دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تصویری از مطالب ماهنامه فکه - جبهه- روحانیت و جنگ

حوزه/ دبیر کنگره شهدای روحانی بین الملل، طلاب نوجوان شهید را از مظلوم ترین شهدای دفاع مقدس دانست.

یحیی عقیلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اظهار داشت: براساس آماری که در سال های گذشته و در ستاد بزرگداشت شهدای روحانی کشور گرفته بودیم، دریافتیم که بخش قابل توجهی از شهدای روحانی دوران دفاع مقدس، در سنین نوجوانی 13 تا 18 سال بودند.

وی افزود: شهدای روحانی 8سال دفاع مقدس، از سنین 13 سال نوجوان تا پیرمردهای 83 سال بودند، ولی بیشترین شهید در رده سنی جوانان 18 تا 22 سال قرار داشتند.

دبیر کنگره شهدای روحانی بین الملل با بیان این که به موضوع شهدای طلاب نوجوان حوزه های علمیه کمتر پرداخته شده، گفت: در دوران دفاع مقدس، بسیاری از طلاب نوجوان با اخلاص و دل پاکی که داشتند، در همان بدو ورود به حوزه علمیه و ماه های اول طلبگی شان، شوق دفاع از دین و میهن اسلامی داشتند و عازم جبهه های جنگ می شدند.

وی افزود: بیشتر طلاب نوجوانی که در سنین پایین به جبهه ها می رفتند، به صورت طلاب رزمی بوده و با ورزش هایی چون کاراته، تکواندو و ... آشنا بودند.

عقیلی در ادامه سخنان خود از حوزه علمیه امام صادق(ع) روستای کوتنا از توابع شهرستان قائمشهر استان مازندران به عنوان یکی از حوزه های علمیه شاخص دارای شهدای طلاب نوجوان یاد کرد و گفت: در سال های گذشته در کنگره شهدای روحانی کشور فعالیت داشتم و به اتفاق همکارانی که در مورد آمار شهدای حوزه های علمیه سراسر کشور کار می کردیم، دریافتیم که حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا قائمشهر به مدیریت آیت الله سلیمانی، آمار قابل توجهی از شهدا دارد که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق این شهدا، در سنین نوجوانی زیر 18 سال و همان سنین شهید حسین فهمیده و شهید بهنام محمودی بودند.

وی افزود: شهرستان قائمشهر استان مازندران حدود 80 شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم راه اسلام و میهن اسلامی کرده که حدود نیمی از این شهدا و شاید هم بیشتر از نیم آنان، متعلق به شهدای نوجوان طلبه حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا هستند؛ شهدایی که در سال های اول و یا ماه های اول ورود شان از مدارس راهنمایی یا دبیرستان به حوزه علمیه، به جبهه رفتند و به مقام شهادت رسیدند.

این فعال عرصه فرهنگی دفاع مقدس اضافه کرد: به صورت کلی چند حوزه علمیه شاخص دیگر نیز در زمینه شهدای نوجوان طلاب داریم؛ از جمله آنان حوزه علمیه امام باقر(ع) و حوزه علمیه شهید حقانی شهر قم است که هر کدام از این دو مدرسه، آمار قابل توجه بیش از 100 شهید را به خودشان اختصاص داده اند و بیش از نیمی از این شهدا را، طلاب نوجوان شهید تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اما شاخص ترین حوزه علمیه سطح ایران در زمینه طلاب نوجوان شهید، حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) به مدیریت آیت الله بنابی است؛ این حوزه تا سال 61 در تبریز مستقر بود؛ از سال 61 تا 65 به دلیل برخی مسائل، با مشورت آیت الله مهدوی کنی(ره) به سه مدرسه علمیه تهران منتقل شد و در سال 66 نیز با ساخت حوزه علمیه جدید در شهرستان بناب، به آن جا نقل مکان کرد.

عقیلی ادامه داد: از جمله سه مدرسه علمیه تهران که حوزه ولیعصر(عج) آیت الله بنابی به آن مدارس منتقل شده بود، مدرسه فعلی رضائیه یا حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران است که هم اکنون استاد رشاد مسئولیت آن را به عهده دارند.

وی با بیان این که حوزه علمیه ولیعصر(عج) به مدیریت آیت الله بنابی، در مجموع حدود 80 شهید روحانی که اکثریت قریب به اتفاق آنان از طلاب نوجوان بودند را در سال های دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرد، گفت: مدیریت آیت الله بنابی در حوزه علمیه ولیعصر(عج) را می توان نمونه دانست، چرا که طلاب این مدارس در زمان سال های دفاع مقدس هم به عنوان طلاب بروز شناخته می شدند و با آشنایی به ورزش های رزمی همچون کاراته، تکواندو و ... عازم جنگ می شدند. همچنین حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) که تا سال 61 در تبریز استقرار داشت، دارای امکانات روز ورزشی مثل استخر بود که در آن زمان حدود 35 سال پیش، در نوع خود منحصر بفرد بود، این استخر و دیگر امکانات ورزشی وجود داشت و طلاب از آن استفاده می کردند؛ یا این که در این حوزه، باغات کشاورزی و زمین های زراعی وجود داشت و این حوزه با کمک طلاب خود، مایحتاج روزانه مورد نیازش را تا حد زیادی تأمین می کرد و مستقل بود.

جانشین سابق کنگره شهدای روحانی کشور با بیان این که هدف ما از فعالیت کنگره شهدای روحانی این بود که نقش طلاب و روحانیون در دفاع مقدس از مظلومیت بیرون بیاید، خاطرنشان کرد: طبق آماری که ما در طول فعالیت خود به دست آوردیم، بیش از نیمی از طلاب و روحانیون حوزه های علمیه کل کشور، در جبهه های جنگ 8 سال دفاع مقدس حضور داشتند که آمار خیره کننده ای است؛ به احتمال فراوان در هیچ نهاد و قشر دیگری نمی توان به این موضوع برخورد که بیش از نیمی از جمعیت شان در جبهه حضور داشته باشند اما حوزه های علمیه این گونه بودند.

وی اضافه کرد: برای مثال در طول دوران دفاع مقدس، ما مدارس علمیه ای داشتیم که مدیران آن در زمان برخی عملیات های جنگی، کل حوزه را تعطیل می کردند تا همه طلاب و اساتید و حتی مستخدمین مدرسه بتوانند به جبهه بروند؛ نمونه این مدارس و حوزه ها، همین حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) به مدیریت آیت الله بنابی بود؛ خود بنده در سال 62 و بعد از اتمام دوره دبیرستان وارد همین حوزه ولیعصر(عج) شدم که در آن سال در محل فعلی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران استقرار داشت؛ بعد از دو یا سه ماه از حضورم در حوزه، مدرسه تعطیل شد و ما هم به جبهه رفتیم؛ خود آیت الله بنابی نیز سابقه حضور در جبهه را دارند.

عقیلی در پایان سخنان خود گفت: تا کنون در مراسم و همایش های مختلفی به نقش شهدای دانش آموز و یا شهدای نوجوان به صورت کلی پرداخته شده، اما به موضوع خاص شهدای طلاب نوجوان کمتر پرداخته شده که امیدواریم با توجه کافی به این موضوع، قدری از مظلومیت ایشان کاسته شود.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha