سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام حمید زاده

حوزه/ یکی از شاخصه‌های مهم حوزه علمیه عالم به زمان بودن است؛ ما امروز در جهانی متحول و پر مسئله زندگی می‌کنیم و طبیعتاً احساس مسئولیت بیشتر علما را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حمید زاده امشب در مراسم  چهلمین روز ارتحال آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در مسجد اعظم قم گفت: حوزه علمیه قم پایتخت فکری و فرهنگی و اعتقادی جهان اسلام است و این افتخاری است که بر دوش مراجع و اساتید حوزه است.

وی بیان کرد: برگزاری این‌گونه مراسم‌ها به معنای نوعی سپاس از مراجع و پاسداشت حرمت فقه و فقاهت است.

سخنران این مراسم با بیان اینکه حوزه علمیه قم پرچمدار فقاهت در جهان اسلام است گفت: حوزه علمیه قم در کنار حوزه‌های علمیه در نجف، مشهد و در مناطق دیگر کشور همگی یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: مرکز ثقل تفقه و فقاهت حوزه مقدسه قم است و آیت الله العظمی موسوی اردبیلی گرچه حوزه نجف و حوزه‌های دیگر را نیز درک کرده بود اما از فرزندان سرافراز این حوزه است.

حجت الاسلام  حمید زاده گفت: پاسداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی حق‌شناسی نسبت به عالمی بزرگواراست، مرجعی نواندیش، سیاستمداری مردم خواه و عنصری بافضیلت در حوزه و تأثیرگذار در سرنوشت جامعه و امت.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم حوزه علمیه باید عالم به زمان بودن باشد، افزود: ما امروز در جهانی متحول و پرمسئله زندگی می‌کنیم و طبیعتاً احساس مسئولیت بیشتر علما را می‌طلبد.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در دنیایی که مسئله اسلام هراسی مطرح شده و جریان‌های افراطی و سلفی گری موجودیت اسلام را به چالش کشیده‌اند، علما برای اینکه نسل امروز و فردا بتوانند از دین و حقانیت آن بهره‌مند شوند مسئولیت بزرگی دارند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) می‌فرماید راه رستگاری عقلانیت و خردورزی است و رستگار نمی‌شود آن‌کسی که تن به رهبری خرد نمی‌سپارد گفت: دین بر دو پایه استوار است، یکی وحیانی بودن و دیگری عقلانیت که طبیعتاً هرآن چه شرع مطرح می‌کند امضای عقل را نیز پای خود دارد.

حجت الاسلام  حمید زاده عنوان کرد: کسی که از عقل خدا به شایستگی استفاده کرده و زمینه علم‌آموزی را برای خود فراهم کند به موقعیتی می‌رسد که می‌تواند عالم به زمان باشد.

وی بیان کرد: امروز نه تنها حوزه علمیه قم و مراجع در برابر سیستم بانکی و مالی کشور مسئولیت دارند و نگاه به روز آنها را می‌طلبد بلکه باید به مسائل دیگر جامعه نیز توجه کنند.

سخنران این مراسم گفت: علما باید توجه کنند که چرا نزدیک به 4 دهه از انقلاب می‌گذرد ولی هنوز مسئله حجاب در جامعه حل نشده است، حوزه است که باید به بنیه فکری و فرهنگی جامعه بها دهد و شرایط توجه عمومی به ارزش‌های الهی را به وجود آورد.

وی ابراز داشت: حوزه باید در جریاناتی که در گوشه و کنار کشور به وجود می‌آید راه گریزی پیش‌بینی کند و برای درگیری‌ها و اختلافاتی که گاهی بر محور فقهی شکل می‌گیرد نسخه شفابخش داشته باشد.

حجت الاسلام حمید زاده گفت: معضلات بسیار ناچیز که در نهایت موجودیت دین را به چالش می‌کشد و در بسیاری موارد دین‌گریزی را دامن می‌زند باید به دست شما بزرگواران و سکان‌داران فقاهت و فهم دین حل شود و در سایر مسائل و مشکلات، حوزه و فقها مسئولانه در مقام روشنگری به میدان آیند.

وی مطرح کرد: امروز مسائلی در فضاهای مجازی مطرح می‌شود که استوارترین ارزش‌های دینی و ارزش‌های ملت را به بازی می‌گیرد و حوزه باید در برابر آنها احساس مسئولیت کند.

محقق و پژوهشگر حوزه ادامه داد: آسیب شناسی جوانان، اقتصاد و هنر مهم است ولی مهم‌تر از آنها آسیب شناسی حوزه و روحانیت است.

وی بیان کرد: آیت الله موسوی اردبیلی یک مؤمن متعبد و سنتی و پایبند به ارزش‌هایی چون دعا و مستحبات بود و به مستحبات و دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت توجه ویژه‌ای داشت.

سخنران این مراسم گفت: مباحثی که آیت‌الله موسوی اردبیلی به همراه شهید بهشتی در مورد اقتصاد اسلامی مطرح می‌کردند نشان‌دهنده عالم به زمان بودن ایشان است.

وی تصریح کرد: زمانی که آیت‌الله موسوی اردبیلی دست به کار سیاسی می‌زند پرچم‌دار حمایت از روح خدا می‌شود و تا آخرین لحظات به‌عنوان مقتدا حرمتش را نگه می‌دارد.

حجت الاسلام حمید زاده گفت: دردی که برای همیشه در سینه این مرجع وجود داشت جهل و درد نادانی در جامعه بود و به همین دلیل به صورت گسترده به فعالیت‌های فرهنگی می‌پرداخت.

وی افزود: ارتباط حوزه با دانشگاه با سخنرانی و شعار میسر نمی‌شود، لازمه آن رسیدن به موقعیتی است که حوزه در دل دانشگاه و دانشگاه در دل حوزه باشد کاری که حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با تأسیس دانشگاه مفید انجام داد.

سخنران این مراسم با بیان اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که جناحی عمل کردن و متهم کردن یکدیگر در جامعه رواج یافته است گفت: وظیفه حوزه علمیه قم و علما و روحانیون است که مردم را به اخلاقیات اسلامی توجه دهد.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha