جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ |۱۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 19, 2024
كرسي آزاد انديشي با موضوع شادي و نشاط در جامعه اسلامي

حوزه/ مدرسه خواهران فاطمیه بندپی بابل با برگزاری یک کرسی آزاد اندیشی به بررسی «چارچوب های شادی و نشاط اسلامی» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، کرسی آزاداندیشی با موضوع «الگوهای شادی و نشاط در جامعه اسلامی و آسیب شناسی شادی های حرام»، در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه بندپی بابل برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی جبرئیلی، مدیر مدرسه علمیه برادران بندپی بابل در این کرسی بیان کرد: شاد بودن یا نبودن انسان ها بستگی به نوع نگاه آنها دارد، یعنی شادی با توجه به نگاه و تفکر انسانها تعریف می شود و کسانی که تفکر غیرمعنوی دارند در شادی های خود دچار انحراف می شوند.

وی با اشاره به انواع شادی ها، گفت:  شادی ها حسی، تخیلی و عقلی هستند که در شادی های حسی، انسان با خوردن غذای خوشمزه ای احساس لذت بخشی به او دست می دهد و در شادی تخیلی انسان با تخیلات و تصورات خود از چیزی لذت می برد که این شادی ها آنی و زودگذر هستند؛ اما شادی عاقلانه به افراد شادی و هم آرامش می بخشد، چون موافق طبع انسان بوده و لذت آن زودگذر نیست.

استاد حوزه با اشاره به نظریه های متفکرین غرب و شرق در مورد خداوند و جهان هستی تصریح کرد: برخی خلقت عالم را تصادفی دانسته و خداوند را به عنوان خالق قبول ندارند؛ لذا در تمام مراحل زندگی از جمله تعریف شادی، دستورات الهی را لحاظ نکرده و دچار انحراف شدند.

وی تاکید کرد: عده ای اعتقاد به خلقت جهان توسط خداوند متعال داشته، اما تنها به عنوان خالق عالم هستی و در امور عبادی قبول دارند و به خداوند در زندگی اجتماعی، سیاسی و غیره معتقد نیستند؛ لذا در برنامه های زندگی خود از جمله شادی دچار انحطاط شدند.

جبرئیلی با رد نظریه شرق و غرب اظهار کرد: براساس نگاه  متفکرین اسلامی، خداوند این عالم هستی را به گونه ای آفریده که همه چیز آن موجب شادی و نشاط بندگانش شود.

وی افزود: تمام برنامه های دینی در دستورات الهی در راستای  تربیت یک انسان شاد است، در واقع انسان ها اگر می خواهند بدانند از نظر اخلاقی در چه مرتبه ای قرار دارند باید ببینند چقدر نشاط دارند.

مدیر مدسه علمیه برادران بندپی بابل گفت: کسانی که نگاهشان به عالم هستی، متعالی است انسان های شادی هستند که همه چیز را زیبا می بینند، مانند حضرت زینب سلام الله علیها که در واقعه عاشورا جزء زیبایی چیزی ندیدند.

جبرییلی در پایان خاطر نشان کرد:  اسلام دین نشاط است، شادی های ماندگار و آرامش بخشی که به انسان برای ادامه مسیر و رسیدن به کمال نشاط می دهد.

انتهای پیام313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha