پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
اشتغال جوانان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب چرخ اشتغال را چرخاندند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان نتایج مختلف و مفیدی از اعمال خود دریافت می‌کنیم که مهمترین آن شاید گرفتن دست نیازمندان است.وی افزود: یارانه افراد تحت پوشش بهزیستی و محرومان نسبت به سال گذشته ۳ برابر شد و این وظیفه دولت است که دست محرومان را بگیرد.معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شب گذشته تبصره ۱۸ تصویب شد، گفت: در جلسه سران عالی شورای اقتصادی تصویب شد تا یک میلیارد دلار دیگر نیز برای تولید اشتغال در نظر گرفته شود.جهانگیری خاطرنشان کرد: ما نخواهیم گذاشت که افراد تحت پوشش تنها بمانند و  سبد‌هاکالا را بین ۱۶ میلیون نفر توزیع کردیم.وی گفت: در جلسه شورای‌عالی اقتصادی که با حضور سران سه قوه برگزار شد تصویب کردیم یک میلیارد دلار اعتبار جدید از صندوق توسعه ارزی برای تثبیت اشتغال موجود و ایجاد شغل جدید تخصیص یابد که مقام معظم رهبری با این اقدام موافقت کردند.

 

حقوق بشری ها علیه لابی های کودک‌کشی به گوترش تذکر دادند

در حالی که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد باید به زودی فهرست ناقضان حقوق کودکان در میدان‌های جنگ را منتشر کند، چندین گروه حامی حقوق بشر در نامه‌ای مشترک از وی خواسته‌اند نام عربستان سعودی را به دلیل کشتار کودکان در یمن، در این فهرست قرار دهد.این گروه به همراه ۲۰ سازمان دیگر اشاره کرده‌اند که بنا بر گزارش‌های مستند سازمان ملل متحد، عربستان سعودی در دستکم ۱۹ حمله مستقیم به مدارس در یمن نقش داشته است.در بخشی از این نامه آمده است: «به اعتقاد ما، رویکرد مستندمحور برای اطمینان از اینکه اعتبار این ساز و کار حفظ می‌شود، ضروری بوده و در ممانعت از هرگونه سیاسی شدن این فهرست، نقش محوری دارد.»گوترش پارسال در اقدامی که با انتقادهای فراوانی روبرو شد، از درج عربستان سعودی در این فهرست خودداری کرد. پیش از او هم، «بان کی مون» دبیر کل وقت سازمان ملل متحد هم تحت فشار ریاض و از بیم قطع کمک‌های مالی عربستان سعودی به سازمان ملل، از قرار دادن نام این کشور در فهرست اجتناب می‌کند.علاوه بر عربستان، رژیم صهیونیستی نیز از وضعیت مشابهی برخودار است و با وجود آنکه در سال ۲۰۱۸ دستکم ۳۴ کودک را به شهادت رسانده و ۱۶۴۲ کودک دیگر را زخمی کرده، در این فهرست قرار ندارد.دیدبان حقوق بشر در این مورد نوشته است: «در سال‌های اخیر، شاهد برخورد سهل‌گیرانه با برخی طرف‌ها و حذف تعجب‌آور نام آن‌ها بوده‌ایم.»در صورتی که نام عربستان سعودی یا رژیم صهیونیستی در فهرست ناقضان حقوق کودکان در جنگ قرار گیرد، ریاض و تل‌آویو باید مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی را در رفتار خود در درگیری‌های نظامی به اجرا بگذارند. از همین رو، لابی‌های این دو رژیم تاکنون سازمان ملل را تحت فشار قرار داده‌اند تا نام آن‌ها در فهرست قرار نگیرد.

 

سومین عامل کشنده در دنیا در ایران هم به سه رسید

فشار خون بالا، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر و تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان و ایران ‌محسوب می‌شود و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور ما را همین بیماری‌ها به خود اختصاص داده‌اند.در عین حال انواع معلولیت‌ها، فلج اندام‌ها، کاهش کمیت و کیفیت عمر و ... تنها برخی از عوارض ناشی از  پرفشاری خون محسوب می‌شوند. باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۵ به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده‌اند.در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند. همچنین براساس برآوردهای انجام شده از سوی وزارت بهداشتی‌ها، در ایران ۹۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ در اثر بیماری‌های مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند.همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۵۰ درصد بیماران مبتلا به فشارخون بالا در کشور برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می کنند و فشار خون تنها ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا در کشور، تحت کنترل است. در عین حال باید توجه کرد که در ۲۵ سال گذشته، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود سه برابر شده است.فشار خون بالا به‌ علت ایجاد سکته‌ها و حملات قلبی، بزرگ‌ترین علت مرگ در دنیاست و از هر هشت مرگ در دنیا یک مرگ مربوط به فشارخون بالا نسبت داده شده و گفته می‌شود که فشارخون بالا سومین عامل کشنده در دنیا است.باید توجه کرد که در افراد ۱۸ سال  و بالاتر، فشار خونی که در حد ۱۴۰.۹۰ یا بیشتر باشد، فشار خون بالا بوده و در افراد مبتلا به بیماری قند یا بیماری مزمن کلیه، فشارخون مساوی و یا بیش از ۱۳۰.۸۰  فشار خون بالا محسوب می‌ شود.

 

گرما رکورد جدیدی برای اهواز شکست

هنوز ماجرای سیلاب نوروزی پایان نیافته و تکاپو برای رهایی مناطقی از خوزستان از انبوه آب‌هایی که کرخه و کارون به این دیار سرازیر کرده اند، ادامه دارد که رویداد‌های ناخوشِ جدید گریبان این دیار را می‌گیرد؛ تابستان زودرس!این را گزارش‌های هواشناسی در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که بر اساس آنها، دمای هوا در بسیاری از شهر‌های استان خوزستان از ۴۵ درجه گذشته و بیشینه دمای ۴۷ درجه برای چند شهر به ثبت رسیده است؛ گرمایی سوزان که برای این دیار تازگی ندارد، اما نه در این موقع سال. به عبارت بهتر، هرچند رسیدن دما به حدود ۵۰ درجه چیز تازه‌ای برای خوزستانی‌ها و دیگر هموطنانمان در برخی استان‌های دیگر نیست، بر مبنای آمارها، دست کم در سی سال اخیر، هرگز دمای هوا در بهار در خوزستان به این اعداد نرسیده و از این روی، گرمای این روز‌های خوزستان، رکورد گرمای سی سال اخیر را شکسته است.

 

انگلیس درخواست اسلامی پارلمان را رد کرد

دولت انگلیس درخواست نمایندگان پارلمان این کشور را در حمایت از مسلمانان رد کرد. نمایندگان پیشنهاد کرده بودند که واژه اسلام هراسی در قوانین نژادپرستی این کشور وارد شود.نمایندگان جمعیت مسلمان انگلیس سال ها از پارلمان این کشور درخواست دارند که در حمایت از مسلمانان قوانینی تصویب کنند. دولت فعلاً لایحه پیشنهادی از سوی چند نماینده پارلمان را رد کرده است.خالد محمد یکی از نمایندگان مسلمان پارلمان این لایحه را به پارلمان انگلیس پیشنهاد کرد ولی با مخالفت دولت محافظه کار روبرو شده است.در انگلیس مسلمانان تحت فشارهای لفظی و غیر لفظی قرار دارند. نماینده های مسلمان می گویند دولت باید قوانینی علیه واژه های ضداسلامی را تصویب کند.در دولت انگلیس قوانین آزادی بیان افراد را از گفتن واژه های تحریک آمیز علیه اقلیت های این کشور منع می کند ولی هنوز برای اقدامات لفظی شهروندان علیه مسلمانان قانونی وضع نشده است.جان هیس نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلیس یکی از مخالفان تصویب قوانین امنیتی علیه اسلام هراسی بود. وی اعتقاد دارد دین اسلام نمی تواند در قوانین امنیتی نژادپرستی داخل شود.خالد محمد اولین نماینده مسلمان پارلمان در جلسه مجلس عوام از مقامات دولتی خواست جلسات بیشتری برای بررسی این موضوع تشکیل دهند.

 

آسپرین دور زمان های خطرناک خط قرمز کشید

شاید مصرف یک عدد آسپرین در روز سالم به نظر برسد، اما در واقع آسپرین می‌تواند برای افرادی که دچار بیماری‌های خاصی هستند یا در بعضی از موقعیت‌ها خطرناک باشد. این مواقع عبارتند از: مواقعی که اختلال خونریزی دارید. زیرا آسپرین، چسبندگی پلاکت‌های خون را کاهش می‌دهد.مواقعی که سابقه‌ی مشکلات معده دارید چون آسپرین می‌تواند منجر به خونریزی زخم معده شود. اگر داروی تجویزی مصرف می‌کنید زیرا حتی داروی متداولی مانند آسپرین می‌تواند منجر به تداخلات دارویی خطرناک شود.اگر آسم دارید دارو‌های ضد التهابی مانند آسپرین موجب اسپاسم برونش یا گرفتگی عضلات تنفسی شده و عارضه‌ای به نام سندرم آسم ناشی از آسپرین ایجاد می‌کند.اگر فشار خون‌تان بالاست زیرا سکته مغزی هموراژیک به دلیل خونریزی در مغز روی می‌دهد و به همین دلیل مصرف آسپرین، خطرناک است. اگر آلرژی دارید زیرا عده‌ای از افراد نسبت به دارو‌های ضد التهابی نیز حساسیت دارند از جمله ادویل و موترین و آسپرین. افرادی که آلرژی دارند ممکن است دچار علائم گوناگونی شوند مثلا کهیر، احساس انسداد در گلو، خارش و...اگر زیر ۱۸ سال سن دارید زیرا مصرف آسپرین در کودکان هرگز مجاز نیست و مصرف آسپرین برای بچه‌ها اکیدا ممنوع است، زیرا منجر به سندرم ری می‌شود خصوصا اگر به کودکان دچار آنفلوآنزا یا واریسلا داده شود. سندرم ری سبب التهاب در مغز و آسیب کبدی می‌شود.اگر داروی سرما خوردگی مصرف می‌کنید زیرا طبق یک بررسی، ۷۹ درصد از افرادی که مرتبا دارو‌های مسکن مانند آسپرین مصرف می‌کنند، از دارو‌های OTC برای درمان علائم سرماخوردگی خود نیز استفاده می‌کنند. این عادت، ریسک عوارض جانبی را افزایش می‌دهد، مخصوصا در افرادی که دچار بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، آسم و مشکلات کبدی یا کلیوی هستند.

 

تزریق همچنان بر قله ایدز ایستاد

دکتر پروین افسر کازرونی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای چهارمین برنامه استراتژیک ملی ایدز (۹۴ تا ۹۸)، گفت: کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۳۹هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند که مرگ ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر آنها ثبت شده است. ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند. وی افزود: علت ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۰.۸ درصد)، رابطه جنسی (۲۱.۶ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۶ درصد) بوده است. البته در موارد جدید، ابتلا از طریق انتقال جنسی رو به افزایش بوده است.وی افزود: تخمین مبتلایان زنده در کشور حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا است و تا پایان سال ۹۷ از بین افراد مبتلا ۲۱ هزار و ۴۳۰ نفر مبتلای زنده ثبت شده است که از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۰ نفر تا کنون برای دریافت خدمات به مراکز ارایه دهنده خدمت مراجعه کرده و تعداد ۱۳ هزار و ۴۷۷ تن نیز در حال حاضر تحت درمان قرار دارند.رییس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، افزود: ۸۲ درصد مبتلایان ایدز را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

 

«طوبی» بستر تعاملی قرآن کریم را آنلاین کرد

آموزش مجازی قرآن کریم به صورت آنلاین و تعاملی با عنوان «طرح طوبی» به همت مرکز الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و از فروردین‌ماه سال جاری، به اجرا درآمده است. در این طرح افراد در کلاس‌های آنلاین آموزش قرآن در رشته‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند و پس از تعیین سطح به کمک اساتید برتر آموزش قرآن و به صورت کاملاً تعاملی قرآن را آموخته و در نهایت مدرک معتبر دریافت می‌کنند. این طرح زیر نظر صالح اطهری‌فرد؛ قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم کشورمان در حال اجراست.وی در خصوص این طرح گفت: کیفیت آموزشی محور اصلی این طرح است. با توجه به اینکه به دانش‌آموختگان این طرح مدرک اعطا می‌شود، آموزش‌ها به حدی کیفی هستند که افراد مهارت، دانش و توانایی لازم را کسب کنند.اطهری‌فرد با اشاره به اینکه اجرای این طرح از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شده است، گفت: ظرفیت تعدادی از کلاس‌ها تکمیل شده اما تعداد دیگری از کلاس‌ها هنوز به حد نصاب نرسیده و علاقه‌مندان به حضور در این کلاس‌ها همچنان فرصت ثبت‌نام دارند.وی در خصوص مراحل و مقررات حضور در این کلاس‌ها، گفت: ابتدا افراد در خصوص توانایی‌ قرائتشان، خوداظهاری می‌کنند و سپس آزمون تعیین سطح از آنها گرفته می‌شود. ۲۰ استاد که ۱۰ استاد خانم و ۱۰ استاد آقا هستند در این طرح با ما همکاری می‌کنند و آزمون‌های تعیین سطح نیز توسط همین اساتید گرفته می‌شود. سپس افراد ثبت‌نام کرده و به صورت آنلاین کلاس‌ها برگزار می‌شود.

 

گندم فراتر از خودکفایی رفت

اسماعیل اسفندیاری پور گفت: امسال چهارمین سال است که در تولید گندم خودکفا هستیم و اگر مثل سال های 90 تا 92 برنامه ادامه می یافت الان باید وارد کننده گندم بودیم، اما با خودکفایی سالانه 9 تا 10 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. او با اشاره به این که استان خوزستان استان اول در تولید گندم است گفت: بوشهر امسال رکورد شکست، پارسال این استان 16 هزار تن خرید داشت که امسال این رقم به 141 هزار تن رسید که حاکی از رشد نزدیک به 800 درصدی در تولید گندم است.اسفندیاری پور با اشاره به متوسط مصرف سرانه کشور که 165 کیلوگرم است گفت: متوسط مصرف سرانه برای نان حدود 110 کیلوگرم و برای صنف و صنعت حدود 130 کیلوگرم است.مجری طرح گندم با اشاره به ممنوع بودن صادرات گندم و آرد گفت: درباره قاچاق گندم و آرد نگرانی چندانی نیست و مبادلات مرزی به صورت محدود همیشه انجام گرفته و نگرانی اگر باشد در مورد قاچاق خوراک دام و طیور است و الا سطح تولید آنقدر هست که برآورد مبادلات مرزی 300 تا 400 هزار تنی گندم و آرد نگرانی ایجاد نکند.او با اشاره به افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم گفت: دولت هر سال قیمت خرید گندم را اعلام می کند که امسال هم قیمت تضمینی خرید گندم نان 1700 تومان است و خرید گندم برای صنعت 1770 تومان و تاکنون 2 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.مجری طرح گندم با بیان این که سطح زیر کشت گندم 12 درصد کاهش یافته افزود: با وجود کاهش سطح کشت به واسطه ارتقای بهره وری با نوسازی ماشین آلات از جمله کمباین و تراکتور و کارندها تولید افزایش یافته است.

 

دولت تب خودرو را پایین آورد

از پس یک سال تنش در بازار خودرو ،قیمت ها به تازگی روندی کاهشی را آغاز کرد و وزیر صنعت اعلام کرده این روند ادامه دارد. در شرایطی که بازار خودرو هر روز شاهد ثبت رکوردهای تازه بود،برخی با استناد به تحرکات دلالان خواستار حذف موافه قیمت از آگهی های مجازی شدند.مسئولان نیز بارها وعده کاهش قیمت ها را با اجرای طرح های متعدد دادند،از جمله فروش فوری خودرو در قالب تحویل سی روزه و سرعت بخشی به ایفای تعهدات پیشین،اما در عمل این اقدامات و برنامه ها نتوانست مشکلات را حل کند.انتشار اخباری در خصوص ترخیص خودروهای در گمرک مانده اما نکته مهمی بود که بازار را تحت تاثیر قرار داد. کاهش محسوس قیمت ها در بازار تحت تاثیر ریزش قیمت دلار از یک سو و به کف رسیدن تقاضا از سوی دیگر نیز این امید را زنده کرده است که تعدیل قیمت ها در این بازار ادامه یابد .رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت کاهش قیمت خودرو در بازار در روزهای اخیر، به خانه ملت گفت: قیمت خودرو عمدتا تحت تاثیر مسائل روانی بازار است؛ در دوره‌ای به دلیل نوسانات ارز، قیمت سازی‌ها در فضای مجازی و… قیمت خودرو افزایش پیدا کرد.وی افزود: تصمیماتی مانند ترخیص خودروهای مانده در گمرک بر قیمت خودرو در بازار اثر مثبت داشت و قیمت‌ها را کاهشی کرد.این وزیر کابینه دوازدهم با بیان اینکه وزارت تحت امرش برای ساماندهی بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها تصمیماتی اتخاذ کرده است، اظهار کرد: حدود ۵۰ هزار دستگاه خودروهای کف پارکینگ در روزهای آینده به مشتریان تحویل داده می‌شود که اثر بسیار خوبی بر بازار دارد. رحمانی تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو را در بهبود شرایط بازار موثر دانست و خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس اثر مثبتی بر قیمت خودرو در بازار و کاهش التهابات داشت.

 

دولت به اتوبوس ها ایست داد

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: دولت با ورود اتوبوس‌های دست دوم به کشور مخالفت کرده است.محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با وجود درخواست شهرداری تهران مبنی بر ورود اتوبوس‌های دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران، اما دولت با این موضوع مخالفت کرده و اجازه ورود اتوبوس‌های دست دوم به کشور را نداده است.گفتنی است پیش از این حناچی، شهردار تهران از رایزنی با دولت برای خرید اتوبوس‌های دست دوم خبر داده بود که با مخالفت محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران روبرو شده بود.

 

بازهم شهردار  تذکر گرفت

شهردار تهران به دلیل عدم ارایه سند برنامه پنج ساله سوم شهر تهران از سوی شورای اسلامی شهر تهران تذکر گرفت.مرتضی الویری عضو شورای اسلامی شهر تهران در صد و چهل و سومین جلسه شورای شهر با اعلام این مطلب افزود: تذکر امروز من در خصوص برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران است که زمان زیادی برای تدوینش صرف شد.وی ادامه داد: مطابق با ماده ۹۴ برنامه پنج ساله سوم، شهرداری موظف بوده است با تایید چشم انداز و استراتژی‌ها سند برنامه را مشتمل بر اقدامات اجرایی به شورای شهر ارایه کند.الویری گفت: همچنین مقرر شده بود که شهرداری تهران نحوه تأمین منابع مالی شهرداری را ارایه کند اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.وی افزود: براساس ماده ۸۱ از رییس شورای اسلامی شهر تهران می‌خواهم تا این تذکر را به شهردار تهران اعلام کنند.

 

صدای خاموش تجرد قطعی جامعه را تهدید کرد

براساس آمارها در سال‌های اخیر میزان تجرد قطعی در کشور افزایش یافته‌است. این پدیده به دلیل داشتن آثار سوء فردی و اجتماعی باید در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار بگیرد. سیاست و قانون‌گذاری‌ در راستای افزایش سن ازدواج می‌تواند به این مسئله دامن بزند.یکی از معضلات اصلی ازدواج درکشور بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان است. براساس آمارها میانگین سن ازدواج در ده سال اخیر دو سال افزایش پیدا کرده است؛ به طوری‌که میانگین آن در دختران به 24 سال و در پسران به 29 سال رسیده‌است.علاوه بر تبعات روانی افزایش سن ازدواج برای فرد، فرصت برای تشکیل خانواده نیز محدود می‌شود. در این صورت جوانان با گذراندن دهه سوم زندگی خود کم‌کم وارد سن تجرد قطعی می‌شوند.وقتی جمعیت به سنی برسد که دیگر در میزان تجرد کاهشی ایجاد نشود، آن سن را، سن تجرد قطعی می‌گویند. سن تجرد قطعی برای زنان در ایران 40 تا 44 سالگی و در مردان 50 تا 54 سالگی است. در چندین سال قبل 1.8 درصد زنان و 2 درصد مردان به تجرد قطعی رسیده‌بودند.در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات رخ داده، مانند تغییرات فرهنگی و سیاست‌گذاری در جامعه، آمار تجرد قطعی زنان در محدوده سنی 45 تا 49 سال به 4 درصد و مردان در همین سن به 2.7 درصد رسیده‌است. براساس این آمارها می‌توان دریافت، تحول اساسی در این سال‌ها منجر به افزایش سهم تجرد قطعی برای زنان شده‌است.تجرد قطعی تبعات و نتایج سوء بسیاری دارد، که بیشتر آن معطوف به زنان است. زنان تا 35 سالگی به دلیل وجود خانواده به آن صورت احساس تنهایی نمی‌کنند اما از برهه زمانی به بعد این احساس تنهایی به معضل تبدیل می‌شود و موجب آسیب‌پذیری آنان است. آمارها نشان می‌دهند استفاده از مواد مخدر با وسعت بسیاری در میان دختران و زنان افزایش یافته‌است. براساس این آمارها از سال 1391 میزان دختران معتاد بسیار افزایش پیدا کرده‌است. علاوه بر این ازدواج سفید نیز می‌تواند از پیامدهای اصلی این معضل باشد. تک زیستی و مجرد زندگی کردن خطرات روحی زیادی دارد. به طوری که در این سبک زندگی مشکلات روانی و روحی مانند خودکشی نسبت به زندگی متاهلی بیشتر است.

 

ملخ‌ها برای فاز دوم هجوم آماده شدند

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی گفت: فاز دوم هجوم ملخ‌ها در حال شکل گیری است و در استان‌ها هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب فارس مقابله با آنها ادامه دارد.عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص هجوم ملخ‌ها و نحوه برخورد و مقابله با آنها، گفت که در این رابطه در کمیسیون مباحثی مطرح شد، متاسفانه فاز دوم هجوم ملخ‌ها در حال شکل گیری است و در استان‌ها هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب فارس مقابله با آنها ادامه دارد.وی در خاتمه عنوان کرد: بخشی از مشکلات مبارزه با ملخ‌ها به واسطه کمبود اعتبار صورت گرفته است.مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان تهران جنوب فرودگاه امام را کانون اصلی زندگی ملخ ها دانست و گفت: این حشره اکنون سیکل پایانی عمر خود را سپری می کند.هرمز سعیدی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: از پشت فرودگاه امام خمینی به سمت کوه‌های اشتهارد کانون اصلی زندگی ملخ ها بوده که به ازای هر ۱۰ متر یک ملخ مشاهده شده است.وی ادامه داد: این ملخ ها از نوع بومی بوده و با ملخ‌های صحرایی متفاوت هستند میزبان این حشره علف هرز است و هیچ تهدیدی برای مزارع وجود ندارد.مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی به سیکل پایانی عمر ملخ‌ها اشاره کرده و گفت: ملخ‌ها در پایان عمر خود جفت گیری کرده و پس از تخم‌ریزی می‌میرند و تا سال آینده این حشرات مشاهده نمی‌شود.از هفته گذشته تعداد زیادی ملخ‌ در شهرهای پرند، رباط کریم و بهارستان رویت شده بود که باعث نگرانی کشاورزان جنوب غرب استان تهران شد.

 

دانشمندان ماده‌ عجیب خورشیدی را کشف کردند

دانشمندان ایرلند و فرانسه ماده‌ شگفت‌انگیزی را در جو خورشید کشف کردند.دانشمندان از تلسکوپ‌های رادیویی بزرگ و دوربین‌های فرابنش بر روی فضاپیمای ناسا استفاده کردند تا درک بهتری از چگونگی رفتار این ماده داشته باشند.آنها دریافتند که این ماده، چهارمین حالت ماده یعنی پلاسما است و می‌تواند کلیدی برای گسترش تولیدکننده‌های انرژی هسته‌ای ایمن، پاک و موثر بر روی زمین باشد.طبق این گزارش، اکثر موادی که ما روزانه در زندگی خود با آن سر و کار داریم به شکل جامد، مایع یا گاز هستند اما باید بدانید که اکثر جهان از پلاسما تشکیل شده است و اکنون محققان دریافتند که خورشید نیز این ماده را تولید می‌کند.علی رغم اینکه پلاسما شایع ترین ماده در جهان است اما به دلیل کمبود آن در شرایط طیبعی بر روی زمین، مطالعات را در مورد این ماده دشوار می‌کند؛ از همین رو برای مطالعه پلاسما، آزمایشگاه‌های ویژه‌ای بر روی زمین این شرایط ویژه می‌سازند اما محققان دریافتند که خورشید آزمایشگاه طبیعی برای مطالعه چگونگی رفتار پلاسما است.«ایون کارلی» محقق این مطالعات گفت:  جو خورشید بستری از فعالیت‌های شدید است و ذراتی در آن با سرعت نور در حرکت هستند، همچنین پلاسمای آن در یک میلیون درجه سیلسیوس قرار دارد. از طرفی ذرات با سرعت نور در طول موج‌های رادیویی می‌درخشند و ما قادریم تا چگونگی رفتار پلاسما را با تلسکوپ‌های رادیویی بزرگ نظارت کنیم.

 

میراث فرهنگی شهر تاریخی زیرزمینی کشف کرد

کشف سومین شهر زیرزمینی استان همدان در ۲کیلومتری جنوب صالح‌آباد اتفاقی جدید در حوزه میراث فرهنگی همدان است. بر اساس اشیاء کشف شده و بررسی های صورت گرفته، قدمت این اثر به قرن شش و هفت هجری شمسی بازمی گردد. در مطالعات و بررسی های انجام شده، این دستکند ۶ فضا و بیش از پنج هکتار وسعت دارد. در فاصله اطراف این دستکند فضاهایی شناسایی شده که کارشناسان احتمال می‌دهند با دستکند در ارتباط باشد.این دستکند پر از خاک است و برای کسب اطلاعات بیشتر باید خاک آن تخلیه گردد. منطقه در حریم شهر صالح آباد و در ۱۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد. در فاز نخست کاوش این اثر، ۶ فضا و چند راهرو شناسایی شد که هر کدام از طریق دریچه‌هایی به عنوان هواکش به سطح زمین راه دارند. ورود خاک کشاورزی از طریق این دریچه‌ها، فضای دستکند را پر کرده و کاوش و جستجو دچار مشکل شده است.این اثر از دو سال پیش شناسایی شده بود که عملیات کاوش آن چند روزی است که آغاز شده است.

 

ثامنی‌ها دست به دامن دادستان کل شدند

مالباختگان سکه ثامن پس از بیش از یکسال چشم‌انتظاری حالا به گفته موکل آنها دست به دامان دادستان کل کشور شدند تا شاید دستور پرداخت طلب مالباختگان از مبالغ توقیفی متهم فراهم شود. وکیل مالباختگان پرونده سکه ثامن افزود: بنده به عنوان وکیل مالباختگان سکه ثامن درخواست مکتوب خود را خدمت دادستان کل کشور مبنی بر اینکه وضعیت مالی  موکلین و مالباختگان اسفناک است ارائه کردم و با توجه به اینکه مقادیر قابل توجهی وجه نقد از متهم پرونده کشف و توقیف گردیده منجر به زمان‌بر بودن رسیدگی به این پرونده تا صدور حکم قطعی می‌شود.وی اضافه کرد: نهایتاً دادستان کل کشور با دستور مساعد، نامه بنده را به معاون اقتصادی‌شان ارجاع و پس از حضور در معاونت اقتصادی دادستانی با کارشناسان مربوطه در رابطه با این موضوع مشورت کردم. کوهپایه‌زاده بیان کرد: نهایتاً قرار بر این شد گزارشی تهیه و از طریق دادستانی کل کشور موضوع به ریاست قوه‌قضائیه منتقل شود و در جلسه سران ۳ قوه این قضیه مطرح شده و با کسب مجوز سران ۳ قوه در همین مرحله دادسرا، امکان پرداخت طلب شکات و موکلین به نسبت طلبشان فراهم شود. وی با بیان اینکه که برای بحث رد مال نیاز است که ابتدا مراحل رسیدگی قضایی طی شده، رأی قطعی صادر شده و پس از محکومیت قطعی و الزام فرد به رد مال امکان وجه میسر شود، اظهارداشت: با توجه به اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب به سران ۳ قوه تفویض کردند برای تسریع و تسهیل در کار مقرر شد موضوع در جلسه سران ۳ قوه مطرح و با اخذ مجوز پرداخت‌ها صورت بگیرد.

 

زلزله‌ ۸ ریشتری پرو را مختل کرد

مقامات پرو از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دست‌کم ۱۱ نفر دیگر، تخریب تعدادی از ساختمان‌ها و هم‌چنین مختل شدن برخی از عملیات‌های نفتی در پی وقوع زمین لرزه‌ ۸ ریشتری خبر دادند.این زمین‌ لرزه که قوی‌ترین زلزله‌ پرو از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون بوده در سراسر این کشور و هم‌چنین کشورهای همسایه آن از جمله اکوادور و کلمبیا احساس شده است.زمین‌ لرزه در منطقه‌ای با تراکم پایین جمعیتی به نام "لورتو" واقع در شمال "آمازون" در پرو به وقوع پیوسته است.مارتین ویسکارا، رییس جمهوری پرو اعلام کرده که شدیدترین لرزه‌های این زلزله در شهرهای "یوریماگوآس" و "تاراپوتو" احساس شده اما همه مناطق جنگلی پرو را تحت تاثیر خود قرار داده است.طبق اعلام مقامات اضطراری پرو در این زمین‌ لرزه یک نفر در اثر برخورد یک تخته سنگ با خانه‌اش جان خود را از دست داده، دست‌کم ۱۱ نفر زخمی شده و حدود ۵۰ خانه نیز ویران شده‌ است. هم‌چنین چندین مدرسه،‌ کلیسا، بیمارستان و کلینیک‌های مختلف آسیب دیده‌اند.مسوولان یک شرکت نفت دولتی در پرو نیز اعلام کرده‌اند که این زمین لرزه منجر به نشت جزیی از یکی از لوله‌های پالایشگاه "تالارا" در ساحل اقیانوس آرام شده که البته تحت کنترل درآمده است. این شرکت در حال حاضر در حال بررسی آسیب‌های ناشی از این زلزله است.تصاویر منتشر شده در تلویزیون پرو شکاف‌های بزرگ را در بزرگراه‌های شهر "کاخامارکا" و تَل‌های گِل و آوار را که به دنبال تخریب جاده‌ها ایجاد شده‌اند، نشان می‌دهند.پرو در منطقه‌ای موسوم به "حلقه آتش" واقع شده است که بیشتر زلزله‌ها و فعالیت‌های لرزه‌ای جهان در آن رخ می‌دهد.زمین‌ لرزه در عمق حدود ۱۱۰ کیلومتری زمین و در حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرق شهر "لاگوناس" و ۱۸۰ کیلومتری شرق شهر "مویوبامبا" به وقوع پیوسته است.این زلزله در عین حال موجب قطعی برق در برخی از مناطق پرو شده است. قطع برق ناشی از این زلزله در اکوادور نیز رخ داده است.بنا بر گزارش رویترز، این زمین لرزه ۸ ریشتری که برخی منابع خبری بزرگی آن را ۷.۵ ریشتر اعلام کرده بودند، هم‌چنین در اکوادور منجر به زخمی شدن دست‌کم هفت نفر، تشکیل گِلرود و نیز آسیب دیدن برخی از ساختمان‌ها شده است.

 

درگیری‌ مرگبار در آمازوناس جوی خون به راه انداخت

مقامات برزیل از درگیری بین زندانیان یک زندان در ایالت "آمازوناس" این کشور در خبر دادند که به کشته شدن ۱۵ زندانی منجر شد.فرمانده زندان‌های ایالت "آمازوناس" برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرده که زندانیانِ قربانیِ این درگیری‌ها بر اثر خفگی از پای درآمده‌اند یا با مسواک مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.این درگیری در حین ساعات ملاقات آغاز شده است. هیچ شخصی در این درگیری‌ها گروگان گرفته نشده و درگیری‌ها تنها بین خود زندانیان به وقوع پیوسته است.این زندان هم‌چنین در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز صحنه شورش زندانیان بود که در پایان ۵۶ کشته بر جای گذاشت.بنا بر گزارش رویترز، دولت برزیل در حال انجام تحقیقاتی برای تعیین علت شروع این درگیری‌ها است.

 

واژگونی قایق کنگو را سیاه پوش کرد

مقامات کنگو اعلام کرده‌اند: به دنبال غرق شدن یک قایق در دریاچه‌ای در این کشور تاکنون دست‌کم ۳۰ نفر کشته و ۲۰۰ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.شهردار شهر "اینونگو" به رسانه‌ها اعلام کرد بسیاری از افرادی که در این قایق حضور داشته و هم‌اکنون در دریاچه "مای اِن‌دومبه" غرق شده‌اند، معلم بوده‌اند.به گفته شهردار، از آنجا که وضعیت جاده‌های این منطقه بسیار نامساعد است این معلمان برای گرفتن دستمزدهای خود تصمیم به سفر با قایق گرفته بودند اما در بین مسیر دچار این حادثه دریایی شدند.مقامات محلی می‌گویند: هنوز مشخص نیست که چرا با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی در اواخر روز شنبه، بسیاری از این افراد روز یک‌شنبه با قایق سفر کرده‌اند.بر اساس برآوردهای مقامات چند صد نفر در این قایق حضور داشته‌اند که تاکنون دست‌کم ۳۰ نفر کشته شده، بیش از ۸۰ نفر نجات یافته و ۲۰۰ نفر نیز هنوز مفقود هستند.قایق‌ها در کشور پهناور کنگو به طور معمول بیش از ظرفیت خود مسافرگیری و بارگیری می‌کنند و از همین رو تخمین‌های مقامات مبنی بر شمار افراد حاضر در قایق معمولا کمتر از تعداد واقعی آن‌هاست.

 

آلودگی آنتی‌بیوتیکی رودخانه‌های جهان به سطح خطرناک رسید

بزرگ‌ترین مطالعه جهانی روی رودخانه‌ها نشان داده است که صدها رودخانه در جهان از روخانه "تیمز" انگلیس گرفته تا رود "دجله" در عراق آلوده به سطوح خطرناکی از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.آلودگی آنتی‌بیوتیکی یکی از معضلات مهمی است که باکتری‌ها با افزایش آن، قادر به مقاومتِ بیشتر در برابر داروهای حیاتی نجات‌بخش می‌شوند و در نهایت، اثر درمانیِ این داروها را برای انسان‌ها بی‌فایده می‌سازند.سازمان ملل متحد سال گذشته اعلام کرد: افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها یک وضعیت اضطراری برای سلامت همگانی در جهان است که می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی جان دست‌کم ۱۰ میلیون نفر را بگیرد.داروها راه خود را به رودها و خاک از طریق فضولات انسانی و حیوانی و کارخانه‌های تصفیه آب و تاسیسات دارویی پیدا می‌کنند.همچنین نمونه‌های گرفته شده از رودخانه "دانوب" در اتریش شامل هفت نوع آنتی‌بیوتیک از جمله "کلاریترومایسین" بوده است که برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند ذات‌الریه و برونشیت استفاده می‌شود.طبق تحقیقات "دانوب"، دومین رودخانه بزرگ اروپا، آلوده‌ترین رودخانه قاره اروپا است. به علاوه سطوح آلودگی هشت درصد از سایت‌های مورد بررسی این مطالعه در اروپا بالاتر از سطح ایمن بوده‌اند.رودخانه "تیمز" نیز که به طور کلی یکی از تمیزترین رودخانه‌های اروپا تلقی می‌شود، به همراه برخی از شاخه‌های خود با مخلوطی از پنج نوع آنتی‌بیوتیک آلوده است. محققان ۷۱۱ سایت را در ۷۲ کشور مورد بررسی و آزمایش قرار داده و در ۶۵ درصد از این سایت‌ها آنتی‌بیوتیک کشف کردند. در ۱۱۱ مورد از این سایت‌ها سطوح آنتی‌بیوتیک کشف شده از حد ایمن تجاوز کرده و در بدترین مورد سطوح آنتی‌بیوتیک کشف شده بیش از ۳۰۰ برابر حد ایمن برآورد شده است.به طور کلی سطوح آلودگی‌های آنتی‌بیوتیکی رودخانه‌ها در کشورهایی با درآمد پایین بالاتر بوده، به طوری که این آلودگی‌ها در آفریقا و آسیا شدیدتر بوده‌ است. در بنگلادش این وضعیت‌ بسیار وخیم‌تر است به طوری که سطوح مترونیدازول در رودخانه‌ها بیش از ۳۰۰ برابر از حد ایمن بوده است.این پسماندها در نزدیکی تاسیسات تصفیه فاضلاب کشف شده‌اند که در کشورهای کم درآمد اغلب تکنولوژی لازم برای زدودن داروها از آن‌ها وجود ندارد.دفع نامناسب فاضلاب و روانه کردن زباله‌ها به صورت مستقیم به رودخانه‌ها که در کنیا مشاهده می‌شود نیز یکی از دلایل افزایش غلظت آنتی‌بیوتیک‌ها تا ۱۰۰ برابر سطح ایمنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha