یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
دکتر  باقر لاریجانی

حوزه/ دکتر لاریجانی بر لزوم توسعه آموزش در بخش های مختلف کشور و توسعه علوم بین رشته ای تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر باقر لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش ملی «جامعه، انسان و سلامت» در دانشگاه قم با ذکر این مطلب که توسعه رشته های مختلف با نگاه بین رشته ای از جمله مهمترین مسایلی است که باید در عرصه علوم و رشد علوم در کشور مورد دقت قرار گیرد، گفت: توجه به توسعه نیروی انسانی از مولفه های بسیار مهمی است که نشان می دهد که کشور، چه میزان به بحث آموزش اهتمام دارد.

وی افزو: اگر به درصدی که کشورهای مختلف به توسعه آموزش خود هزینه می کنند، کشور ما جزو کشورهای تراز اول در این زمینه نیست.

معاون آموزش وزیر بهداشت، تصریح کرد: آمریکا در سال گذشته 635 میلیارد دلار در زمینه نظامی هزینه کرده است ولی همین کشور در سال گذشته  1 تریلیارد و 300 میلیارد دلار در امور آموزشی هزینه کرده است.

وی گفت: توسعه آموزش در کشور نیازمند ایجاد یک سناریو قوی در این زمینه است؛ در کشورهای مختلف جهان این شعار که هر جوان مستعد باید به راحتی آموزش ببیند مطرح است که در کشور ما نیز باید این مساله در بهترین شکل خود انجام شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین میلیون دانش آموخته در سطح آموزش عالی فعالیت دارند و بیش از 2 هزار مرکز آموزش عالی نیز در کشور فعالیت می کنند که در این زمینه باید به رشته های بین رشته ای توجه شود.

وی افزود: رشته های بین رشته ای باید حمایت شوند نه اینکه درگیر چالش های گوناگون شوند؛ در سال 1979 که مطالعات بین رشته ای در دنیا آغاز شد، 7 هزار رشته وجود داشت ولی امروز بیش از 30 هزار رشته در این زمینه ایجاد شده است.

معاون آموزش وزیر بهداشت، تصریح کرد: در وزارت بهداشت، نگاه بین رشته ای در حال توسعه است و یکی ا زمهمترین عوامل موثر در این زمینه، نگاه بین رشته ای است و از بین ماموریت هایی که به دانشگاه ها داده شده است، مباحث بین رشته ای در اولویت قرار گرفته است.

وی گفت: تشعب علوم در حال افزایش است و به همین خاطر باید سعی کنیم انتظاراتی که از این تشعب داریم مشخص باشد؛ نمی شود که افراد همه چیز بدانند ولی نگاه آنها باید جامع باشد و شبکه های تحقیقاتی بین رشته ای باید به شکلی سامان ببیند که بتوانیم به نتایج بهتری برسیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این نگاه، نگاه ضد تک رشته ای و تخصص محوری نیست بلکه به دنبال نگاه جامع به این مساله داریم؛ در پزشکی دو رشته پزشک خانواده و طب اورژانس در این زمینه مورد نظر واقع شده است که نگاه جامعی به این دو مقوله داشته باشیم.

وی افزود: در کشور ما مشکلاتی روحی و روانی از مشکلات شایع است ولی از نظر جسمی سالم به نظر می رسد که این مساله باید در اندازه گیری سلامت اجتماعی مورد نظر قرار گیرد.

معاون آموزش وزیر بهداشت، تصریح کرد: وظیفه پزشک در تفسیر درست نسبت به سلامت باید توجیه شود؛ پزشکان باید بیماری ها را گزارش دهند تا این مشکل به یک اپیدمی در کشور مبدل نشود؛ پس نگاه جامع داشتن به پزشکی می تواند در سلامت اجتماعی نیز مفید باشد.

وی گفت: زمینه های همکاری بین وزارت علوم و بهداشت کاملا فراهم است و می تواند با توسعه رشته های بین رشته ای به توسعه نگاه جامع در درمانگری کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha