سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
نشست علمی «عزاداری برای امام حسین(ع) در افغانستان، پیشینه، فرصت ها و تهدیدها»،

حوزه/ مبلغان همان راهی را بپیمایند که حضرت امام خمینی(ره) علمدار آن بوده و اکنون نیز در سیره نایب بر حقش، رهبر معظم انقلاب دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام عبدالمجید ناصری، در نشست علمی «عزاداری برای امام حسین(ع) در افغانستان، پیشینه، فرصت ها و تهدیدها»، که به همت گروه معارف مدرسه مبارکه شهابیه جامعه المصطفی در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به پیشینه تاریخی افغانستان، اظهارداشت: "خراسان"، "سیستان و خراسان" و "زابلستان"، نام هایی است که در منابع کهن تاریخی به پیشینه افغانستان نهاده شده است.

وی افزود: برخلاف اطلاع رسانی رسمی در افغانستان که دال بر جمعیت 20 درصدی شیعیان این کشور است، شیعیان افغانسان 30 درصد از جمعیت و دومین مذهب رسمی بزرگ این کشور را تشکیل می دهند.

دبیر پژوهش گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه، پیشینه عزاداری در افغانستان را در قرن نخست دانست و ادامه داد: با مطالعه منابع تاریخی عزاداری در افغانستان، سوگواری سنتی و ریشه دار محبان اهل بیت(علیهم السلام) افغانستان را درمی یابیم که تنها با همراهی سینه زنی و برسرزنی حاضران همراه می شد و فارغ از هرگونه استفاده از وسایلی مانند طبل، قمه و زنجیرهای تیغه دار برگزار می گشت.

وی، با اشاره به حضور حاکمان وقت افغانستان و همراهی و شرکت آنها در عزاداری شیعیان، اضافه ساخت: متأسفانه در سال های اخیر ترویج مشکوک انحرافاتی مانند قمه زنی، حنابندان و برافراشتن حجله حضرت قاسم(ع) و آذین بستن به ذوالجناح به فرهنگ ناب عزاداری در افغانستان تزریق شده که نشان از برنامه ریزی سازماندهی شده علیه آن دارد.

حجت الاسلام ناصری کمبود امنیت، ضعف مبلغان دینی و ضعف مدیران مساجد را از دیگر عوامل انحرافات در عزاداری ها برشمرد و تأکید کرد: مبلغان، باید به مسأله وحدت نگاه ویژه ای داشته باشند و با استفاده از منابع مشترک و پرهیز از طرح مباحث تفرقه انگیز در عزاداری ها همان راهی را بپیمایند که حضرت امام خمینی(ره) علمدار آن بوده و اکنون نیز در سیره نایب بر حقش،  آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب دنبال می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha