جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
حجت الاسلام حسن دهشیری

حوزه / حجت الاسلام دهشیری با تاکید بر این که ولایت امیرالمومنین(ع) ریشه در قرآن دارد، تصریح کرد: مراد از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» در آیه ۴۳ سوره رعد، شخص امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

حجت الاسلام حسن دهشیری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با  تبریک ولادت مولای متقیان، حضرت امیرالمومنین علی (ع)، به آیه تطهیر  "إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا" اشاره کرد و گفت: آيه تطهير از برجسته ترين دلايل عصمت اميرالمؤمنين عليه السلام است.

وی با اشاره  به آیه 43 سوره رعد "يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ"، افزود: خداوند در این آیه شهادت را با شهادت کسی که نزد او «علم الکتاب» است، قرین می سازد؛ در تفسیر این آیه از مفسرین اهل سنت و تشیّع نقل شده که مراد از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» شخص امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

امام جمعه اردستان با بیان این که حضرت علی (ع) را علم الکتاب خوانده اند، به روایت «لو انّ الفياض اقلام و البحر مدادٌ و الجنّ حسّابٌ و الانس کتابٌ مااحصوا فضائل عليّ بن ابي طالبٍ" اشاره کرد و  گفت : ابن عباس نقل می کند  که رسول اکرم «ص» فرمود  "اگر انبوه درختان (و باغها) قلم و دريا مرکب و تمام جنّيان حسابگر و تمام انسان‏ها نويسنده باشند، قادر به شمارش فضائل علي بن ابي طالب نخواهند بود».

استاد حوزه اصفهان با اشاره به اینکه براساس نظر بیش‏تر علمای شیعه و سنی 300 آیه در شأن و منزلت امام علی‏علیه السَّلام نازل شده است، ابراز داشت: قران به دلیل کلّی‏گویی و برای پرهیز از تحریف شدن آن به دست دشمنان امام علی ‏علیه السَّلام، از آوردن صریح نام حضرت خودداری کرده است.

حجت الاسلام دهشیری به آیه "قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَكُورٌ" اشاره و تصریح کرد : آیه مودت از جمله آیاتی است که بر فضیلت اهل بیت پیامبر و موقعیت ویژه آنان و برخی آن را یکی از ادله امامت امیرمؤمنان علی علیه السلام به شمار آورده اند.

 وی به با اشاره کتاب "فَضائلُ الخَمسَة مِنُ الصّحاحِ الستّة وَ غَیرها مِنَ الکُتُب المُعتَبَرَة" اثر عالم شیعی سید مرتضی فیروزآبادی، افزود : این کتاب  در بردارنده احادیث و روایات درباره فضائل و مناقب پنج تن آل عبا است که از مهمترین کتاب‌های اهل سنت جمع آوری شده و بیشتر به مسأله امامت و ولایت خصوصاً در مورد امیر مؤمنان علی (ع) می پردازد.

313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha