سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
غلامعلی حدادعادل  امشب در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها،با

حوزه/ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:زبان فارسی به‌عنوان یکی از دو رکن اصلی ملیت ما، سرمایه میراث بزرگ و قوام‌بخش هویت ملی ماست.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»،غلامعلی حدادعادل  امشب در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها،با بیان اینکه مطبوعات از بحث سیاست جدا نیست،گفت:رسانه‌ها «زبان فارسی"»را باید فراتر از صف‌بندی‌های جناحی بدانند و با فرهنگستان زبان و ادب فارسی همکاری کنند. وی افزود: تاکید دارم براینکه موضوع زبان فارسی را باید فراتر از مسائل سیاسی روز و جناح‌بندی‌ها و نام‌هایی که روی خود گذاشتیم، دانست. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: امروز همگان باید موضوع زبان فارسی را فراتر از صف بندی های جناحی و اختلافات بدانند و آن را امری علمی تلقی کنند که باید در راستای حفظ آن همکاری کنیم.

حدادعادل گفت: زبان فارسی به عنوان یکی از دو رکن اصلی ملیت ما میراث و سرمایه بزرگ ماست و قوام بخش هویت ملی ماست.

وی افزود: زبان فارسی ظرفی است که اندیشه نیاکان ما در آن جای گرفته و ابزاری است که ارتباط ما را با سایر فارسی زبانان ممکن می کند و همچنین ارتباط ما را با کسانی که قرن ها پیش از ما می زیسته اند حفظ می کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر این که زبان فارسی نشانه بزرگ عظمت و اصالت ملت ایران است اظهار داشت: پاسداری از این زبان وظیفه فرد فرد ملت، دولت و نظام است و امری حاکمیتی است.

حدادعادل، با یادآوری این که بخشی از این موضوع بر عهده فرهنگستان زبان است گفت: بخش علمی پاسداری از زبان بر عهده فرهنگستان زبان است، البته مسائل مربوط به زبان فارسی فقط در مباحث علمی نیست بلکه مسائل اجتماعی و رفتار رسانه ها را نیز در بر می گیرد.

وی اضافه کرد: رسانه ابزار کارش زبان و کلام است و باید بیشترین حساسیت را اصحاب رسانه نسبت به این ابزار داشته باشند.

حداد عادل گفت: بنده به عنوان خدمتگذار در فرهنگستان زبان می گویم که اگر رسانه ها در پاسداری از زبان فارسی اهتمام نورزند و سهل انگاری کنند، از فرهنگستان کاری ساخته نیست زیرا فرهنگستان قدرت اجرایی ندارد بلکه ساز و کار علمی دارد.

وی افزود: ما نمی توانیم در اموری که با زبان سر و کار دارند دخالت کنیم، امروز همگان باید موضوع زبان فارسی را فراتر از صف بندی جناحی و اختلافات بدانند، همه باید آن را امری علمی بدانند و در راستای حفظ آن همکاری کنند.

حدادعادل یادآور شد: انتظار ما از اصحاب رسانه این است که در استفاده از زبان فارسی دقت بیشتری داشته باشند و این طور نباشد که به محض این که یک لغت خارجی جدید مطرح می شود از آن استفاده کنند، بلکه برای آن معادل پیدا کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: ما در فرهنگستان آمادگی داریم در لغات جدید معادل بیابیم همچنین انتظار داریم در خط فارسی دقت لازم انجام شود.

حدادعادل یادآور شد: یکی از نگرانی های ما زبان مطبوعات ورزشی بود که البته امسال بیان شد که مطبوعات ورزشی قواعد را رعایت کردند.

وی در ادامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز در فضای مجازی خیلی چیزها از دست رفته است، یکی از این موارد خط و زبان فارسی است.

حدادعادل گفت: اگر این بی مسولیتی و آشفتگی در فضای مجازی ادامه یابد، اخلاق و مسوولیت رسانه ای لوث می شود؛ از مسئولان تقاضا دارم که انضباطی از حیث خط و زبان فارسی در فضای مجازی حاکم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha