پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
نشست علمی

حوزه/ نشست «مسئله‌شناسی مطالعات زنان(راهبرد گرایشی یا میان رشته‌ای)» در سالن نشست‌های تخصصی پژوهشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی در نشست «مسئله‌شناسی مطالعات زنان(راهبرد گرایشی یا میان رشته‌ای)» که در سالن نشست‌های تخصصی پژوهشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد، به تبیین موضوع علم مطالعات زنان پرداخت.

وی گفت:  آنچه در غرب به نام مطالعات زنان پایه‌ریزی شده، جزئی به نام خانواده ندارد و در حقیقت جنسیت و زنان (gender and women's studies) مورد مطالعه این رشته است؛ همچنین رشته مطالعات خانواده با عنوان خانواده و توسعه انسانی (family and human development) مورد توجه دانشگاه‌های غربی قرار دارد.

حجت الاسلام  کدخدایی افزود: این امر نشان می‌دهد که دانشگاه‌های غربی اهداف گوناگونی از تأسیس این دو رشته دنبال می‌کنند که اتفاقا برخی از مهمترین اهداف آنها در تضاد و تزاحم جدی با یکدیگر است. 

وی تصریح کرد: در بیست سال اخیر، اگر در مجامع علمی غرب، نامی از خانواده برده می‌شود به جهت ابزاری بودن این نهاد در برنامه رشد و توسعه است.

سخنران این نشست با اشاره به پیشینه ورود رشته «مطالعات زنان» به فضای دانشگاهی و مراکز علمی نظام جمهوری اسلامی ایران، به آسیب‌ها و چالش‌های این رشته پرداخت و بر اهمیت و راهبردی بودن این رشته تأکید کرد.

حجت الاسلام کدخدایی اظهار داشت: متأسفانه ما به رشته «مطالعات زنان» به عنوان یک رشته زیرمجموعه جامعه‌شناسی نگاه می‌کنیم، حال آنکه این رشته، گرایش زیرمجموعه یک رشته تخصصی نیست، بلکه یک رشته تخصصی میان رشته‌ای است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نتیجه مطلوبی از این علم بگیریم، باید بدانیم که نقطه قوت اصلی این رشته صرفا حل مسئله نیست، بلکه فهم و درک صحیح از ابعاد مختلف یک مسئله است و باید به این علم، این چنین نگاه شود و برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تعریف مفاهیم، معانی و واژگان جدید که از جمله کار‌هایی است که باید ریشه‌ای به آن پرداخته شود، گفت: اینکه خدا می‌فرماید «یستفتونک فی النساء»؛ نشان از پیچیدگی مباحث مربوط به زنان است.

حجت الاسلام  کدخدایی عنوان کرد: اینکه زوجیت زن و مرد از چه سنخ است و واژگان و اصطلاحات به کار رفته در رابطه با زن چه معانی در خود دارد، می‌تواند بسیاری از مقاومت‌ها در برابر نظر اسلام را شکست و پاسخ داد.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    سلام. خداقوت ببخشید آدرس پیج، سایت یا کانال آیت الله محمدرضا کدخدایی رو از چه طریق می‌تونم به دست بیارم؟ ممنون میشم در این باره راهنمایی بفرمایید.