سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری

حوزه/ یک کارشناس دینی گفت: عالم هستی و همه کائنات نه تنها در ایام محرم بلکه در همه زمان‌ها، سوگوار و عزادار شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» ازمشهد ، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری در ویژه برنامه ماه محرم که با حضور جمعی از سوگوران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدلله الحسین(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: هرچند که روزهای آغاز محرم و  ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، اما بای گفت روز اول عزای آن حضرت نیست، چرا که همه کائنات و زمین و آسمان پس از واقعه خونبار عاشورا برای همیشه عزادار این امام مظلوم هستند.

وی تصریح کرد: سوگواری همیشگی عالم کائنات به این خاطر است که در روز عاشورا خون امامی معصوم و در اوج مظلومیت و بی کسی به دست شقی ترین اشقیاء به زمین ریخته شد.

حجت الاسلام خوانساری افزود: حضرت اباعبدلله الحسین(ع) با حماسه‌ای که در روز عاشورا خلق کردند، نه تنها برای شیعیان و مسلمانان بلکه برای پیروان دیگر ادیان و مذاهب و حتی افرادی که در زندگی قائل به هیچ دین و آیینی نیستند، چهره‌ای مقدس و مورد احترام هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مسیحیان، زرتشتیان، ارامنه و پیروان دیگر آیین‌های مذهبی با نام مقدس امام حسین(ع) آشنا هستند و در ایام محروم و به خصوص در روز عاشورا برای این امام مظلوم عزاداری و سوگواری می‌کنند.

این کارشناس دینی اضافه کرد: طبق روایات اسلامی اهل آسمان‌ها و ملائک و فرشته‌های آسمانی هم برای حسین بن علی(ع) و مصائبی که بر آن حضرت وارد شد، عزاداری می‌کنند و علاوه بر این عالم جمادات سوگوار و عزادار سید و سالار شهیدان هستند.

حجت الاسلام خوانساری با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ابراز کرد: ایشان فرموده‌اند «حضرت اباعبدااله الحسین(ع) برای اهل آسمان شناخته تر هستند نسبت به اهل زمین» و همچنین ایشان از امام حسین(ع) به عنوان زینت آسمان‌ها یاد کرده‌اند.

وی ابراز کرد: در حدیث نبوی دیگری آمده است که نام مبارک امام حسین(ع) بر دیوار عرش الهی نوشته شده است و پیامبر در شب معراج حدیث «ان حسین مصباح الهدی و سفینته النجاه» را بر دیوار عرش الهی رویت کرده‌اند.

سخنران حرم مطهر رضوی یادآور شد: عدم وجود الف و لام قبل از نام مبارک امام حسین(ع) به خاطر معرفه بودن این نام برای خداوند است و به همین خاطر در این حدیث شریف که بر دیوار عرش نوشته شده، نام امام حسین بدون الف و لام نوشته شده است، در صورتی که این حدیث شریف در روایات ما با قید الف و لام در ابتدای نام «حسین» نقل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha