چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
تصاویر/ همایش تجلیل از اساتید برتر حوزه علمیه استان تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه هیچ حرفه و مسؤولیتی بالاتر از هدایت جامعه بشری نیست، گفت: کار اساتید حوزه علمیه مصداق هدایت جامعه است و حوزه انسان‌هایی را تربیت و هدایت می کنند که در آینده هادیان و هدایتگران جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اجلاسیه سالانه حوزه علمیه استان تهران که در سالن شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با بیان اینکه هیچ حرفه و مسؤولیتی بالاتر از هدایت جامعه بشری نیست، اظهار داشت: هم عقلاً و هم نقلاً شغلی بالاتر از هدایت نیست. در سوره مبارکه حمد که گوهر نفیس در گنج عرش الهی است،  خداوند امر می فرماید که بندگان از خداوند هدایت بخواهند و آیه «اهدنا الصراط المستقیم» بر همین معنا دلالت می کند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان این که اگر چیزی بالاتر و مهمتر و بااهمیت تر از هدایت بود، خداوند به آن امر می فرمود، افزود: کار اساتید حوزه علمیه مصداق هدایت جامعه است. اساتید حوزه انسان‌هایی را تربیت و هدایت می کنند که در آینده هادیان و هدایتگران جامعه هستند.

وی ادامه داد: زمانی که انسان به اهمیت کار و مسئولیت پی برد از هیچ تلاشی در راه تحقق آن فرو گذار نمی کند، خستگی نمی فهمد و رنج و ملامت و مشقت را برای آن هدف مقدس و متعالی تحمل می کند و ما این روحیه را در اساتید حوزه های علمیه می بینیم و شاهد هستیم امتیازات و درآمدی که یک استاد دانشگاه از آن بهرمند است قابل مقایسه با یک استاد حوزه نیست، اما فهم درست اهمیت مسئولیت، تحمل مشکلات و فقر را برای ما آسان می‌کند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه اساتید حوزه باید نسبت به تهذیب و اخلاق طلاب اهتمام و حساسیت داشته باشند، گفت: استاد حوزه باید علاوه بر تدریس و علم اموزی به یک طلبه و تشویق و ترغیب طلبه ها به مباحثه و مطالعه، به اخلاق و تهذیب و تزکیه نفس طلاب توجه جدی داشته باشند و از قدیم الایام در حوزه مرسوم بود که استاد در ابتدای درس حدیث اخلاقی برای شاگردان بیان و تبیین می کردند و سپس به ادامه درس می پرداختند.

وی افزود: افرادی که هر روز در جلسه درس خارج مقام معظم رهبری حضور دارند شاهد هستند که ایشان در ابتدای جلسه وقت مختصری را به بیان یک حدیث نورانی از معصومین(علیهم السلام) و مطالب کوتاه و بسیار مفید اختصاص می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: در قرآن مجید در سه جا خداوند متعال بحث تزکیه و تعلیم را مطرح فرموده است و در دو جا تزکیه مقدم بر تعلیم است. «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» و در یک جا تعلیم مقدم بر تزکیه است «ویعلمهم الکتاب والحکمه و یزکیهم» و در همه این آیات تزکیه محور و اساس است و نباید از آن غفلت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انقلابی ماندن حوزه های علمیه از سوی رهبر معظم انقلاب بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، عنوان کرد: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که نسبت به تمام مسائل جامعه اسلامی احساس مسئولیت کند و در همه عرصه ها حضور و مشارکت فعال داشته باشند و به همه شئون زندگی مردم به ویژه شیعیان توجه و اهتمام داشته باشند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ابراز داشت: اگر دشمن در شبیخون و هجوم فرهنگی موفق شود، در عرصه سیاسی و اقتصادی هم موفق خواهد شد و اگر بتوانند زیرساخت‌های اعتقادی و دینی و ذائقه نسل جوان را تغییر دهند، در بقیه زمینه‌ها نیز موفق خواهند شد و اگر ذائقه دینی یک جوان تغییر کرد، دیگر انگیزه‌ای برای مقاومت و دفاع در برابر تهاجمات فرهنگی، اقتصادی یا نظامی دشمن نخواهد داشت و دیگر آن حماسه‌های سال‌های دفاع مقدس تکرار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه صیانت از اعتقادات مردم به ویژه نسل جوان از وظایف مهم روحانیت است، گفت: انقلابی ماندن یعنی دردها و نیازهای جامعه را بشناسیم و برای آن راه درمان پیدا کنیم. روحانیت باید آسیب ها را بشناسد و به آن مصونیت ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان داشت: انقلابی ماندن حوزه ها در بیان مقام معظم رهبری یعنی حوزه‌ها به تولید علم و فکر اهتمام جدی داشته باشند و به نیازهای فکری مردم پاسخگو باشند و اگر این کار را کردیم تداوم و بقای انقلاب را تضمین کرده‌ایم.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری  با اشاره به تحولات منطقه و فتنه انگیزی‌های استکبارجهانی در کشورهای اسلامی، گفت: اگر می‌خواهیم با توطئه‌های دشمنان مقابله کنیم باید قدرت و اقتدار داشته باشیم و یکی از مولفه‌های اقتدار این است که سیاست‌های کشورهای همسایه با ما همسو باشد.

وی افزود: حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه در همین راستا صورت می گیرد و ما برای حفظ امنیت و اقتدار کشور و منطقه باید دست آمریکایی‌ها را از منطقه قطع کنیم و اجازه حضور و دخالت بیگانگان، در امور کشورهای اسلامی را ندهیم. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha