یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه قم گفت: امروز در عرصه بین الملل حدود ۱۰۰۰ حوزه علمیه وجود داشته و قریب به ۵۰۰ هزار نفر در حوزه های جهان مشغول فعالیت هستند که ۱۰۰ هزار نفر از طلاب خارجی در ایران تحصیل کرده اند و زبان فارسی را می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، عصر امروز دربیست و یکمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: انقلاب ما تا کنون شش نقطه عطف داشته و نقطه اول خود پیروزی انقلاب بود، نقطه عطف دوم رحلت امام خمینی(ره) بود که دشمنان فهمیدند که انقلاب منحصر در شخصیت امام(ره) نبود.

وی افزود: پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه تاثیر گذاری انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد و نقطه عطف چهارم شکل گیری حشد‌الشعبی بود که این نشان دهنده اهمیت مرجعیت در شیعه بوده که در حشدالشعبی فتوای آیت‌الله سیستانی چهار میلیون نفر را برای جهاد بسیج کرد که دشمنان را در عدم نقش مرجعیت در امتداد بین المللی ناامید کرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه   گفت: ایران در نقطه پنجم محور یک فعالیت گسترده در سطح بین الملل بوده و نقطه عطف ششم بیانیه گام دوم انقلاب بوده که تمدن سازی نوین در آن یک محور اصلی در مسائل بین المللی به حساب می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان کرد: امروز در عرصه بین الملل حدود ۱۰۰۰ حوزه علمیه وجود داشته و قریب به ۵۰۰ هزار نفر در حوزه های جهان مشغول فعالیت هستند که ۱۰۰ هزار نفر از طلاب خارجی در ایران تحصیل کرده اند و زبان فارسی را می‌دانند.

وی تاکید کرد: در داخل کشور حدود ۳۰ هزار نفر طلبه زبان دان داریم که دو هزار نفر عربی، ۲۴ هزار نفر آذری و حدود ۳ هزار نفر زبان دوم دیگر می‌دانند و می‌توان خیلی از دستاوردهای جمهوری اسلامی را به فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی تفهیم کرد تا آن‌ها به تبلیغ آن در کشورهای دیگر بپردازند.

مسئول مرکز ارتباطات بین‌الملل حوزه های علمیه  خاطرنشان کرد: حوزه علمیه امروز در مرکز کانون توجهات جهانی قرار داشته و ظرفیت حوزه یک ظرفیت قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: حوزه علمیه امروز در عرصه بین الملل نقش چشمگیری داشته و هیچ چاره ای نیست جز اینکه تمام فعالیت های حوزه و معاونت ها بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: ما در این مرکز چهار مدیریت و دو دفتر داریم و یکی از کارهایی که انجام شد این بود که ما در اسناد بالادستی و نظام نامه ها مباحث مربوط به امور بین المللی را لحاظ کردیم و از ۴۰ مضمون موجود، هشت مضمون در اسناد بین‌الملل طراحی شد.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه ابراز کرد: از ۲۸۰ رشته درختواره ها حدود ۷۰ رشته برای امور بین الملل بوده و برای اینکه در عرصه بین الملل حضور پیدا کنیم، در همایش های بین المللی نقش ایفا کرده و حضور جدی داشته‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مطرح کرد: ما در سال گذشته بیش از ۲۲۰ مهمان خارجی را در حوزه علمیه داشتیم و برخی از همایش های بین المللی مخصوص حوزه مورد استقبال همگان به خصوص افراد خارج از کشور واقع شد.

وی اضافه کرد: برگزاری دوزه های دانش افزایی و مهارت افزایی بین المللی نیز از کارهای دیگر بود که امروز به دلیل تنگناهای مالی مشکلاتی در برگزاری این دوره ها ایجاد شده که به فضل الهی هنوز هم به صورت مدیریت شده این دوره ها در کشورهای دبگر برگزار می‌شود.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه  یادآور شد: انجام مطالعات و پژوهش های بین المللی بخش دیگر کارهای ما بوده و ما برای برگزاری این برنامه ها، مبلغی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که این مبلغ در دسترس نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: افزایش ظرفیت های بین المللی در استان‌ها نیز از اقدامات دیگر بوده و زبان  عربی زبان رسمی بسیاری از کشورهای اسلامی است.

وی اظهار داشت: امروز قریب به ۵۰ تشکل بین المللی داریم که حدود ۳۰ تشکل به صورت فعالانه کارها را پیگیری می‌کنند و تبلیغ اربعین و ساماندهی آن نیز با دست خالی انجام شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه  عنوان کرد: ساماندهی مهمانان خارجی و طلابی که به خارج از کشور سفر می‌کنند نیز انجام شده و در سال‌های اخیر ۸۵۰ مهمان مستقیم حوزه و بخش دیگر مهمانان غیر مستقیم به کشور سفر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: گزارش جامعی پیرامون فعالیت حوزه در ۴۰ سال انقلاب در قالب ویژه نامه فجر انقلاب و در ۴۵ شاخص تدوین شده و کارهای انجام شده کارهای کمی نیست.

وی بیان کرد: ما با برخی از نهادهای بین المللی تعامل سازنده ای ایجاد کرده ایم و اگر برنامه های پیش روی ما اگر از نظر بودجه ای حل شود در همه برنامه های بین المللی می‌توانیم ظرفیت کارهای خود را به راحتی ۱۰ برابر کنیم.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه قم تاکید کرد: در سال آینده طرح قطب های بین المللی، ساماندهی تشکل های بین المللی و ساماندهی مراکز تخصصی انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری یادآور شد: امروزه ۴۸۰ طلبه در عرصه ادیان و مذاهب وجود دارد و بیش از ۵۰۰ پایان نامه در این زمینه تدوین شده است.

وی اضافه کرد: دوره های مختلفی برای ادیان در داخل و خارج از کشور برگزار شد و به شکل خاص با واتیکان مکاتبه هایی شده بود که آیت‌الله اعرافی قرار بود به آنجا سفر کنند و به دلیل درگذشت مسئول پروژه ادیانی واتیکان در حال حاضر این امکان میسر نشده است.

مدیر علمل خبرگزاری حوزه تصریح کرد: ما با یک ضرورتی مواجه شدیم و آن این بود که حدود ۲۰۰ نفر از طلبه های ایرانی در نجف در حال تحصیل هستند و برای ساماندهی این طلاب ایرانی دفتری ایجاد شده و برای این کار شورایی شکل گرفت و امورات مربوط به این طلاب در کمیته خاصی پیگیری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مطرح کرد: در عراق نمایندگی خبری نشریه افق ایجاد شده و وزن حوزه نجف در سایت خبری حوزه بیشتر شده است و مطالب مربوط به فضلای نجف در این پایگاه خبری منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: ما در کارهای بین المللی به دنبال ریل گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها بوده ایم و به دنبال  این هستیم که به جز خودمان، تمام عرصه های حوزوی را نیز بین المللی کرده و سطح خود را در عرصه بین‌الملل از زبان‌دانی بالاتر ببریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha