یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
حجت الاسلام میردامادی در مراسم بزرگداشت مرحوم حجازی

حوزه/ حجت الاسلام میردامادی با بیان اینکه از مهم‌ترین احکام فقهی ما مکاسب و اقتصاد است گفت: امروز شاهدیم که بانک‌هایی که بنیانش بر اساس ربا بوده، چه بلایی بر سر اقتصاد ما آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام میردامادی  پنجشنبه شب در مراسم بزرگداشت مرحوم حجازی از اساتید حوزه  که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد،با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: از پیامبر(ص) نقل شده است، زمانی بر امت من فرا رسد که به پنج چیز علاقه‌مند می‌شوند و پنج چیز را فراموش می‌کنند، اینها از من بیزارند و من هم از آنها بیزارم.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرمایند، مردم در آن زمان به دنیا دل می‌بندند و آخرت را فراموش می‌کنند؛ به مال علاقه‌مند می‌شوند و حساب را از یاد می‌برند؛ به زنان محبّت پیدا می‌کنند و حورالعین را فراموش می‌کنند؛ قصرها را دوست می‌دارند و قبرها را از یاد می‌برند؛ خود را دوست دارند، ولی خدا را فراموش می‌کنند.

سخنران این مراسم با اشاره به اینکه ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی است گفت: خداوند می‌فرماید در شب‌های ماه رجب، من همنشین کسی می‌شوم که در این شب‌ها ذکر من را می‌گوید.

وی بیان کرد: ماه رجب بسیار با برکت است و دعا و استغفار از بهترین عبادت‌ها در این ماه است.

حجت الاسلام میردامادی با بیان اینکه باید در ماه رجب در دعا کردن همت بلندی داشته باشیم و همه خیر دنیا و آخرت را طلب کنیم گفت: اگر خداوند به کسی حکمت داد به او خیر کثیر اعطا شده است.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرموده‌اند معرفت و شناخت دین نشانه حکمت است و اگر خداوند به کسی شناخت در دین اعطا کند خیر کثیر داده است.

این محقق حوزوی با بیان اینکه مرحوم حجازی هم خود فقیه بود و هم خاندانش خاندان فقه در اصفهان بودند گفت: زمانی حوزه علمیه اصفهان مرکز علم برای کل شیعیان امیرالمؤمنین(ع) بود و در زمان‌های دیگر نیز یکی از پایگاه‌های علم بوده و علمای بسیاری را به عالم تشیع تقدیم کرده است.

وی ابراز داشت: مرحوم حجازی نه تنها به بیان احکام می‌پرداخت بلکه امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌کرد و تا جایی که می‌توانست سعی می‌کرد احکام الهی را در جامعه جاری کند.

حجت الاسلام میردامادی با اشاره به اینکه در این سال‌ها به امر به معروف و نهی از منکر کمتر توجه می‌شود گفت: در این روزها شاهدیم علمای ما به مسئله رباخواری در بانک‌ها اشاره می‌کنند و کسی در صدا و سیما می‌گوید که علما تنها به فکر مسائل شرعی مردم باشند و در اقتصاد دخالت نکنند.

وی با اشاره به  اینکه این تفکر همان ایده سکولاریسمی است که می‌گوید دین از اجتماع جدا است افزود: باید به این افراد گفت که اگر حضور علما نبود شما نمی‌توانستید در مسند وزارت، معاونت و دیگر سمت‌ها حضور داشته باشید.

خطیب این مراسم با بیان اینکه از مهم‌ترین احکام فقهی ما مکاسب و اقتصاد است گفت: امروز شاهدیم که بانک‌هایی که بنیانش بر اساس ربا بوده است چه بلایی بر سر اقتصاد ما آورده است.

وی بیان کرد: به فرموده رهبری، کسانی همنشین بعضی مسئولان می‌شوند که عامل شیطان هستند گفت: کسی که از یاد خدا غافل شود و از ولایت زاویه می‌گیرد شیطان می‌شود.

حجت الاسلام میردامادی گفت: ما فاصله‌های طبقاتی را در غرب شاهدیم و آنها می‌خواهند همان جهان‌بینی در کشور اجرا شود و می‌گویند علما نیز کاری نداشته باشند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمودند، یکی دیگر از مصادیق خیر این است که انسان اهل زهد و بی‌توجه به دنیا می‌شود گفت: کسی که در نظر او خداوند بزرگ باشد هرآنچه غیر از خدا است در نظر او کوچک و حقیر می‌شود و به آن پشت پا می‌زند.

سخنران این مراسم  بیان کرد: مرحوم حجازی طوری زندگی می‌کرد که دنیا در نظرش بی‌ارزش بود، او افتخار می‌کرد که یک عمر سر سفره امام حسین(ع) نشسته است.

وی با اشاره به اینکه امام باقر(ع) فرمودند، معنای حقیقی حکمت، معرفت امام است گفت: اگر به کسی معرفت امام داده شد به او خیر کثیر داده شده است.

حجت الاسلام میردامادی عنوان کرد: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره می‌فرمایند که بگویید ای کسانی که در ماه رجب از خدا خیر دنیا و آخرت را می‌خواهید، خیر، اهل‌بیت(ع) هستند، خوشا به حال کسی که به امامت و ولایت متصل باشند چراکه آنها معدن خیر هستند.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه 123 سوره طه می‌فرماید کسی که از هدایت من تبعیت کند هیچ‌گاه دچار زلالت و گمراهی نمی‌شود گفت: امام جواد(ع) فرمودند هدایت خداوند در این آیه یعنی اعتقاد به ما امامان داشته باشد و از ما تبعیت کند.

سخنران این مراسم بیان کرد: مرحوم حجازی با امامت و ولایت پیوند داشت و حسینیه‌ای که بنا کرد و منبرهایی که می‌رفت نشان دهنده این پیوند بود.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha