سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
فریدون عزیزی معاون فرهنگستان علوم پزشکی

حوزه/ باید نگاه آکادمیک و بهره‌گیری از آموزش معنوی به‌ عنوان درس در میان دروس دانشکده‌های پزشکی و سایر رشته‌های پزشکی از جانب وزارت بهداشت گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، فریدون عزیزی پیش از ظهر امروز دردومین روز از  چهارمین همایش ملی سلامت معنوی که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: ابعاد سلامت بیشتر جسمی است، گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای در هیچ‌یک از دانشکده‌های پزشکی در مورد سلامت معنوی نداریم.

عزیزی با اشاره به راه‌های ترویج سلامت معنوی در میان دانشجویان گفت: نخست اینکه دانشجویان را با سلامت معنوی آشنا کنیم، دوم اینکه از افرادی که دوره کارشناسی را در دانشکده‌هایی مانند دانشگاه امام صادق(ع) گذرانده‌اند دانشجوی پزشکی انتخاب کنیم و سومین مسئله این است که از ابتدا مسائل سلامت معنوی را برای کل جامعه در نظر بگیریم که روندی بسیار طولانی است.

معاون فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: باید دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های پزشکی آشنایی بیشتری با سلامت معنوی پیدا کنند تا خدمات بهتری به جامعه ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: نگاه آکادمیک و بهره‌گیری از آموزش معنوی به‌ عنوان درس یا دروسی در میان دروس دانشکده‌های پزشکی و سایر رشته‌های پزشکی از جانب وزارت بهداشت گنجانده شود.

دبیر این همایش بیان کرد: 90 درصد غربی‌ها و دانشکده‌های پزشکی آمریکا دروس سلامت معنوی را در سیستم آموزشی خود ایجاد کرده اند گفت: بحث سلامت معنوی باید به نحو مطلوب در دانشگاه‌ها تدریس شود.

معاون فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: در دانشگاه جرج واشنگتن سلامت معنوی به‌عنوان واحد درسی و در بسیاری از دانشکده‌های ما این واحد درسی گنجانده نشده است.

وی افزود: اساس دانشکده‌های ایران بر اساس طب اروپایی است، جدا بودن مسئله معنویت از دانشکده‌های پزشکی به‌طور کامل مشهود است، کمبود وقت، تلقین باورهای خود به بیمار و اولویت امور معنوی در مقابل سایر ابعاد پزشکی ازجمله مشکلات است.

تقدم  تهذیب بر آموزش در سیستم آموزشی کشور توسعه یابد

دکتر کلانتر معتمدی عضو فرهنگستان علوم پزشکی نیز در همایش سلامت معنوی گفت: در زمان جنگ تجربیات ارزشمندی در زمینه سلامت معنوی بدست آمد؛ در آن زمان یک مجروح جنگی در بدترین حال با حال رضایت وارد اتاق عمل میشد و به راحتی بهبود پیدا میکرد.

این پزشک برجسته کشور بیان کرد: رهبر انقلاب بیان کردند که باید از امکاناتی که برای استفاده از حل مشکلات جسمی مردم دارید برای توسعه سلامت معنوی در جامعه استفاده کنید.

معتمدی بیان کرد: قرآن کریم در قرآن بیان می‏کند که متقین کسانی هستند که نماز را به پا میدارند؛ حال این سوال مطرح است که جوانی که اصلا نماز نمیخواند چگونه میخواهد در وادی متقین و سالمان معنوی قرار گیرد.

وی گفت: رهبر انقلاب بیان کردند که اخلاق پزشکی چیزی نیست که قابل تدریس باشد بلکه یک پزشک باید خود الگوی اخلاق پزشکی باشد و اساتید باید خود، الگوی اخلاق پزشکی باشند.

معتمدی اظهارکرد: امام خمینی(ره) اصل تهذیب را نسبت به آموزش رجحان دادند؛ متاسفانه امروز معنویت غربی اخذ شده و ما به دنبال اسلامی کردن آن هستیم در حالی که در کنار دریای عظیم معنویت و سیرو سلوک معنوی قرارداریم.

معاون سابق وزارت بهداشت باین کرد: از ابتدا نیز بحث سلامت معنوی که از سوی نماینده نروژ در سال 1962 مطرح شد نیز برای سلامت جسمی بیان شد.

وی افزود: وقتی جوانان ما به جبهه رفتند و جان خود را در راه دفاع از دین حق گذاشتند این تئوری را تخریب کردند و اگر بخواهیم این دو را با هم جمع کنیم و دو رویکرد معنوی را در مقابل هم قرار دهیم به ابعاد خاصی از سلامت میرسیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha