یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که شاخص اعتدال در جامعه دینی تنها ولایت است، گفت: اگر بخواهیم بسنجیم که چه کسی تندرو و چه کسی کندرو است باید اعمال افراد را با گام های ولایت سنجید، مقام ولایت می تواند شاخص برای نوع حرکت در جامعه اسلامی باشد، در زمان حضور امام زمان(عج)، ولایت مشخص و در زمان غیبت ولی فقیه شاخص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، شب تاسوعای حسینی در جمع عزاداران حسینی هیئت رزمندگان اسلام اصفهان اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی ما و ادبیات شیعی، تاسوعا با نام و یاد حضرت ابوالفضل عباس(ع) عجین شده است که به نظر من این امر به سبب رخداد دو واقعه مهم مرتبط با آن حضرت در روز تاسوعا است.

وی با بیان اینکه  حادثه نخست مرتبط با حضرت عباس(ع) که نقش آن حضرت در آن جریان کلیدی است ، محاصره لشکر اباعبد الله الحسین (ع) توسط لشکر یزیدیان است، گفت: وقتی به امام حسین(ع) در روز تاسوعا خبر دادند  که لشکر ظلم  آنها را محاصره کرده اند  فرمودند «اَینَ عباس»  و بعد از رجوع حضرت عباس(ع)، امام حسین(ع) فرمودند«جانم سوار بر مرکب شو» و این نشان از اهمیت و جایگاه والای عباس  در نزد امام زمان خویش است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد:  دومین حادثه ای  که در روز تاسوعا رخ داد، جریان امان نامه ای بود که شمر برای حضرت عباس(ع) آورده بود که با امتناع حضرت روبرو شد، نَه گفتن حضرت به امان نامه دشمن، نقش کلیدی آن حضرت را در روز تاسوعا مشخص می کند.

بصیرت عباسی داشته باشیم

وی ادامه داد: نکته ای که در مورد شخصیت حضرت عباس(ع) وجود دارد آن است که  وجود آن حضرت در میان شهدای کربلایی که همه مخلص، ولایتمدار و تسلیم امر فرمان امام زمان خویش بودند، جایگاه ممتازتری است، شاید دو نکته بارز  و برجسته در زندگی مقدس حضرت ابالفضل(ع) خودنمایی می کند، نخست  بحث بصیرت نافذ آن حضرت بود که امام صادق (ع)  در روایتی نیز بر آن تاکید کرده اند و ویژگی دوم برجسته آن حضرت ادب در برابر امام خویش است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه ادب در مقابل حضرت حق و ولی خویش بسیار حائز اهمیت است، حضرت عباس(ع) در قله ادب قرار داشت ، ادب در مقابل امام خویش در امتداد ادب لازم در مقابل  خالق خویش در هنگام عبادت است، گفت: مقابل ولایت باید ادب داشت.

ولایت شاخص اعتدال است

وی با اشاره به اینکه در گفتمان اعتدال آن چیزی که مهم می باشد، محوریت است، چرا که در بحث اعتدال اگر هر فرد خود را شاخص قرار داد،  اعتدال را از منظر خود تعریف می کند و مابقی را تندرو، هنوان کرد:  خداوند می فرماید، شاخص اعتدال در جامعه دینی تنها ولایت است، اگر بخواهیم بسنجیم  که چه کسی تندرو و چه کسی کندرو است باید اعمال افراد را با گام های ولایت سنجید، مقام ولایت می تواند شاخص برای نوع حرکت در جامعه اسلامی  باشد، در زمان حضور امام زمان، ولایت مشخص و در زمان غیبت ولی فقیه شاخص است.

* قرار دشمن این بود که عاشورا پایان باشد، ولی آغاز شد

 تولیت آستان قدس رضوی اذعان کرد: ادب در سیره معصومین(ع) مشخص و مبرهن است. حضرت عباس(ع) در کنار خورشید تابان امام حسین(ع) مظهر و جلوه ادب و احترام بود، از دیگر ویژگی های خاصه حضرت ابالفضل(ع) صلابت در ایمان، پایمردی در باور و ایستادن در کنار ولایت است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ قرآنی کور  و بی سواد به کسی گفته نمی شود که چشم سر ندارد و سواد خواند و نوشتن بلد نیست، بلکه به فردی گفته شده که  از چشم دل یعنی همان بصیرت محروم است، قطب نمای حرکت انسان سالک الی الله، بصیرت است، اگر بخواهیم برای عاشوراییان یک وصف جامع بیان کنیم، «بصائر علی سیوف » یعنی بصیرت آنها بر شمشیرهایشان حکم می کند، است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود:  قرار بر این است که عاشورا رمز تحول عالم باشد، بنابراین هدف از قیام امام حسین(ع) اصلاح امت جامعه اسلامی بیان شده است و اصلاح جامعه محدود به زمان 61 هجری قمری نیست، بلکه برای همه ادوار است، قرار دشمن این بود که در این حرکت، عاشورا پایان باشد، ولی آغاز شد، قرار بر این بود کربلا خاتمه باشد ولی تولد شد.

*عاشورا هدایت گر انسان هاست

وی یادآور شد: اهمیت تربت امام حسین(ع) برای بهترین حالت مخلوق با خالق خویش در سجدگاه، جریان عطش  و .. همگی نشانه هایی برای ماندگاری  و پیوند زدن عاشورا با تاریخ ادوار است، عاشورا باید بماند. تمام همت  امامان معصوم(ع)و عالمان دینی این بود  که عاشورا بماند، چرا عاشورا بماند چون که به تعبیر حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) ، خود هدایتگر انسان ها است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آنچه که قرار است با عاشورا محقق شود، یک اصلاح در تمام لایه های اجتماعی جامعه بشریت است. امروز اگر کسی به فریاد هل من ناصر ینصرنی  امام زمان خویش لبیک بگوید چون لبیک گفتن به فریاد مدد امام حسین(ع) در کربلا است.

آل سعود تمام ویژگی های جاهلیت را دارد

وی با بیان این که جریان یزیدی هنوز امتداد دارد، امروز آل سعود امتداد راهبردی نظام استکباری و جریان یزیدی در منطقه است. آل سعود تمام ویژگی های جاهلیت را دارد، ابراز داشت: امروز صفوفی  که هر کس در این عالم برای حق خواهی و عدالت خواهی تشکیل داده است امتداد راهبردی جریان حسین(ع) و عاشورای حسینی است..

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان تصریح کرد: باید از عاشورا آموخت، جریان ظلم، بیداد، ستم، کفر و استکبار  قابل سازش نیست. پیام سیدالشهدا(ع)  برای همه درس چگونه زیستن است، باید دل در گرو امام زمان خویش داشت و  زمان شناس بود، توابین دل در گرو امام داشتند، ولی زمان شناس نبودند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha