سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 379270
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
حوزه های علمیه

حوزه / استاد حوزه علمیه مشهد گفت: امروز باید بین حوزه های علمیه کشور تعامل سازنده و هماهنگی ایجاد شود تا شاهد رونق علوم حوزوی باشیم.

حجت الاسلام مقدسیان در حاشیه نشست «افق های پیش روی حوزه علمیه خراسان » در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد با بیان اینکه حوزه های علمیه نجف در گذشته به مجتهد پروری، قم به نویسندگی و مشهد به منبر و ادبیات عرب معروف بود، اذعان کرد: حوزه های علمیه بعد از پیروزی انقلاب از نظر کمی و توسعه اماکن موفق بوده اند اما در زمینه کیفی هنوز به این حد موفقیت نرسیده اند.

وی افزود: مدیریت حوزه های علمیه باید با توجه به نیاز و درخواست گسترده دنیای امروز برای کسب معارف اسلامی باید برنامه ای چند ساله داشته باشند.

حجت الاسلام مقدسیان با بیان اینکه برخی از متون درسی در حوزه علمیه باید حذف و یا جایگزین شود، گفت: طلبه بدون مباحثه و مطالعه درس های حوزوی در هر سطحی به ویژه مقطع تحصیلی خارج فقه و اصول به جایگاه مفیدی نمی رسد.

این استاد حوزه علمیه مشهد استعدادهای درون حوزه را زیاد دانست و ابراز داشت: مسئولان حوزوی در کنار نیازسنجی جهانی و برنامه ریزی، باید نسبت به خطرهای زیادی که از سوی دشمن صهیونیستی و وهابیت وجود دارد، متوجه باشند.

وی با بیان اینکه باید دیدگاه تامین نیازهای داخلی مانند حضور روحانیت در مسائل حکومت و نظام، برنامه برای پاسخ به شبهه ها و سوال ها مورد توجه باشد، اظهار داشت: امروز با توجه به گستردگی نیازها باید به اجتهاد، تربیت منبری، پرورش نویسنده و مدرس نگاه کرد.

حجت الاسلام مقدسیان  افزود: می بایست از ابتدا ظرفیت سنجی انجام شود و طلاب علوم دینی در یک مقطع تحصیلی مشخص درس های سطوح را خوب بخوانند و سپس بر اساس استعدادهای شان به سمت خواسته و نیاز جامعه و نظام هدایت، تربیت و تامین مالی شوند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که حوزه های علمیه باید مکمل همدیگر باشند و موازی کاری انجام نشود و این سازماندهی به صورت رسمی انجام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha