دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
پایان نامه

حوزه / جلسه دفاع پايان نامه سطح سه طلبه حوزه علميه خراسان با عنوان «بررسی تطبیقی مفهوم ذنب در تفاسیر فریقین» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، طاهره اصغرزاده، تدوينگر پايان نامه سطح سه با عنوان «بررسی تطبیقی مفهوم ذنب در تفاسیر فریقین» با بيان اينكه اگر بررسی دقیقی در مورد واژه‌های قرآنی نشود ممکن است موجب فهمی ناصواب و غیر صحیح در احکام و معارف دینی از قرآن گردد، گفت: باتوجه به اينكه لازمه فهم و تفسیر قرآن شناخت واژه‌ها و مفردات قرآن است، بنابراين شناخت واژه‌ها و مفردات قرآنی برای همه‌ دانش‌پژوهان به ویژه علاقمندان به تفسیر قرآن، ضروری است.

وي ابراز كرد: مطالعات تطبیقی، یکی از بایسته‌های پژوهش در حوزه تفسیر است و به همين علت نتایج و ثمرات حاصل شده از آن، از استحکام بیشتری نسبت به دیگر مطالعات برخوردار خواهد بود.

تدوينگر اين پايان نامه  افزود: در این نوشتار واژه «ذنب» يكي از مفاهیم اخلاقی- دینی، ابتداء از منظر لغت شناسان و سپس از دیدگاه مفسران شیعه و سنی بررسی شده است.

اصغرزاده با بيان اينكه فریقین در اکثر آیات در مفهوم ذنب اتفاق نظر دارند و اختلاف بعضاً بر سر مفهوم و مصداق مي باشد، ادامه داد: اختلاف مهم بین فریقین بر سر مفهوم ذنب، در آیاتی است که ذنب به پیامبران نسبت داده شده است.

وي با اشاره به اينكه بيش از 100 منبع فارسي و عربي در اين تحقيق استفاده شده، گفت: از مجمع البيان و تفسير الميزان به عنوان منابع شيعي و تفسير الكبير و التحرير و التنوير به عنوان منابع اهل سنت مورد استفاده قرار گرفته است.

تدوينگر پايان نامه سطح سه حوزه علميه خراسان  در پايان خاطر نشان كرد: این تحقيق متکفّل بررسی تطبیقی دیدگاه‌های مفسرین شیعه و سنی پیرامون مفهوم«ذنب» و به تبع آن مصادیق آن است و از این جهت به معناشناسی واژگانی که درحوزه تبیین معنای ذنب در قرآن کریم دخیل هستند، می‌پردازد.

گفتني است: جلسه دفاع اين پايان نامه با حضور حجت الاسلام سید علی سجادی زاده، استاد راهنما، حجت الاسلام دکترحسن خرقانی، استاد مشاور و حجت الاسلام روشن ضمیر، استاد داور ظهر چهارشنبه مورخ 28 مهر در مرکز مدیریت برگزار و  با کسب  امتياز خوب مورد پذیرش واقع  شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha