یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
اجلاس اساتيد اعزامي حوزه خراسان

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با تاكيد بر اهميت توجه به تمدن سازي اسلامي در تربيت طلاب، گفت: اگر طلبه از جهت علمی، عالم و از جهت تهذیبی، عامل باشد، اما به مسائل سیاسی و روز دنیا و مشکلات جامعه آگاه نباشد، ثمری نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام مجتبي مهدوي ارفع، امروز در مراسم افتتاحیه اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان، تهذیب و معنویت، فقاهت و آگاهی‌های سیاسی را سه عنصر اصلی در پرورش طلاب انقلابی و به‌ روز معرفی و عنوان کرد: اگر طلبه از نظر علمی، عالم و از جهت تهذیبی، عامل باشد، ولي به مسائل سیاسی و روز دنیا و مشکلات جامعه آگاه نباشد، نتيجه اي در بر نخواهد داشت، چرا که شخص جلودار و پرچمدار باید بصیرت داشته باشد و در موقعیت‌های گوناگون موضع‌گیری‌های درستي ارائه دهد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که «تربیت نیروی انسانی تمدّن اسلامی» فلسفه وجودی حوزه علمیه است، بیان داشت: به دنبال این امر هستیم که خروجی حوزه‌ را به تراز و شاخص تمدّن‌سازی رسانده و مقدمات شکل‌گیری تمدّن نوین اسلامی را فراهم آوریم.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در ادامه به تشریح اقدامات معاونت آموزش حوزه علمیه در ارتقاء این موارد پرداخت و ضمن بیان روند تدوین و تصویب نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان، آن را گامی بلند در جهت تحول و ارتقاء سطح آموزشی در حوزه علمیه خراسان دانست.

وي تأکید کرد: استفاده از نظر اساتید تراز اول حوزه علمیه در کمسیون تلفیق حوزه، بررسی مرحله به مرحله و دقیق، ارزیابی مبانی اهداف آموزشی در سطوح مختلف، بررسی اهداف گروه‌های درسی و برخی موارد دیگر، از ویژگی‌های نظام جامع آموزشی حوزه علمیه خراسان است.

معاون آموزش حوزه علميه خراسان با اشاره به کار کارشناسی، عمیق و شبانه‌روزی اساتید حوزه علمیه در تهیه و تدوین نظام جامع آموزشی، اظهار امیدواری کرد: این برنامه از ابتدای سال تحصیلی پیش رو در مدارس علمیه اجرا شود.

حجت‌الاسلام مهدوي ارفع هم‌چنین ارزیابی مهارت محور را از دیگر ویژگی‌های برجسته نظام آموزشی حوزه برشمرد و تأکید کرد: حوزه علمیه باید از حافظه محوری خارج شده و به سمت کاربردی کردن موضوعات و مهارت‌ محوری حرکت کند.

وی اظهار کرد: تجهیز کتابخانه‌ها با کتاب‌های کاربردی، امری مهم در پرورش نگاه پژوهش‌محورانه در میان طلاب حوزه علمیه است.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان تعهد به تخصص در کنار وجود تخصص را ضروری دانست و در مورد نقش تأثیرگذار اساتید حوزه در ایجاد فضایل اخلاقی در طلاب، گفت: اساتید می‌بایست با حضور فعال خود، گفتمان اخلاق و تربیت را بر فضای موجود در مدارس علمیه حاکم کنند و آن را اولویت اصلی خود قرار دهند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع، سیاست‌های کلی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانست و يادآور شد: مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها بر این محور شکل خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha