چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
شخصیت های عربی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

اختصاصی حوزه - رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در سوریه گفت: اولین بار است که به قم می آیم. در شهر قم همه چیز شما را به تقدیس انسان های مومن به وطن و کشورشان وا می دارد... این شهر با وجود روح دینی که بر آن حاکم است از روح تمدنی ممتازی نیز بهره مند است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، برگزاری همایش گفتگوهای ایران و جهان عرب که چندی قبل در جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهرهای تهران، قم و مشهد برگزار شد، فرصت خوبی برای ایجاد، تقویت و تعمیق این گفتگوها ایجاد کرد.

این همایش با توجه به موج ایران هراسی و شیعه هراسی در بسیاری از رسانه های منطقه و جهان، از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

تعدادی از شخصیت های عربی در حاشیه این همایش، ضمن تقدیر از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تاکید کردند که ایران همیشه به دنبال گام های مثبت برای ایجاد صلح در عالم است.

 

رئیس اتحادیه نویسندگان عرب: فرهنگ، راه حقیقی برای گفتگوستشخصیت های عربی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه / دکتر نضال الصالح

دکتر نضال الصالح رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در سوریه و استاد دانشگاه دمشق هم در مصاحبه با خبرنگار حوزه بر لزوم تلاش فرهنگی نخبگان ایران و جهان عرب برای شناخت بیشتر و ایجاد وحدت بین دو طرف تاکید کرد.

وی با ابراز  خرسندی بسیار از حضور در این اجلاس گفت: من در این گفتگوها مجموعه افکار و دیدگاه های خودم را درباره گفتگو بین ایران و جهان عرب با محور نگاه فرهنگی بیان کردم.

رئیس اتحادیه نویسندگان عرب با اشاره به ارتباط  گسترده فرهنگی که بین تمدن ایران و تمدن عربی در طول تاریخ وجود داشته است، تاکید کرد: باید آن ایام تاریخی و آن ارتباطات تمدنی دوباره احیاء شود و این جز از طریق ارتباط فرهنگی ایجاد نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ تنها راه حقیقی است که همگی ما باید از این طریق به سمت عمق بخشیدن به گفتگوی بین ایران و جهان عرب حرکت کنیم.

استاد دانشگاه دمشق با اشاره به حساسیت لحظه تاریخی که در آن به سر می بریم افزود: فرهنگ مقاومت امروز به عنوان عنصر اساسی مشترک در جهان اسلام، مورد سوء استفاده دشمن قرار گرفته و در جهت تخریب و تهدیدی علیه کشورهای مسلمان به کار گرفته می شود که در گفتگوهای فرهنگی باید آن را مدنظر قرار دهیم.

سیاست به تنهایی نمی تواند پل ارتباط بین ایران و جهان عرب را مستحکم کند

وی با اشاره به نقش نخبگان فرهنگی در گفتگوی بین ایران و جهان عرب گفت: بنده از برادران ایرانی خواهش کردم که در تصمیم گیری های سیاسی به شکل حقیقی مشارکت کنند چرا که سیاست به تنهایی نمی تواند پل ارتباط بین ایران و جهان عرب را مستحکم کند. برای تحقق این امر اهالی فرهنگ، متفکران، اساتید دانشگاه و غیره همگی باید نقش خود به درستی ایفا کنند. در این صورت است که می توانیم «گفتگو» بر اساس همدلی و همیاری داشته باشیم که ثمر بخش خواهد بود.

از مشاهده قم شگفت زده شدم

نضال الصالح با اشاره به این که این اولین سفر وی به شهر مقدس قم می باشد با بیان شگفتی خود از مشاهده این شهر گفت: من در صفحه شخصی خود در اینترنت، این عبارت را نوشتم: "در شهر قم همه چیز شما را به تقدیس انسان های مومن به وطن و کشورشان وا می دارد."شخصیت های عربی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه / دکتر سعید الشهابی

وی افزود : آنچه توجه مرا در این شهر به خود جلب کرد این است که این شهر با وجود روح دینی که بر آن حاکم است از روح تمدنی ممتازی نیز بهره مند است و این یعنی عالمان دین در ایران انسان هایی همراه با عصر و زمانه خویش می باشند که علاوه بر اهتمام به مسائل دینی به مسائل مدنی و اجتماعی نیز پرداخته اند.

دبیرکل جنبش احرار بحرین: ایران، چهره ای صلح طلب دارد

دکتر سعید الشهابی از شخصیت های بحرینی هم به خبرنگار حوزه گفت: رفتار ایران از گذشته چهره ای صلح طلب از این کشور در ذهن ها ایجاد کرده است. ایران همیشه به دنبال گام های مثبت برای ایجاد صلح در عالم است . ایران نمی خواهد با کسی وارد جنگ شود بلکه می خواهد از مردم خودش حمایت کند و می خواهد که جهان در صلح و آرامش باشد.

وی با تقدیر از دعوت ایران برای گفتگو با کشورهای عربی افزود: به اعتقاد بنده این دعوت از یک درک ایمانی برمی خیزد؛ درک ملتی مسلمان، مومن به خدا و حریص نسبت به وحدت امت اسلامی و علاقه مند به استقلال کشورهای منطقه و حمایت آنها از شر دشمنان.

 

دکتر الشهابی با ابراز تاسف از این که گاهی این دعوت به صلح گوش شنوا نمی یابد و بسیاری به آن بی توجهی می کنند گفت: اما خداوند سبحان به این دعوت برکت خواهد داد و من مطمئن هستم این اقدام ایران، حجاب ها را از میان برمی دارد و دیوار فاصله ها را ویران می کند و به گوش مردم و مسلمانان و مومنان  عالم و هرکس که در وجودش چیزی از انسانیت دارد می رسد و ان شاءالله نتیجه خواهد داد.

عضو سابق پارلمان کویت: باید از تجربه های قبلی بهره گرفتشخصیت های عربی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه/ فیصل الدویسان

فیصل الدویسان عضو سابق پارلمان کویت هم در گفتگو با خبرنگار حوزه، اقدام جمهوری اسلامی ایران در برپایی گفتگو با شخصیت های عربی را ستود و ابراز داشت: این گفتگوها سهم ویژه ای در افزایش مناسبات فرهنگی و اجتماعی بین ایران و جهان عربی ایفا خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته، ارتباط با گروه های مختلف اسلامی و حتی غیراسلامی از کشورهای عربی را تجربه نموده است و زمان آن رسیده است که از این تجربه ها برای نحوه و چگونگی ادامه راه برای تقویت این گفتگوها بهره ببرد.

افراط گرایی شیعی به ضرر همه است

وی در بخش دیگری این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه درباره برخی افراط گرایان شیعی مانند یاسرالحبیب که کویتی تبار و مقیم لندن است گفت: شیعیان در مناطق مختلف به دلیل وجود برخی سخنان افراطی و توهین هایی که به مقدسات اهل تسنن می شود، در رنج و سختی به سر می برند. این افراد نه فقط نسبت به مقدسات اهل سنت بلکه به بزرگان شیعه نیز توهین می کنند. و این مساله نتایج نامطلوبی برای تمام شیعیان رقم می زند.

عضو سابق پارلمان کویت این افکار و سخنان افراطی را تفرقه آمیز و سبب قتل بسیاری از شیعیان دانست و گفت: بسیاری از تروریست هایی که فریب می خورند و در سوریه و عراق و سایر مناطق، خون شیعیانِ بی گناه را می ریزند زمانی که از آنها پرسیده می شود چرا چنین می کنید می گویند فیلمی به آن ها نشان داده اند که در آن یک روحانی شیعه به مقدسات اهل سنت مانند همسر پیامبر و خلفاء ناسزا می گوید و گفته می شود این روحانی آیت الله و مرجع تقلید شیعیان است در حالی که عموما چنین نیست و افرادی که ناسزا می گویند از سطح علمی بالایی برخوردار نیستند اما آن سنی فریب خورده که این مطلب را نمی داند و تحریک می شود و اقدام به ترور بی گناهان می کند.

وی با بیان اینکه تمام ما نسبت به این مساله مسئول می باشیم تاکید کرد: ما باید عاقلانه بیاندیشیم و بر اساس حکمت گفتگو کنیم و همچنین باید دیدگاه های افراطی را که خارج از شیعه حقیقی است مهار کنیم قبل از این که دیگران را مهار کنیم. چرا که ما باید مایه زینت و افتخار اهل بیت (ع) باشیم نه مایه زشتی و رنجش ایشان.

 

گفت و گوها: حسن صدرایی عارف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha