یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه تهذیب و اخلاق مهم ترین رکن حوزه های علمیه است، گفت: تهذیب و انقلابی بودن غیر از وقت تحصیل نیست؛ خروجی استادان شایسته حوزه باید طلبه عالم، مهذب، انقلابی و دلسوز باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی پیش از ظهر امروز در نشست دانش افزایی استادان مدارس علمیه شهرستان ها که در اردوگاه نرجس خاتون(س)قم  برگزار شد، با اشاره به اینکه مذهب تشیّع مرهون انقلاب فرهنگی و علمی امام صادق(ع) است، اظهار داشت: امام صادق(ع) با تربیت بیش از 4 هزار شاگرد، علوم اهلبیت(ع) را پایه ریزی کرد و امام رضا(ع) این انقلاب نورانی را با هجرت تاریخی خود گسترش دادند.

وی تصریح کرد: اگر هجرت امام رضا(ع) به ایران نبود، دژ شیعی در این کشور شکل نمی گرفت.

معاون آموزش حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه شیعیان وظایف سنگینی در عصر غیبت دارند، گفت: همه استادان باید بدانند در حوزه امام صادق(ع) فعالیت می کند و با تقوای الهی و توسل به امام زمان(عج)، همه کارها انجام شدنی است.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شیعیان در عصر غیبت منتظر و در عصر ظهور مطیع هستند، تصریح کرد: شیعیان در عصر غیبت، مسئولیت هایی دارند که براساس روایات اگر توجهات خاص امام زمان(عج) نباشد، نمی توانند آنها را انجام دهند.

*سه دستاورد مهم علمای شیعه در عصر غیبت

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با تاکید بر اینکه شیعه پروری، شیعه سازی و تربیت اولیاء الهی مسئولیت خطیر علما در عصر غیبت است، اظهار داشت: نهضت محدثین، طراحی سازوکار اجتهاد و زعامت و رهبری در قالب ولایت فقیه از مهم ترین دستاوردهای علمای دین و حوزه های علمیه در عصر غیبت بوده است.    

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه و علمای دین مفتخر به انجام ماموریت های سنگین در عصر غیبت هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند حوزه های علمیه مادر انقلاب اسلامی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با توسل به اهلبیت(ع) و عنایت حضرت سیدالشهدا(ع)، حوزه علمیه قم را تاسیس کرد، ابراز داشت: اساس حوزه علمیه قم را علمای شاخص و موثر بنا نهادند؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی با اعزام مبلغان و علما به شهرستان ها، کار حوزه را گسترش داد و امام خمینی(ره) با بهره گیری از این ظرفیت و تربیت شاگردانی نظیر مرحوم آیات بهشتی و مطهری زمینه ساز انقلاب اسلامی شدند.

*استاد مهم ترین رکن آموزش است

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان اینکه بار حوزه به دوش استادان حوزه های علمیه است، تصریح کرد: اگرچه کتاب و متن آموزشی، برنامه آموزشی، فضای آموزشی، مدیر و طلبه از عناصر آموزش هستند اما استادان مهم ترین رکن مسئله آموزش هستند.  

وی با تاکید بر اینکه استاد به عنوان شخصیت معنوی، انقلابی و تاثیرگذار نقش بسیار مهمی را در تربیت طلبه برعهده دارد، ابراز داشت: یکی از سنت های خوب و مهم حوزه های علمیه تربیت رفتاری طلاب توسط استادان بوده است.

*تهذیب غیر از وقت تحصیل نیست

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه تهذیب و اخلاق مهم ترین رکن حوزه های علمیه است، اظهار داشت: تهذیب و انقلابی بودن غیر از وقت تحصیل نیست؛ خروجی استادان شایسته حوزه باید طلبه عالم، مهذب، انقلابی و دلسوز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با تاکید بر اینکه باید به استادان بیشتر از مباحث دیگر اهمیت دهیم، گفت: اهتمام به مباحث اخلاقی بسیار مهم است و استادان باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند. شهید مطهری حاصل تربیت اخلاقی و علمی امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بود.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز دنیا متوجه شده که حوزه های علمیه یکی از مهم ترین عوامل تداوم بخش انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: براین اساس دشمنان به دنبال توطئه برای خنثی کردن این حرکت اساسی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به نقش تربیت یافتگان حوزه های شیعی در منطقه، گفت: سید حسن نصرالله در لبنان، حوزه نجف و نقش بی بدیل مرجعیت و علما در عراق و ایفای نقش بی بدیل در یمن نشان دهنده اهمیت جایگاه حوزه است.

*بار اصلی حوزه به دوش استادان است

وی با بیان اینکه تاکیدات و بیانات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بار سنگین تربیت طلاب را متوجه استادان کرده است، ابراز داشت: استادان حوزه با هجرت به مدارس علمیه شهرستان ها کار مهمی انجام می دهند.

معاون آموزش حوزه با اشاره به اینکه به مقوله استاد از دوره پنجم شورای عالی حوزه بیشتر پرداخته شده است، تصریح کرد: از اولین اقدامات برای ساماندهی استادان، تصویب آئین نامه مربوط به استادان به عنوان مصوبه 944 از سوی شورای عالی حوزه در دوره ششم بود.

*نظام جامع اساتید طراحی می شود

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان اینکه امروز به دنبال طراحی نظام جامع اساتید حوزه هستیم، گفت: در کنار نظام جامع آموزش سه نظام جامع ارزشیابی، پذیرش و اساتید طراحی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بحث هیئت علمی شدن استادان از سوی شورای عالی پنجم و ششم پذیرفته نشد، ابراز داشت: با این وجود، تبدیل مجوز تدریس از یک سال به سه سال، حقوق تابستان اساتید و امکان ادامه تحصیل مقطع درس خارج اساتید از اقدامات صورت گرفته در جهت تقویت بحث استادان است.

معاون آموزش حوزه همچنین بر لزوم توجه به تاسیس استادسرا در شهرستان ها تاکید داشت و گفت: استادان برای هجرت به استان ها نیازمند استادسرا و امکاناتی هستند که تلاش کردیم به این مسئله توجه خاصی شود.

*لزوم تقویت کارگاه های دانش افزایی

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، همچنین بر لزوم تقویت و سرمایه گذاری برای کارگاه های دانش افزایی و مهارت استادان تاکید کرد و گفت: باید نظام جامع دانش افزایی و مهارت را طراحی کرد و حداقل یک سوم استادان شهرستان ها در این کارگاه ها شرکت کنند.

*تدوین 35 متن آموزشی جدید در حوزه

وی همچنین به ضرورت اصلاح متون آموزشی اشاره داشت و گفت: سال گذشته دوازده مدرسه و امسال قریب 100 مدرسه برنامه جدید آموزشی سطح یک را اجرا خواهند کرد و تاکنون تقریبا 35 متن آموزشی تدوین شده است.

*شتابی در گسترش مدارس مجری برنامه نظام جدید آموزشی نداریم

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه برنامه نظام جدید مسئله مهمی است، تصریح کرد: ما هیچ شتابی در گسترش مدارس و برنامه نظام جدید نداریم؛ موفقیت یک برنامه جدید آموزشی منوط به تامین زیرساخت از جمله استاد است؛ در تابستان برای حدود هزار استاد برگزار کردیم اما کارگاه ها اولیه بوده است و نیاز داریم تا این اطلاعات را تعمیق بیشتری دهیم.

وی تصریح کرد: انتخاب مدارس مجری برنامه نظام جدید آموزشی به مدیران مدارس واگذار شده است تا مدارسی که بیشترین آمادگی را دارند، برای این مسئله انتخاب شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه در پایان با بیان اینکه استادان رکن علمی و معنوی حوزه هستند، خاطرنشان کرد: شورای عالی حوزه و مدیریت محترم حوزه اهتمام خاصی به نقش استاد دارند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha