شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024
فیس‌بوک

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ علیه اجماع دانشمندان جهان کمیته مخفی تشکیل داد

ترامپ دستور تشکیل کمیته‌ای را داده که قرار است نظرات دانشمندان مبنی بر تاثیرات گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی بر آینده بشر را زیر سوال ببرد! تعدادی از مقامات دولتی افشا کردند کمیته‌ای که تحت‌نظر شورای امنیت ملی کار می‌کند در نظر دارد اجماع دانشمندان بر سر گرمایش جهانی در اثر فعالیت‌های انسانی را زیر سوال ببرد.این برنامه کاخ سفید توسط «ویلیام هاپر» پزشک و یکی از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا پشتیبانی می‌شود که مخالف آسیب ناشی از انتشار گاز CO۲ بر اتمسفر زمین است.طبق فرضیه گرمایش جهانی، افزایش تولید گازهای گل‌خانه‌ای نظیر CO۲ توسط بشر و افزایش تراکم آن در جو زمین موجب به دام افتادن اشعه و انرژی خورشید در اتمسفر و گرم‌تر شدن پیوسته دمای کلی زمین می‌شود. گرمایش جهانی موجب ایجاد تغییر در اقلیم‌های مختلف می‌گردد.در نتیجه تغییرات اقلیمی، امسال در یک روز به‌خصوص، درحالی که استرالیا گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ این کشور را تجربه می‌کرد، دقیقاً در آن‌سوی زمین، برای اولین بار به دلیل شدت یخ‌بندان و وقوع گردبادهای قطبی، آبشارهای نیاگارا یخ زد.دولت آمریکا تمایل دارد گزارش‌های فدرال مانند بررسی اقلیمی ملی را به چالش بکشد. این مطالعه با همکاری چند آژانس در ماه نوامبر منتشر شد و خطراتی که آمریکا در خصوص گرمایش جهانی با آن مواجه است را برجسته کرده است. این گزارش گرمایش جهانی را با فجایع طبیعی مرتبط دانست و نسبت به خطرات مهلک افزایش جهانی ۲ درجه‌ای دمای هوا هشدار داد. تنها چند روز پس از انتشار این گزارش ترامپ گفت: «آن را باور ندارم».ترامپ پیش‌تر گفته بود پدیده گرمایش جهانی دسیسه چینی‌ها برای آسیب وارد کردن به صادرات آمریکا است. وی بارها تغییرات فصلی را با گرمایش جهانی اشتباه گرفته است.

 

دولت هوای پاک را وتو کرد

دولت تعویق یک ساله در اجرای قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را ابلاغ کرد ابلاغیه‌ای که صدای اعتراض محیط زیست را درآورد و آه از مراکز اسقاط بلند کرد.بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان کشور باید «در ازای تولید هر دستگاه موتور بنزینی نسبت به اسقاط یه دستگاه موتوسیکلت فرسوده» اقدام کنند. این آیین‌نامه شهریور ماه سال جاری به تصویب دولت رسید، اما در روزهای پایانی ماه گذشته دولت، بنا به به درخواست وزارت صنعت، اجرای این قانون را برای مدت یک سال به تأخیر انداخت.حسینی ضمن گلایه شدید از دولت برای حذف قانون اسقاط موتورهای فرسوده، گفت: طی شش ماه گذشته، سازمان محیط زیست به شکل برنامه‌ریزی شده، مثل توپ بین دستگاه‌های مختلف چرخانده شد و متاسفانه دستگاه‌ها دو ریال همکاری مثبت با سازمان محیط زیست در زمینه اجرای قانون اسقاط موتورهای فرسوده نداشتند. بر اساس آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شوند. موتورهایی که علاوه بر گره ها و مشکلات ترافیکی که در معابر ایجاد می‌کنند ، در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم ذرات معلق تولید می کنند، بنابراین توقع می‌رود؛ دولت دوازدهم که بارها خود را دولت محیط زیستی خوانده و بهبود هوای کلانشهرها را یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان محیط زیست اعلام کرده است؛ نسبت به تعویق یا تعلیق مصوبات محیط زیستی تجدید نظر کند.

 

جاسوسی سرسام آور فیس بوک لو رفت

خبری در برخی رسانه ها منتشر شد، دال بر اینکه فیس بوک از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خود به داده های شخصی بیش از حد تصور در مورد هر کاربر دسترسی داشته است.از جمله اطلاعاتی که از طریق اپ فیس بوک برای تلفن های همراه به دست فیس بوک افتاده می توان به اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی افراد و برخی اطلاعات حساس دیگر اشاره کرد که ناشی از استفاده کاربران از برنامه ها و اپلیکیشن های حفظ تناسب اندام و سلامتی است.فیس بوک نه تنها از طریق اپلیکیشن خود از کاربرانش اطلاعات جمع آوری می کند، بلکه از طریق دیگر برنامه های نصب شده بر روی گوشی ها نیز دست به چنین کاری می زند و این امر به منزله نقض صریح حریم شخصی است.بر اساس گزارشی که اولین بار وال استریت ژورنال به چاپ رساند، فیس بوک اطلاعاتی را در مورد وزن، فشار خون و حتی وضعیت باروری و تخمک گذاری بانوان جمع آوری می کند. نکته نگران کننده این است که اگر کاربران از شناسه خود در فیس بوک برای استفاده از برنامه های ثالث استفاده نکنند، یا حتی در فیس بوک حساب کاربری نداشته باشند، باز هم ممکن است این شبکه اجتماعی بتواند داده های خصوصی و شخصی کاربران را جمع آوری کند.فرماندار نیویورک این اقدامات فیس بوک را سواستفاده ظالمانه از حریم شخصی توصیف کرده و خواستار وضع قوانینی به منظور جلوگیری از تداوم این تخلفات شده است. فیس بوک در واکنش تنها اعلام کرده که با تحقیقات انجام شده در این زمینه همکاری می کند.

 

گاف پادشاه در شرم الشیخ برای ملت سعودی گران تمام شد

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی در سخنرانی خود در اجلاس مشترک سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در شرم الشیخ مصر، به اشتباه خواستار تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1937 شد.پادشاه سعودی در سخنرانی مکتوب خود به جای مرزهای سال 1967 به اشتباه عدد 1937 را قرائت کرد.سلمان بن عبدالعزیز گفت: ما بر احقاق همه حقوق ملت فلسطین و در راس آنها، تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1937 (1967) به پایتختی قدس شرقی تاکید داریم.سلمان بن عبدالعزیز 83 ساله که از نظر سلامت جسمی، شرایط مناسبی ندارد در سخنرانی ده دقیقه ای خود، هفت بار لکنت زبان گرفت.وی در این نشست مدعی نقش مستقیم ایران در شلیک موشک های بالستیک به عربستان و تهدید امنیت دریای سرخ شد.شاه سعودی پس از آن مجبور شد در اجلاس مشترک سران عرب و اروپا در شرم الشیخ شرکت کند که برگزارکنندگان خواستار مشارکت نکردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به علت دست داشتن او در جنایت قتل جمال خاشقجی، شده بودند.این نشست 2 روزه در حالی شب گذشته کار خود را آغاز کرد که نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن حضور ندارند و سطح مشارکت برخی از کشورهای اروپایی نیز بسیار ضعیف است.در این نشست مسئولانی از 49 کشور شامل 21 کشورعربی و 28 کشور اروپایی شرکت دارند.در نشست شرم الشیخ که با شعار سرمایه گذاری باثبات برگزارشده قرار است مشکلات و چالس های مشترک میان کشورهای عربی و اروپایی و مسائلی همچون تجارت و سرمایه گذاری، مهاجرت، رویارویی با تروریسم و بحران های خارومیانه بررسی شود.

 

نصیحت رهبری به داد امید مسئولین رسید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسه‌ درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق (ع) درباره‌ «عاقبت‌اندیشی در امور و لزوم نشاط در کارها» پرداختند. ایشان در جریان سخنان‌شان با استناد به این روایت به مسئولان توصیه کردند «بی‌حوصلگی» و «ناامیدی» را از خود دور کنند و بدانند انقلاب اسلامی به‌پیش خواهد رفت.ایشان فرمودند: توصیه‌ من به همه کسانی که مدیریّتی دارند، مسئولیّتی دارند، چه در قوّه‌ مجریّه، چه در قوّه‌ قضائیّه، چه در مدیریّت های گوناگون، این است که افسردگی و ملالت را و بی‌حوصلگی را از خودشان دور کنند، ناامیدی را از خودشان دور کنند، و بدانند که کار دارد پیش می رود، انقلاب حرکت می کند. دیدید به توفیق الهی در بیست‌ودوّم بهمن چه حادثه‌ عظیمی در این کشور اتّفاق افتاد. انقلاب است دیگر؛ انقلاب دارد حرکت می کند، پیش می رود. چهل سال از نهضت عظیم این ملّت و امام بزرگوار می گذرد و باید همه چیز از یادها رفته باشد، [امّا] مردم جوری با این حادثه برخورد می کنند مثل اینکه همین دیروز اتّفاق افتاده! جوری می‌آیند به خیابان ها که - آن طوری که به من از جاهای مختلف گزارش دادند - در تهران، در این خیابان های منتهی به میدان آزادی جمعیّت نمی توانست جلو برود؛ شهرهای دیگر هم همین جور. از همه‌ سال های گذشته جمعیّت بیشتر آمدند؛ چرا؟ چون تهدید دشمن بیشتر بود، مردم احساس نشاط و احساس تکلیف کردند. کارها دارد پیش می رود. بنابراین بی‌حوصلگی و مانند اینها را همه، اعمّ از مدیران ارشد، مدیران متوسّط، مدیران پائین کنار بگذارند؛ این یک.دوّم، عاقبت‌اندیشی؛ کاری که می خواهند انجام بدهند، ببینند عاقبتش چه می شود؛ این تصمیمی که شما می خواهی بگیری، این حرکت را تصویب کنی یا رد کنی، ببین عاقبتش چه می شود، دنباله‌اش چیست، حرکت دشمن در قبال این چیست، شما چه کار می توانی بکنی؛ فکر اینها را بکن، بعد آن وقت مخلصاً ‌للّه عمل کن.

 

لندن سرقت تاریخی آمریکایی ها از جیب ملت افغانستان را فاش کرد

روزنامه دیلی میل، چاپ لندن نوشت نظامیان آمریکایی در عملیات خروج از افغانستان در سال 2009، اقدام به غارت و سرقت آثار تاریخی این کشور کردند.این روزنامه نوشت نظامیان آمریکایی اموال شخصی و صنایع دستی نظامی را از سایت تاریخی افغانستان که شاهد جنایت انگلیس در قرن 19 بودند را به سرقت بردند.نظامیان آمریکایی اشیای تاریخی نظامی را از میدان جنگ موسوم به "جنگ میواند" که در کنار قربانیان این جنگ دفن شده بودند به سرقت بردند. این با انگلیس در گرفته بود و اشیای نظامی قربانیان همراه آنها در این میدان دفن شده بود.از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد نظامیان آمریکایی با فروش آثار تاریخی افغانستان که به سرقت برده بودند، قانون بین الملل را نقض کرده اند. برخی از این اشیا در اینترنت به نمایش در آمده بودند.وزارت دفاع افغانستان، اسناد و مدارک مربوط به آثار به سرقت رفته را به وزارت دفاع آمریکا ارائه کرده است. این آثار مربوط به یکی از خونین ترین جنگ های تاریخ است.برخی مجموعه داران گفته اند که برخی از این آثار مثل دوربین، سکه و بخش هایی از یک اسلحه را از یک سرباز آمریکایی که در افغانستان حضور داشته، خریده اند.

 

سازمان ملل برای کودکان یمن هشدار جدّی داد

«خیرت کابالاری» مدیر یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت «به طور میانگین، ۸ کودک یمنی روزانه {بر اثر حملات ائتلاف سعودی} کشته و یا زخمی می‌شوند.»وی در بیانیه‌ای تاکید کرد «امروزه حدود ۱.۲ میلیون کودک در یمن شاهد خشونت و درگیری شدید در ۳۱ منطقه مورد نزاع از جمله الحدیده، تعز، حجه و صعده هستند.»کابالاری افزود: وضعیت کودکان یمن پس از توافق سوئد در دسامبر گذشته تاکنون، تغییر چندانی نکرده است و هر روزه هشت کودک کشته و یا زخمی می‌شوند.وی گفت «بیشتر این کودکان هنگام بازی با دوستانشان در خارج از منازل و یا در راه مدرسه کشته شده‌اند.»صندوق حمایت از کودکان وابسته به سازمان ملل در پایان بیانیه، خواستار حمایت از غیرنظامیان یمن و آسیب نرسیدن به کودکان و عدم ممانعت ورود کمک‌های انسانی شد.منابع یمنی می‌گویند از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون (مارس ۲۰۱۵) بیش از ۵۰۰۰ کودک یمنی در اثر بمباران و حملات مستقیم ائتلاف مزبور کشته و زخمی شده و ۸۵ هزار نفر دیگر هم به دلیل سوء تغذیه شدید و محاصره این کشور، جان خود را از دست داده‌اند.

 

آمریکا به قدرت نوظهور فضایی اعتراف کرد

پایگاه خبری آمریکایی موسوم به «اخبار کره شمالی» اعلام کرد که سازمان اطلاعات و امنیت دفاعی این کشور (دی آی اِی)، ایران را قدرت نوظهور فضایی خواند و به همراه کره شمالی آن را در فهرستی از تهدیدها و چالش های اصلی امنیت فضایی برای آمریکا قرار داد، که روسیه و چین نیز در آن جای گرفته اند.این سازمان با انتشار این فهرست، آورده است: اگرچه مجموعه ای از گزارشات از وجود قدرت های فضایی همچون مسکو و پکن خبر می دهند، اما توانایی های فضایی ایران و کره شمالی برای جمع آوری اطلاعات در زمینه ناوبری فضایی موجب شده است آمریکا نتواند در کنار روسیه و چین از این دو قدرت نوظهور فضایی نیز غافل بماند. این گزارش با تشریح ابعاد برنامه های فعالیت های فضایی روسیه و مسکو، آنها را رقیب ثابت آمریکا در فعالیت های فضایی خواند و افزود: کره شمالی نیز همچون ایران به رغم اینکه ادعا می کند هیچ خصومتی با آمریکا ندارد، اما این دو کشور می توانند در مواقع جنگ، یک تهدید جدی علیه منافع و اهداف فضایی آمریکا به حساب آیند.براساس این گزارش، ایران و کره شمالی براحتی می توانند با استفاده از خدمات مبتنی بر فعالیت های فضایی همچون 'جمع آوری اطلاعات'، 'نظارت'، 'شناسایی (آی اس آر)'، 'ارتباطات' و 'ناوبری فضایی' و افزایش توانایی ها در حوزه نظامی و غیر نظامی، عملا برای جنگ فضایی علیه دشمنان خود بهره برده و به لحاظ نظری نیز از پیشرفت های امنیت فضایی خود برای هدف قرار دادن هر ماهواره داخل جو زمین بهره ببرند.

 

فاجعه یمن علم را هم از کودکان گرفت

صندوق کودکان ملل متحد با اعلام اینکه بیش از دو میلیون کودک یمنی از تحصیل در مدارس غایب هستند،‌ تأکید کرد که گزینه‌های بازگشت این کودکان به عرصه تعلیم و آموزش بسیار محدود است.این سازمان با انتشار توئیتی نوشت از هر پنج مدرسه یک مورد تخریب شده یا در راستای اهداف نظامی مورد استفاده قرارگرفته است.بیانیه مذکور توضیح داده است که ۴۵۰ هزار نفر از جمله ۲۷۰ کودک در مناطق پر خطر از نظر امنیت بهداشتی و غذایی از این حمایت اروپایی‌ها بهره مند می‌شوند.یمن بیش از چهار سال است که شاهد حملات مرگبار ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان و امارات است.بر اثر جنگ یمن ۸۰ درصد ساکنان این کشور نیازمند کمک‌های انسانی هستند و سازمان ملل بحران این کشور را بدترین بحران جهانی توصیف کرده است.

 

انگلیس دست حزب الله را از لندن برید

ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس اعلام کرد تمامی شاخه‌های حزب‌الله لبنان، از جمله شاخه سیاسی این حزب را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار خواهد داد.وی مدعی شد: حزب‌الله به تلاش های خود برای بی ثبات کردن وضع شکننده خاورمیانه ادامه می دهد و ما قادر به تفکیک شاخه نظامی آن که قبلا ممنوع اعلام شده بود از شاخه سیاسی نیستیم. به همین دلیل، من تصمیم گرفتم فعالیت این گروه را بطور کامل ممنوع اعلام کنم.شایان ذکر است تاکنون، انگلیس و اتحادیه اروپا تنها شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌ بودند. به همین دلیل اعضای سیاسی حزب‌الله لبنان اجازه فعالیت در انگلیس را داشتند و در راهپیمایی سالانه روز قدس با پرچم حزب‌الله حضور می‌یافتند.

 

انفجار برای بیمارستان کوثر حادثه مرگبار رقم زد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان علت مرگ بیمار حادثه در بیمارستان کوثر را انفجار کپسول اگسیژن در اثر دچار حادثه شدن مانومتر کپسول برشمرد.دکتر نوید دانایی در جمع خبرنگاران در محل بیمارستان کوثر اظهار کرد: در این حادثه تنها یک بیمار حدودا 50 ساله فوت کرده و این حادثه مجروحی نداشته است.این عضو هیئت علمی علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه بیمار سابقه بیماری قلبی، دیابت و نارسایی کلیوی داشته افزود: این بیمار از سال 92 تحت دیالیز بوده است.وی به بروز خونریزی شدید و عدم پاسخ بدن بیمار در جریان فرآیند درمانی خبر داد و بیان کرد: بعد از اعلام نیاز به جراحی تشخیصی از سوی تیم پزشکی و مشاوره با خانواده بیمار، به منظور انجام جراحی به اتاق عمل منتقل و بیمار بیهوش می شود که متاسفانه بیمار دچار مشکلاتی مثل ضربان نامنظم، وخامت حال بیمار و...می شود.وی ادامه داد: در ادامه با نظر پزشکان و مشورت خانواده بیمار از عمل جراحی صرفنظر شده که شوربختانه حین انتقال بیمار به آی سی یو، به دلیل آتش سوزی در مانومتر، کپسول اکسیژن دچار حادثه شده و بیمار جان می دهد.وی در پاسخ به پرسشی در خصوص بررسی دلایل بروز این حادثه گفت: مسوولان ذی ربط در محل حادثه حاضر و کارکارشناسی تشخیصی را انجام و نسبت به نمونه برداری از متوفی و ...اقدام کردند که نتایج کامل آن در آینده اعلام می شود.

 

فعالان عربستانی علیه رژیم سعودی فراخوان دادند

فعالان عربستانی برای شرکت در اعتراضات علیه ظلم و فساد و رویکرد تحقیر آمیز رژیم سعودی فراخوان دادند.فعالان عربستانی در این فراخوان خواهان شرکت در مراسم و برنامه های روز جمعه 22 ماه مارس در داخل و خارج از عربستان برای مخالفت با ظلم و فساد و رویکرد تحقیر آمیز مقامات سعودی شدند.«ماجد الاسمری» از فعالان عربستانی که هدایت جنبش 22 مارس را برعهده دارد با بیان اینکه عربستان غرق در ظلم و نقض کرامت انسانی و دینی است، گفت: همه می دانند که رژیم فعلی نصیحت پذیر نیست و این وضع باید تغییر کند.کاربران در شبکه های اجتماعی نیز ضمن حمایت از این جنبش، خواهان شرکت مردم دراعتراضات 22 مارس آینده شدند.در سال های اخیر به ویژه بعد از انتصاب «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان که سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه دنبال می کند، شمار زیادی از بازرگانان، روحانیون، شاهزادگان و علمای این کشور بازداشت و روانه زندان شده اند.تاکنون سازمان های بین المللی نظیر عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری و کاهش خشونت علیه زندانیان سیاسی عربستان شدند.

 

ارتباطات مزاحم ها را مسدود کرد

پس از دستور صریح رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل پیامک‌های تبلیغاتی که سالهاست مشترکان تلفن همراه با آن درگیر هستند، وزارت ارتباطات در طرحی ضربتی، موضوع حل این مشکل را در دستور کار قرار داد.بر این اساس لغو مجوز بیش از ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی متخلف که اقدام به فروش غیرقانونی سیم کارت می کردند از سوی وزیر ارتباطات، انجام پذیرفت و شناسایی و مسدودسازی سیم کارتهایی که نسبت به ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه اقدام می کردند، شدت بیشتری یافت.وزیر ارتباطات اعلام کرد که بیشترین اعتراضات از پیامکهای تبلیغاتی مربوط به پیامکهایی است که از سمت سیم کارت های شخصی و به صورت انبوه ارسال می شود و ارسال پیامک از سرشماره های پیامکی در صورت اعتراض کاربران، به راحتی قابل رسیدگی است. با گذشت بیش از یک ماه از طرح ضربتی وزارت ارتباطات برای حل معضل پیامک‌های تبلیغاتی، آخرین آمار نشان می دهد که بیش از ۱۰۸هزار سیم کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی به مشترکان، مسدود شده است.

 

رنگ پایتخت تغییر کرد

پیروز حناچی در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری گفت: در این خصوص ما هیچ تعارفی با کسی نداریم و همچنان در حال مبارزه با فساد هستیم و به دلایل مختلف آن‌ها را خبری نمی‌کنیم، تمام تلاش مان برای ایجاد یک محیط سالم است.شهردار تهران در خصوص اصلاحات فوری در شهرداری تهران هم گفت: ما در دورانی که منابع کم و محدودی داریم معنایش این نیست که هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. اگر امروز از شما بپرسیم که تهران چه رنگی است همه می‌گویند خاکستری و تهران امروز شهر رنگی نیست. درحالی که با استفاده از اصول زیباشناسی می‌توانیم فرهنگ‌ها و سرنوشت‌های را تغییر دهیم. موضوعات اینچنینی که کم هزینه و واضح است از دستورات کار ماست و قطعا با کارشناسان خبره و متناسب با این ایده شهرداران هم فعال خواهند شد و برنامه‌هایی هم در این حوزه داریم و سایر کارها هم از این جنس است. مردم اگر دل بدهند سخت‌ترین ین کارها را می‌توانیم به تاثیر گذارترین کارها تبدیل کنیم و اگر ما در موضوعات اجتماعی و فرهنگی بتوانیم دل مردم را به دست بیاوریم می‌توانیم در خیلی از این کارها موفق باشیم.وی ادامه داد: در نوروز امسال تلاش همکاران من در خصوص این فعالیت‌ها را شاهد خواهیم بود و هم در حوزه زیبا‌سازی شهری تهران و هم در حوزه معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شاهد نتایج و اتفاقات خوب و موفقی در این حوزه‌‌ها خواهیم بود.شهردار تهران در خصوص طرح جامع و تفضلی تهران هم گفت: بخشی از این طرح ابلاغ شده و بخش از آن هم در حال اجراست. برخی از ناهنجارهایی موجود در شهر تهران هم ناشی از عدم رعایت این طرح است و این موضوع جز اقدامات اساسی ماست که به طور جدی و دائمی آن را با همکاری وزارت راه پیگری می‌کنیم.

 

هواشناسی شایعه خطرناک ترسالی را تکذیب کرد

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اخبار و شایعات مبنی بر پایان خشکسالی و ورود کشور به یک دوره ۲۵ ساله ترسالی گفت: در کشوری زندگی می کنیم که میانگین کشوری میزان بارش از ۲۳۰ میلیمتر در سال به حدود ۲۰۰ میلیمتر در سال رسیده که کمتر از یک سوم میانگین جهانی است. دمای میانگین کمینه شهرها نیز افزایش پیدا کرده است و در چنین شرایطی به هیچ عنوان چنین شایعاتی نباید فراگیر شود و مردم یا مسئولان به این مسئله کم‌آبی بی‌توجه بشوند. سیاست‌هایی در راستای مدیریت منابع آب در پیش گرفته شده که به هیچ عنوان خدای نکرده نباید چنین شایعاتی آنها را تحت تاثیر قرار بدهد.احد وظیفه با تأکید بر اینکه این حرف بسیار خطرناک است، گفت: پربارش بودن صرفا یک فصل یا حتی کل امسال بیانگر بهبود شرایط اقلیمی نیست. موقت است و چه بسا که سال بعد، سال بسیار خشکی در پیش داشته باشیم و هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که سال بعد حتی شرایط نرمال داشته باشد.وی ادامه داد: اقلیم یک فرآیند بلندمدت است و تغییر بطئی و کند دارد. البته نواسانات اقلیمی داریم اما اقلیم جهان در عصر صنعتی طی چند دهه عوض شده و یک شبه تغییر نمی کند. مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی اکنون بسیار زیاد است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و نمی شود به سادگی و به دلیل انتشار شایعات از آن گذشت.

 

منابع مطلع مافیای گوشت را افشا کردند

«واردات و توزیع شبکه ای» غائله گوشت را ایجاد کرده است، ۵ شرکت بزرگ در این میان نقش دارند.تحقیق‌ها از منابع میدانی مطلع، آمارهای منتشرشده و اسناد به دست آمده، نشان می‌دهد که «انحصار توزیع» و «واردات و توزیع شبکه‌ای» عوامل اصلی هستند که غائله گوشت را با عبور قیمت‌ها از ۱۰۰ هزار تومان ایجاد کرده‌اند. بعد از گران شدن گوشت داخلی برای تامین بازار، واردات گسترده گوشت گرم گوسفندی از کشورهای مختلف به خصوص استرالیا و روسیه آغاز شد. اما از میانه تیرماه امسال، مسئول‌های مختلف تعزیراتی از تخلف در واردات گوشت و فساد ۷۷۸ میلیون دلاری صحبت می‌کردند. بررسی اسناد بانک مرکزی هم نشان می‌دهد که تا ۱۲ مهر امسال، تنها یک شرکت بیش از ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت دریافت کرده بود. با وجود تمام این‌ها، فعالیت‌های شبکه‌ای برای واردات و توزیع به نحوی پیش رفت که گوشت قرمز ۹۲درصد گران شد. نرخ مصوب برای هر کیلو گوشت گرم استرالیایی، ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان است که با احتساب سود ۱۵ درصدی بعد از واردات تعیین شده است. اما طی یک ماه اخیر، در بازار خرده‌فروشی‌ها این گوشت با قیمتی میان ۷۰ تا ۹۵ هزار تومان فروخته شد. در نهایت بر اساس سندی که «ایران» به دست آورده، ۱۴۹ هزار و ۶۸۴ کیلوگرم گوشت، برابر با چیزی نزدیک به ۱۵ هزارتن گوشت گرم وارداتی در بازه زمانی ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه بارگیری شده و تاریخ احتمالی عرضه آن ۲۹ بهمن در نظر گرفته شده بود. بیش از یک‌سوم از این میزان گوشت، به اندازه ۵۱ هزار و ۸۰۲ کیلوگرم برای عرضه در اختیار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور قرار گرفته بود. انجمنی که به‌طور کلی تنها ۳۸ نفر عضو از صاحبان بزرگترین شرکت‌های بسته‌بندی پروتئینی دارد. رئیس هیات مدیره آن، مدیرعامل شرکت «م.پ» است. برادر او، نیز عضو اصلی هیات مدیره شرکت «ر.پ» است و مدیرعامل شرکت «آ.پ.پ» هم عنوان نایب رئیس هیات مدیره این انجمن را دارد. در میان ۵ شرکت واردکننده‌ای که به صورت اختصاصی گوشت‌شان به انجمن صنفی تحویل داده شده است، ۴ شرکت از روسیه گوشت وارد کرده و یک شرکت از استرالیا. شرکت «آ.م.ش»، متعلق به برادران «پ» در این دسته، ۷۲۰۰ کیلوگرم گوشت از استرالیا وارد کرده و تمام این مقدار بعد از تحویل به مرکز انجمن صنفی، باید برای عرضه به شرکت «م.پ» داده شود تا این شرکت بعد از بسته‌بندی، آن را به فروشگاه‌های منتخب برساند. «م.پ»، شرکت متعلق به رئیس این انجمن صنفی است. این شرکت اگرچه در حوزه بسته‌بندی و عرضه محصولات پروتئینی فعالیت می‌کند اما بر اساس لیست بانک مرکزی، ۱۶۵ هزار یورو تا تاریخ ۱۲ مهرماه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت کرده بود.

 

مجلس دست به تاسیس سازمان فراقوه‌ای زد

دکتر محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی درباره بیانیه مهم و راهبردی مقام معظم رهبری گفت: رهنمودها و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تنها 50‌درصد ماجراست و عملیاتی کردن و اجرای آن 50درصد دیگر، در موارد مشابه مانند نامگذاری سال، اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی پیشرفت و ... ما شاهد بودیم که رهنمودها به درستی اجرایی نشده است. وی ادامه داد: منویات رهبری برای تاسیس سازمانی فراتر از قوای سه‌گانه استدلال قابل دفاعی دارد. معاون رییس‌جمهوری هم ستادی به نام اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد؛ اما تاثیرگذار نبود. رفتار، اعمال و سیاست‌های دولت با جنگ اقتصادی در تضاد بود.بنابراین باید تشکیلاتی فراتر از قوه‌مجریه داشته باشیم، حتی اگر برای تخصیص منابع اتاق ضدجنگ اقتصادی داشتیم شاید از مسائل حاشیه‌ای که ماه‌ها وقت دولت را می‌گیرد کناره‌گیری می‌کردیم و به مسائل مهم‌تر می‌پرداختیم. همچنین برای مبارزه با فساد اقتصادی باید افرادی در مسند کار قرار گیرند که به جنگ اقتصادی و لزوم مبارزه با فساد باور داشته باشند.خوش‌چهره تاکید‌کرد: پایه‌های جمهوری اسلامی بر مبنای سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه است، لذا برای حفظ این پایه‌ها و تحکیم آن نیازمند دستگاهی فراقوه‌ای برای مبارزه با فساد اقتصادی هستیم که نه‌تنها تامین‌کننده نظرات رهبری است بلکه کل اقتصاد از جمله منابع و توزیع ثروت را در بربگیرد.

 

دادستان تهران به دولتی ها هشدار داد

دادستان تهران گفت: پس از حماسه آفرینی مردم در روز ۲۲ بهمن، انتظار می‌رفت دستگاه‌های دولتی هوشمندی به خرج دهند و در صدد گران کردن کالاها نباشند.عباس جعفری دولت آبادی، با انتقاد از افزایش دوباره قیمت خودرو اظهار داشت: ‌پس از حماسه آفرینی مردم در روز ۲۲ بهمن ماه انتظار می‌رفت دستگاه‌های دولتی هوشمندی به خرج دهند و در صدد گران کردن کالاها نباشند ولی شوک‌هایی در بازار خودرو رخ داد و قیمت‌هایی اعلام شد که زیبنده ملتی که در راهپیمایی ۲۲ بهمن این­گونه باشکوه شرکت کردند، نبود.وی افزود: ممکن است نرخ‌های خودرو واقعی نباشد اما زمان‌شناسی هنری است که توجه به آن برای حکمرانان ضروری است.دادستان تهران خاطر نشان کرد: اگر اخبار منتشره در کشور از جمله خبرها پیرامون گوشت قرمز مدیریت نشود، موجب نگرانی مردم خواهد شد. این که فرضا اعلام می‌شود دو هزار دام زنده وارد کشور شده و مسوول دیگری رقم دیگری را اعلام کرد و این که برخی سایت‌ها مدعی شدند که چندصد گوسفند در این میان گم شده است،‌ قابل توجیه نیست؛ چرا که به نوعی تضعیف مدیریت اجرایی کشور است و نباید اجازه داد آمارهای متضاد توسط مسوولین دستگاه ها اعلام شود. در مورد اخیر نیز عده ای روی این موج سوار شدند و از این ماجرا برای تشویش اذهان عمومی و شبهه افکنی استفاده کردند.

 

دادستان کل به کل مسئولین هشدار قرمز داد

دادستان کل کشور گفت: این آمار وحشتناکی است و این هشداری به مسئولین است. خطاب من به کسانی است که می‌توانند این فضا را از آلودگی‌ها پاک کنند ولو 50 درصد هم که بتوانند. آمار واصله‌ای از 10 ماهه که بستر این جرائم فضای مجازی و جرائم رایانه‌ای نسبت به سال گذشته 140 درصد افزایش داشته است. کلاهبرداری‌های رایانه‌ای با 300 درصد رشد بیشترین جرم رایانه‌ای در کشور ما را رقم می‌زند.منتظری گفت: چه کسی مسئول این رشد است؟ چه کسی مسئول این جرائمی است که خانواده‌ها و جامعه و جوانان ما را تحلیل می‌کند. به صراحت می‌گویم مسئولینی که مدیریت فضای مجازی را در اختیار دارند و آنهایی که در اجرای دستور صریح و مؤکد رهبری مقابله کرده و می‌کنند باید حواس‌شان باشد. چه زمانی و چند سال قبل بود که مقام معظم رهبری هشدار داده و بحث راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را مطرح کردند؟ شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند. اساسنامه را تصویب و ابلاغ کردند. چه کسی مسئول این فضای آلوده است که باید پاکسازی کند؟ هرگز ما قائل نیستیم و نمی‌گوییم که فضای مجازی را شما ببندید. امروز استفاده از فضای مجازی بسیار در زندگی تأثیرگذار است اما این فضا را باید از آلودگی‌ها پاک کرد.خطاب من به «شخص وزیر ارتباطات» است که یک روزی باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشد که برای پاکسازی فضای مجازی همکاری نکرده و نمی‌کند و مصوبات شورای عالی فضای مجازی را زیر پا می‌گذارد. ما هم می‌گوییم وقتی اراده نباشد به نوعی فرار می‌کنند. دادستان کل کشور گفت: خطاب من به «شخص وزیر ارتباطات» است که یک روزی باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشد که برای پاکسازی فضای مجازی همکاری نکرده و نمی‌کند و مصوبات شورای عالی فضای مجازی را زیر پا می‌گذارد.

 

پنج‌شنبه‌های کثیف تایید شد

بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران حذف طرح زوج یا فرد پنج‌شنبه‌ها طی امسال سبب افزایش ۳۰ درصدی حجم ترافیک و حتی افزایش ۵۰ درصدی طول صف ترافیک خودروها شد. افزایش تردد خودروها در محدوده زوج یا فرد در روزهای پنج‌شنبه‌ بر کیفیت هوای پایتخت نیز اثرگذار بوده و به گفته سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پنج‌شنبه‌های امسال نسبت به سایر روزهای ایام هفته تقریبا در تمامی ساعات آلودگی هوای بیشتری داشت.سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با اشاره به اینکه پس از حذف طرح زوج یا فرد پنج‌شنبه‌ها علاوه بر افزایش آلودگی نسبت به روزهای اجرای طرح، مشکل ترافیک سنگین نیز ایجاد شده بود، گفت: از این نظر بهتر است که طرح زوج یا فرد پنج‌شنبه‌ها همچنان در پایتخت ادامه داشته باشد.کیومرث کلانتری -مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران- نیز پیش از این اعلام کرده بود که مهمترین عامل آلودگی هوای تهران ترافیک است و روزهای پنج شنبه که در آن طرح ترافیک آزاد شده جزو آلوده‌ترین روزهای پایتخت است.

 

دارو بیست تایی شد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت مناسب دارو در کشور، گفت: کمبود دارویی به حدود ۲۰ قلم رسیده است که برای بهبود و پایداری این وضعیت تلاش می‌کنیم.وی با اشاره به عملکرد مناسب سازمان غذا و دارو علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو گفت: با وجود تمام مسائل، امروز کمترین مشکل را در حوزه کمبودهای دارویی داریم؛ به طوری که میزان کمبودها به حدود ۲۰ قلم می‌رسد که شرایط نسبتا خوبی محسوب می‌شود که برای پایدار کردن این شرایط تلاش می کنیم.رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به اینکه کمبودها بر اساس داروهای ژنریک محاسبه می‌شود، توضیح داد: ممنوعیت واردات دارو و مکمل‌های دارای مشابه تولید داخل باعث دامن زدن به موضوع تقلب و قاچاق می‌شود، بنابراین باید نظارت و بازرسی از داروخانه‌ها تشدید شده و از کانال توزیع دارو صورت گیرد.پیرصالحی با اشاره به اهمیت حوزه IT و سامانه‌های سازمان گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری تمام سامانه ها باید تا پایان سال به یکدیگر متصل شوند، خوشبختانه سامانه تیتک و سامانه های جانبی سازمان غذا و دارو جزء سامانه هایی هستند که کمترین ایراد را دارند که به زودی رفع خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha