جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
جواب وزیر ارتباطات به نطق رئیس سازمان تبلیغات در مجلس

حوزه/ وزیر ارتباطات به نطق حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، به نطق ۲۵ خرداد ماه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که در آن انتقادهایی به عملکرد متولیان فضای مجازی، تعطیلی جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، و ... شده بود، پاسخ داد:

بیشتر بخوانید:

۴ ماه است جلسات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی تشکیل نمی شود!

وزیر ارتباطات در پاسخ خود آورده است: جناب حجت الاسلام آقای قمی را دوست دارم و این را جناب ایشان به خوبی می‌داند. مطالبی را در مجلس فرمودند که جز دغدغه‌ی دینداری ایشان که این راقبول دارم، بخش اعظمش را قبول ندارم. در فضای عمومی، به دلیل حدس ایجاد دوقطبی، عکس العملی نشان ندادم، اما در این گروه؛ به اقتضای حضور علما و فضلا و خطبای محترم، پاسخهایی کوتاه عرض می‌کنم.


۱. فرمودند تلگرام را به گونه‌ای بستند که عملا بسته نشود، بفرمایند ماهواره را چگونه بستند که هم‌اکنون ۷۵٪مردم دارند؟ اشکال از جای دیگر است جناب قمی. اگر منظورشان عدم مهاجرت درست مردم از تلگرام به پیام‌رسانهای داخلی است، باید منشا را در دروغگویی جستجو کرد. بستر آماده نبود. ما به عزیزانی که می‌باید بنویسیم، نوشتیم که: «الان ظرفیت داخلی‌ها بیش از ۱۵میلیون نیست». حتی در رسانه‌ها هم اعلام کردیم. اما گروهی آمدند و گفتند ما به تنهایی با همین امکانات موجود ۲۰میلیون مشترک را خدمت‌رسانی می‌کنیم. نزد مسئولین رفتند و گفتند وزیر ارتباطات در این‌باره دروغ می‌گوید. تلگرام فیلتر شد. مردم هم به سمت داخلی‌ها آمدند اما آن گروه، به پنج میلیون مشترک هم نتوانستند خدمت بدهند. چه کردند؟ در بلندگوی قوی در اختیارشان گفتند مقصر وزارت ارتباطات است و ما جوانان مومن پای کاریم. ابزار نداریم، حمایت نشدیم، امکانات نداریم. اما عزیزان! همان سازمان عریض و طویل و بلندگو به دست، به گفته‌ی رییس سابقش، ۶۰میلیون دلار هزینه‌ی ساخت دیتاسنتر کرده بود و فقط یک قلم درآمد قرارداد ارزش افزوده و خدمات وس او، ۱۳۰۰میلیاردتومان بود. واقعا مشکل آنها ۵۰تا سرور بود که میشد ۵میلیارد تومان؟ برای تثبیت دروغشان مجدد دروغ گفتند که وزارت ارتباطات چند هزار سرور به تلگرام داده، حتی آدرس هم دادند، که کجاست. امروز آن گروه دروغگو کجا هستند، نمی‌خواهم ورود کنم اما همانها نزد جناب قمی مدعی خوب بسته نشدن تلگرام شده‌اند.


۲. در نظام، وزارت ارتباطات، مسئول توسعه‌ی زیرساختهاست. عده‌ای هم مسئول ارائه‌ی خدمات و محتوا. ما زیرساختها را به خوبی توسعه دادیم. اگر این ۳ با هم پیش نرود، پیشرفت ما کاریکاتوری می‌شود. بعضی از آنها که فریادشان از وضع موجود بالاست؛ در خدمات انحصار ایجاد می‌کنند و در محتوا هم کاهلی. راه را برجوانان این کشور می‌بندند. جوانانی تلاش می‌کنند تا در فضای اندک باقی‌مانده از انحصارها کسب و کاری بسازند، خدمتی ارائه کنند. انحصارگرها نمی‌گذارند، کسی هم متعرضشان نمی‌شود، در محتوا به کمک میروی، پس می‌زنند. وزارت ارتباطات با اخذ مجوز از وزارت ارشاد و دعوت از دیگران، جشنواره‌ی حمایتی از محتوای کودک راه انداخت، همه جا جواب پس دادیم. از شخص بنده در دادگاه شکایت کردند. برای ایام ماه مبارک، سامانه‌ی محافل را برای برگزاری هیئتها و مراسم‌های مذهبی راه اندازی کردیم، از سازمان تبلیغات خواستیم راهبری و کمک کند، شما بدانید که قبول نکردند و نیامدند.


بگویید اینستاگرام و تلگرام و توییتر بد، اما بپذیرید که باید از مدیای شبکه‌های اجتماعی برای بیان کلام حق استفاده کرد. آنچنان که برخی از اعضای همین گروه استفاده می‌کنند و یا جناب آقای پناهیان هم که در این گروه نیستند، استفاده می‌کنند و فالور میلیونی دارند. محتوای مورد نیاز مخاطب را باید ساخت، نسازیم؛  مخاطب معطل من و شما نمی‌ماند. اتفاقا برخی از نهادهای فرهنگی، برای تولید محتوای سیاسی از این فضا به خوبی بهره می‌گیرند، قرارگاههایی دارند. به ما هم به خوبی حمله می‌کنند. اگر همانها اندکی هم به فرهنگ توجه می‌کردند، وضع بهتر از این بود. از این بگذریم که بنده خودم برخی از محتواهای فیلم و سریال که مورد حمایت این نهادهای فرهنگی قرار گرفته را با خانواده نمی‌توانم ببینم و اوضاع نامناسبی دارند. لازم باشد، نام می‌برم. بگذریم از اینکه از فعالیت این فضلا و خطبا در فضای مجازی گزارشی داده نمی‌شود و پرینترهای با کیفیت رنگی، تنها به چاپ تصاویر مستهجن فضای مجازی مشغولند و ارائه‌ی گزارش به محضر متدینین، مراجع و علما.


۳. جناب آقای قمی عزیز: هیچ‌کسی دنبال ولنگاری و رهاکردن فضای مجازی نیست. فرمودید حکمرانی در فضای مجازی. این مهم است، کلام اصلی است. بگویید در حکمرانی مطلوب شما مردم کجایند؟ شاهد بودید که در جلسات شورای عالی فضای مجازی، بارها عرض کرده‌ام مطالب فرعی را رها کنید، بیایید یکبار اصول حکمرانی مطلوب انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در فضای مجازی را ترسیم کنیم. حتی این اصول را نوشتیم، اما دریغ از یک دقیقه بحث در مورد آن.


و در پایان، مردم ایران، دولت و غیر دولت نمی‌شناسند، همه ما را یکی می‌دانند، بهتر نیست، پیشرفت در فضای مجازی را قربانی دعواهای سیاسی نکنیم و ما هم یکی باشیم و کار را پیش ببریم؟

انتهای پیام

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    جواب منطقی و عالی بود
  • کارن همایونفر IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    با اینکه از جناب جهرمی (برادر ناظری) بعید بود ولی احسنت
  • حامی شبکه های بومی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    چند نکته در مورد این جملات: ۱- برای ضعیف جلوه دادن فیلترینگ گفته شده هم اکنون ۷۵ درصد مردم ماهواره دارند در حالی که این عدد خلاف واقع است ۲- یکی از عوامل مهم عدم موفقیت فیلترینگ تلگرام، باز کردن در پشتی تلگرام (تلگرام طلایی و هاتگرام) بود نه صرفا کمبود امکانات داخلی ها. ۳- یکی از مشکلات پیام رسان های داخلی اختصاص ندادن پهنای باند کافی است که به آن نپرداخته اند. ۴- همیشه یکی از مشکلات را عدم تامین محتوا می دانند و این مشکل را بسیار بزرگ جلوه می دهند در حالیکه بهترین محتوا هم داشته باشی وقتی اثر گذار شوی در اینستا و توییتر فیلتر می شوی. پس مشکل فقط محتوا نیست بلکه مشکل اصلی چیز دیگری است. ۵- به اثر گذاری و حضور برخی مومنین در اینستا و توییتر اشاره می کنند اما از بستن صفحات با مخاطب بالای مذهبی دم بر نمی آورند. مهم تر بودن حکمرانی فضای مجازی از محتوا یعنی همین. تو بهترین محتوا هم داشته باشی وقتی در سیطره صهیونیست ها باشی دم یا باز دمت را می برند. به همین راحتی
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      احسنت . دقیق و بجا .
  • امیرحسین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    سلام آقای وزیر به نکته خوبی اشاره کرده اند: وزارت ارتباطات مسئول ایجاد زیرساخت است. اینکه ما هم اکنون یک پیام رسان که قابلیت پاسخ گویی به مردم کشورمان را داشته باشد نداریم عملا کوتاهی نهادی غیر از این وزارت است؟! چه زمانی این وزارت یک پیام رسان متناسب با نیاز و ظرفیت مردم ایران ایجاد کرده است که نهادهای متولی محتوا بتوانند نقش خود را ایفاء کنند؟ بماند که موضع گیری های وقت و بی وقت ایشان علیه فیلترینگ، عملا دخالت در امور محتوا است که به گفته خود ایشان ربطی به وزارت ندارد!