چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
پاپ بندیکت شانزدهم

حوزه / منشی خاص پاپ سابق گفت: یک بار برای همیشه و به صراحت اعلام می کنم هیچ خبرچین خائنی پاپ را مجبور به استعفاء نکرد و سرقت مدارک پاپ توسط همکار او و انتشار این مدارک باعث این کناره گیری نشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رادیو واتیکان، اسقف گئورگ گانزوین که در زمان پاپی بندیکت شانزدهم منشی خاص وی بود و در حال حاضر نیز منشی اوست در معرفی کتاب "در ماوراء بحران" درباره 8 سال دوران پاپی بندیکت شانزدهم در دانشگاه پاپی گرگوریان گفت: دوران بندیکت شانزدهم دوران روشنفکری و گفت و گو بود.

وی افزود: یک بار برای همیشه و به صراحت اعلام می کنم هیچ خبرچین خائنی پاپ را مجبور به استعفاء نکرد و سرقت مدارک پاپ توسط همکار او و انتشار این مدارک باعث این کناره گیری نشد.

منشی خاص پاپ سابق بدون اشاره صریح و مستقیم به عوامل پشت پرده در استعفای پاپ سابق گفت: پاپ افتخاری به ندای درونی خود گوش کرد و این تصمیم را گرفت!

ماجرای استعفای پاپ سابق

یادآور می شود پاپ بنديکت شانزدهم که نام اصلي او جوزف راتسينگر(Joseph Ratzinger) است، 265 مين پاپ کليساي کاتوليک محسوب مي شود. او بعد از فوت پاپ ژان پل دوم در سال 2005، در سن 78 سالگي توسط شوراي کاردينال ها به عنوان پاپ جديد انتخاب شد اما در مورخۀ یازدهم فوریۀ سال 2013، اعلام کرد که قصد دارد از مقام خود کناره گيري کند. اين خبر به سرعت از طريق رسانه هاي جمعي منتشر شد و شگفتي بسيار زيادي را در ميان عموم و همچنين نخبگان ايجاد کرد. حتي بعضي ها از آن به زمين لرزه تعبير کردند به ویژه آنکه آخرین استعفای یک پاپ به حدود 600 سال قبل باز می گشت.

وی در این استعفانامه متذکر شد که بارها به وجدان خود مراجعه کرده و بالاخره به اين اطيمنان رسيده است که به علت کهولت سن و ضعف جسمي و روحي و ذهني و همچنين شرايط بسيار متغير جهاني، ديگر قابليت هدايت سفينة کليساي کاتوليک را ندارد. و در نتيجه اعلام کرد که از ساعت 20، روز 28 فورية سال 2013 که برابر با دهم اسفندماه سال 1391 هجري شمسي بود، ديگر پاپ نخواهد بود و شوراي کاردينال ها بايد دست به کار انتخاب پاپ جديد بشوند.

تحلیل رسانه ها و شخصیت ها از استعفای پاپ

بعد از اعلام اين استعفاء، گمانه زني ها در مورد علل اصلي استعفاي پاپ شروع شد؛ در يک سوي طيف، کساني بودند که همان دلایل پاپ یعنی ضعف بدني و خستگي روحي را عنوان می کردند. گروه دیگر کساني بودند که فساد درون دستگاه واتيکان، از جمله فساد مالي جنسي و اخلاقي داخل واتیکان و همچنين فساد اخلاقي کشيش هايي را مطرح می کردند که دستگاه واتيکان به اقصي نقاط جهان اعزام مي کرد. آنها می گفتند که افشاي فساد مالي و پولشويي در بانک واتيکان باعث احساس شرمندگي پاپ شده بود يا اينکه بر ملا شدن اقدام پاپ در سرپوش گذاري بر روي فساد اخلاقي و به خصوص کودک آزاري کشيش هاي کاتوليک و عدم مجازات عاملين اين سوء استفاده هاي جنسي، باعث خجالت زدگي پاپ و تصميم او به استعفا شده بود. همچنين مي گفتند که گروهي از کاردينال ها قرار بوده است که در آيندة نزديک، ماجراي فضاحت بار و تکان دهنده اي که به رشوه دهي دستگاه واتيکان مربوط مي شده است را گزارش بدهند و پاپ تصميم گرفته بود قبل از افشاي اين گزارش، صحنه را ترک بکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    کلا آینده دین و متولیان وفروشندگانش همینه نهایتا