری با تروریسم همراه است.

پرسش کنندگان این سئوال در غرب به این حقیقت آشکار اشاره نمی‌کنند که بسیاری از مسلمانان در کلام و عمل، در مقابل افراط‌گرایان ایستادگی می‌کنند. در واقع این مسلمانان هستند که وظیفه سنگین مبارزه در جنگ علیه داعش را به عهده دارند؛ درحالی که سهم قدرت‌های غربی، تنها اضافه کردن بار زحمات آن‌هاست.

نقش مسلمانان در نبرد ایدئولوژیکی با داعش

نخست این که مسلمانان از نظر ایدئولوژیکی مخالف افراط‌گرایان هستند. رهبران مسلمان، روحانیون برجسته و سازمان‌ها و گروه‌های اسلامی مانند نهضت علمای اندونزی که بیش از 50 میلیون عضو دارند، رسما مخالفت و مبارزه خود را با داعش اعلام کرده‌اند. در این میان اگر شهروندان آمریکایی نیز مانند مسلمانان در آمریکا با جنگ و کشتار غیرنظامیان مخالفت می‌کردند، ما با مشکلات کمتری برای رسیدن به صلح روبرو بودیم.

نقش نظامی مسلمانان در نبرد با داعش

سانچز در ادامه این مقاله تحلیلی درباره نقش نظامی مسلمانان می‌نویسد: مسلمانان همچنین بیشترین سهم را در ایستادگی نظامی علیه افراط‌گرایان دارند. من به عنوان یک آزادی‌خواه، با جنگ و نبرد مخالفم، اما تصور می‌کنید چه کسانی هستند که در جبهه‌های نبرد علیه داعش و بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی از داعش و القاعده در سوریه و عراق، زیر حملات هوایی روسیه در حال مبارزه هستند؟ به نظر شما سربازان پیاده‌ای که در ارتش سوریه و بشار اسد، نظامیان شیعه با حمایت ایران، عراق و لبنان که همگی در جبهه‌های نبرد با داعش می جنگند، چه دین و اعتقادی دارند؟ مگر آن‌ها مسلمان نیستند؟ آیا آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که جنگ و مبارزه با تروریسم یعنی بمباران کلامی و اتهام زدن به مسلمانانی که در جبهه جنگ علیه داعش و زیر باران گلوله مقاومت می‌کنند؟! آیا آن‌ها توهین و افترا را به منزله محافظت از آمریکا  دانسته و آن را مبارزه با تروریسم می‌دانند؟

آنچه بیش از همه این اتهامات را آزاردهنده می‌کند این است که گلوله‌های شلیک شونده به سوی توده مسلمانان، ساخته کمپانی‌های همان کشور‌های اتهام زننده ست.

حقیقت این است که برای سالیان سال، خصوصا بعد از انقلاب کشورهای عربی، آمریکا و دولت‌های غربی، القاعده و داعش را در سوریه و لیبی با اسلحه، توپخانه و کمک‌های مالی مجهز کردند. غرب همچنین عربستان سعودی را مورد حمایت قرار داده، درحالی که تئوری پردازی برای افراط‌گرایان القاعده در سوریه و یمن، عملیات‌های انتحاری، به قحطی کشیدن غیرنظامیان در یمن، و پشتیبانی مدارس رادیکال در سرتاسر دنیا اقدامات اثبات شده سلطنت آل سعود است.

غرب تمام این جنایات را مرتکب شده که انقلاب کشورهای عربی را بی‌نتیجه بگذارد و به این منظور خاورمیانه را با وضعیت بغرنج و نابسامانی فروبرده است. به این ترتیب آن‌ها زمینه را برای رشد گروه‌های بسیار افراط‌گرا در این منطقه هموار کردند و حملات تروریستی علیه شهروندان غربی نیز نتیجه همین سیاست‌های غلط است.

مسلمانان برای مبارزه با افراط‌‌گرایان بی‌رحم و خشن، بیشتر از تصور ما غربی‌ها در تلاش هستند و اگر شما غربی‌ها نیز حقیقتا قصد دارید جلوی فجایع تروریستی را در سرزمین‌های خود بگیرید، کمتر انگشت اتهام را به سوی میلیارد‌ها مرد، زن و کودک مسلمان بگیرید  و در عوض، دولت‌های خودتان را از حمایت افراط‌گرایان بازدارید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha