پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
آیت الله نمازی

حوزه/ امام جمعه کاشان گفت: حوزویان نباید از فقه اکبر و اوسط یعنی فقه معرفت الله و فقه النفس غافل شده و تنها به شناخت و یادگیری فقه اصغر یعنی حلال و حرام اکتفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله نمازی امروز در گردهمایی طلاب و فضلای بوشهری مقیم حوزه علمیه قم که با حضور آیت الله حسینی بوشهری در مدرسه علمیه ولی  عصر(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال برکات زیادی را در اختیار انسان و جامعه قرار داده که از جمله آن علم و عالم بوده و باید از برکات آن استفاده کرد.

وی با اشاره به جایگاه علم و عالم، ابراز داشت: هیچ چیزی بالاتر از علم نیست؛ چراکه هرچه بر علم انسان افزون شود، درجات او نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در کاشان خاطرنشان ساخت: حضرت حق، هستی را با علم آفرید و تمام نعمات به برکت علم است و مهمترین این علوم، یادگیری معارف دینی، حقیقی و معرفتی می باشد.

امام جمعه کاشان با بیان اینکه سوره توحید شناسنامه خداست و اختلاف مراتب، قرب و بُعد انسان ها به معرفت الله است، تصریح کرد: علوم حقیقی و معرفتی را تنها می توان در حوزه های علمیه کسب کرد و به آن  رسید.

آیت الله نمازی با بیان اینکه برای فقه انواع گوناگونی است که فقه به معرفت الله و فقه النفس از بالاترین فقه هاست، اظهار داشت: حوزویان نباید از فقه اکبر و اوسط، یعنی فقه معرفت الله و فقه النفس غافل شده و تنها به شناخت و یادگیری فقه اصغر یعنی حلال و حرام اکتفا کنند.

وی تأکید کرد: بر حوزویان لازم است در کنار فقه اصغر به تعلیم و فقه به معرفت الله و نفس نیز روی آورند؛ چراکه اول العلم، علم به معرفت الله است.

نماینده ولی فقیه در کاشان در توصیه ای به طلاب ابراز داشت: طلاب باید از عمر و جوانی خود برای تعلیم معرفت الله و معرفت النفس نهایت استفاده را انجام دهند؛ یکی از مهمترین مدیریت ها، مدیریت و بهره برداری از عمر است.

امام جمعه کاشان خاطرنشان ساخت: علت خلقت نظام هستی، معرفت الله است و هرچه انسان در تمام علوم موفق باشد؛ اما معرفت در وجود او نباشد، هیچ ارزشی ندارد.

آیت الله نمازی تصریح کرد: هرچه به آخرالزمان نزدیک تر می شویم، نیاز انسان به معنویت، طهارت و معرفت به الله بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: مسئولین حوزه های علمیه باید نظام آموزشی را به سمت یادگیری معرفت الله و معرفت النفس سوق داده و طلاب و حوزویان نیز نسبت به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این مطلب که یکی از مهمترین موفقیت علمای گذشته، تعلیم و تربیت آمیخته با معرفت الله و معرفت نفس بود، ابراز داشت: اگر کسی معرفت به نفس داشته باشد، چشم و گوش باطنی او باز شده و خواهد شنید که تمام خلائق در حال تسبیح خدای متعال هستند.

امام جمعه کاشان خاطرنشان ساخت: اخلاص، حرکت برای رضای خدا، داشتن حالات عرفانی، معنوی و ملکوتی، از جمله خصوصات بزرگان دین بوده و با رفتار و اعمال خود مردم را جذب دین می کردند.

آیت الله نمازی تصریح کرد: اخلاص به معنای سری از اسرار الهی، از مباحث طبقاتی شده و محرمانه و فوق سری است که خدای متعال آن را در قلب همه انسانها که دوست دارند، به ودیعه گذاشته است.

نماینده ولی فقیه در کاشان در پایان بیان داشت: لازم است برای رسیدن به ذی و شئونات طلبگی مانند طهارت نفس، اخلاص، کسب ادب و وقار تلاش کرد و رسیدن به این مباحث، نیازمند به برنامه ریزی دقیق است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha