شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
 داعش

حوزه/ به اعتقاد کارشناسان، جوانان اروپایی که بسیاری از آنان هیچ دانش و پیشینه مذهبی ندارند، جذب ابهت و هیجان زندگی تروریست‌ها می‌شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از wam.ae، در همایشی که با موضوع نفوذ داعش و بررسی اثرات آن در رابطه با اروپا که توسط بخش تحقیقات و مشاوره ترندز در دانشکده کینگ لندن برگزار شده بود کارشناسان اعلام کردند: دولتمردان، رهبران مذهبی، رسانه‌ها و محققان همگی مسئولیت مهمی در همکاری و از تلاش در پشتیبانی از پیشبرد درک صلح آمیز از دین برای مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرایانه خشونت آمیز دارند.

در این نشست که توسط مرکز بین المللی مطالعات رادیکالیزم در دانشکده کینگ برگزار شده بود بیش از 200 کارشناس از سوی دولت، محققان، سیاستمداران و تجار خصوصی شرکت داشتند.

اتفاقات اخیر در اروپا به وضوح نشان داده که دیدگاه‌های افراط‌گرایانه داعشی تاثیر مستقیمی بر اروپا داشته و حمایت از افراط‌گرایان در اروپا در بی‌ثباتی سرتاسر دنیا نقش دارد. داعش تاکنون توانسته است به طور مستقیم حملات در اروپا را پشتیبانی کرده و با نفود برافراد بتواند از آن‌ها در خشونت‌های بی‌رویه بهره ببرد.

دکتر احمد الحملی ریاست ترندز پیش از همایش گفت: ما باید سازمان‌هایی را که سعی می‌کنند از اسلام برای اهداف سیاسی‌شان بهره ببرند به چالش بکشیم. مذهب نباید در راستای اهداف خشونت آمیز مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

باید داعش را از قلب‌ها و ذهن‌ها بیرون راند

سفیر آلبرتو فرناندز، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت: پیشرفت‌هایی در جنگ نظامی علیه داعش بدست آمده است اما پیشرفت زیادی در دور کردن قلب‌ها و ذهن‌ها از ایدئولوژی افراط‌گرایانه نداشته‌ایم.

شیراز ماهر مدیر مرکز بین المللی مطالعات رادیکالیزم نیز گفت: بسیاری افراط‌گرایان از دین یا باورهایی که ظاهرا از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند دانشی ندارند. در این میان داعشیان از این فرصت برای تشویق پیروان بالقوه‌ای استفاده می‌کنند که تنها خواستار حمایت از اهداف افراط‌گرایانه خشن هستند و هیچ درکی ندارند.

به گفته متخصصان، جوانان اروپایی که بسیاری از آنان هیچ دانش و پیشینه مذهبی ندارند، جذب ابهت و هیجان زندگی تروریست‌ها می‌شوند.

داعش تنها مسئله غرب نیست

ریچارد بارت مشاور ارشد گروه صوفان و عضو سابق سرویس های امنیتی انگلیس نیز گفت: ما گرایش داریم که مسئله داعش را تنها به غرب و اروپا نسبت دهیم حال آنکه مشکل داعش بین‌المللی است.

در این نشست کارشناسان ویژه، وضعیت داعش را در انگلستان، فرانسه، آلمان، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و دانمارک مورد بررسی قرار دادند. هر جامعه‌ای با چالش‌های متنوعی در رابطه با فریب تروریست‌ها روبرو است. به گفته بعضی از متخصصان افتادن در دام افراط‌گرایی هم در ارتباط فرد به فرد و هم از طریق اینترنت انجام می‌شود.

در نشست پایانی این همایش نیز نتیجه گیری نهایی این بود که دولتمردان و تجار می‌توانند از طریق رسانه‌ها در جلوگیری و به حداقل رساندن ایدئولوژی افراط‌گرایی بسیار کمک کننده باشند.

در پایان کارشناسان و متخصصان به این نتیجه رسیدند که بیشترین توجه باید به این مسئله جلب شود که چرا افراد تحت تاثیر ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه قرار گرفته و این ایده‌ها چگونه در سرتاسر جامعه ما گسترش یافته و اینکه چرا افراد برای حمایت از ایدئولوژی‌هایشان دست به خشونت می‌زنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha