یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
کتاب فی هامش المغنی

حوزه/ جدیدترین اثر پژوهشی حجت‌الاسلام رضا حیدری، مدرس حوزه علمیه اهواز، در بررسی و نقد کتاب تخصصی «مغنی الادیب» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، کتاب «فی هامش المغنی»، در بررسی و نقد کتاب تخصصی «مغنی الادیب» به قلم حجت‌الاسلام رضا حیدری، مدرس حوزه علمیه اهواز، چاپ و منتشر شد.

حجت‌الاسلام حیدری، پیرامون کتاب مغنی، گفت: با وجود همه توانمندی‌های علمی ابن هشام و نیکویی‌های اثر ماندگارش، برخی اشکالات و نقایص همچون استشهاد به برخی اشعار دوره جاهلی که مناسب فضای عفت و اخلاق محیط‌های علمی نیست و برخی تفصیلات ملال‌آور و وقت‌گیر باعث شد که گروهی از مدرسین و محققین در حوزه علمیه قم آن را بازبینی کنند و ضمن تلخیص آن تغییراتی ایجاد کرده و کتاب جدید را «مغنی الادیب» بنامند.

وی پیرامون کتاب پژوهشی «فی هامش المغنی» و موضوع آن بیان کرد: از جمله نکات ظریف در مغنی این است که ابن هشام به سبب مبانی اعتقادی، فقهی و تفسیری خود، مثال‌هایی را ذکر کرده که با مذهب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و ممکن است طلبه مبتدی در ضمن فراگیری علم نحو، آن مبانی و آراء فقهی عقیدتی و تفسیری را حق تصور کند؛ به همین دلیل لازم بود تا به این موارد در پاورقی تذکر داده شود و ما این موارد را در این پژوهش به‌تفصیل ذکر کرده‌ایم تا عملاً هامش نویسی کرده باشیم و در این راستا نام آن را «فی هامش المغنی» قراردادم.

بر اساس این گزارش، کتاب «فی هامش المغنی» در ۷۲ صفحه به زبان عربی در قطع رقعی، توسط نشر منوچهری تهران چاپ و منتشر شد.

گفتنی است، حجت‌الاسلام حیدری، به‌عنوان یکی از پژوهشگران برتر استان خوزستان، تاکنون بیش از ده جلد کتاب تخصصی همچون «شرح روان مغنی»، «بازنویسی فارسی سیوطی» و «شرح نوین رسائل» به چاپ رسانده است.

لازم به ذکر است، «کتاب مغنی الادیب عن کتب الاعاریب» یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که در علم «نحو» به‌عنوان یکی از شاخه‌های علوم ادبیات عرب به رشته تحریر در آمده و به دلیل اشتمال بر مطلب بلند علمی و روشمندی خاص، از هنگام تألیف تاکنون، حدود هفت قرن است که در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های جهان اسلام محور تدریس می‌باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha