سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کنفرانس نهج البلاغه در نجف

حوزه/ سومین کنفرانس نهج‌البلاغه با حضور اساتید و فضلای حوزوی از کشورهای ایران، عراق و پاکستان در نجف برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سومین کنفرانس نهج‌البلاغه به همت مرکز بررسی افکار اسلامی در مدرسه حضرت آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی نجف برگزار شد.

در این مراسم طلاب و روحانیون پاکستانی و محققین و فضلای حوزوی از قم و نجف حضور داشتند.

سخنرانان کنفرانس نهج البلاغه حجج اسلام استاد شیخ نجاح طائی محقق برجسته،  محمد سعیدی نجفی مسئول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان، مقبول حسین علوی رییس مرکز بررسی افکار اسلامی و سید هاشم میلانی رییس مرکز پژوهش های حرم حضرت ابالفضل(ع) بودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی نجفی مسئول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان در سخنرانی خود با موضوع «مهجوریت نهج البلاغه و را های علاج آن» به بیان  هفت راهکار برای رفع مهجوریت نهج البلاغه پرداخت و گفت: برای پیروان ولایت زیبنده نیست که هفته‌ای، ماهی و چه بسا سالی بگذرد و نهج البلاغه را مطالعه نکنند آن هم در شهر امیرالمومنین که باب مدینة العلم نبوی است.

وی انس بیشتر طلاب با این کتاب شریف را مورد تاکید قرار داد و گفت: آیا این حق نهج البلاغه نیست که در طول یک هفته فعالیت درسی، دقایقی را به آن اختصاص دهیم؟! از اساتید حوزه می خواهم که در روز پایانی هفته، فرازهایی از نهج البلاغه را در درس خود قرائت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی برپایی کلاس های تفسیر نهج البلاغه و حفظ آن را دو راهکار دیگر برای رفع مهجوریت از این کتاب ارزشمند عنوان کرد و گفت: باید گروه های علمی در زمینه نهج البلاغه تشکیل شود و کتب و مقالاتی طبق موضوعات این اثر گرانسنگ تدوین گردد.

وی ادامه داد: برگزرای نشست های علمی و دوره های آموزشی هم می تواند به ما  در رفع مهجوریت نهج البلاغه کمک کند.

** نهج البلاغه بیانگر مسائل ملموس و عینی زندگی است

مسئول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان خاطرنشان کرد: نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی، هستی شناسی و خدا شناسی بوده و بیانگر مسائل ملموس و عینی زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: این کتاب شریف در بخش های سه گانه خود (خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار) به مهمترین مسائل مادی و معنوی برای حیات فردی و اجتماعی می پردازد و به درها و مشکلات جوامع بشری و راه های درمان آن اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مقبول حسین علوی رییس مرکز بررسی افکار اسلامی هم با بیان اینکه وظیفه علما و طلاب این است که نهج البلاغه را به زبان ساده به مردم برسانند اظهارداشت: حضرت علی(ع) سرچشمه کمالات است و اگر کسی می خواهد به خدا برسد از باب علی و راه او می تواند برسد.

** توصیف زیبای مرگ در نهج البلاغه

وی افزود: ابن ابی الحدید طی 50 سال هزار بار خطبه 218 نهج البلاغه را می خواند و می گوید «هر بار این خطبه را مطالعه کردم به مطلب جدیدی دست یافتم و علی(ع) در این خطبه به گونه ای مرگ را توصیف می کند که گویی مردگان در برابر من ایستاده اند و حالت خود را بیان می کنند.»

وی هدف از برگزاری این کنفرانس را ترویج معارف علوی و افزایش توجه طلاب به نهج البلاغه عنوان و از کلیه دست اندر کاران برگزاری این مراسم و مسئولین مدرسه آیت الله شیرازی قدردانی کرد.

گفتنی است مرکز بررسی افکار اسلامی تاکنون فعالیت های متنوعی را در خصوص نهج البلاغه در کشورهای ایران، پاکستان و انگلستان انجام داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha