سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 922638
۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان عصر امروز در بیمارستان جم تهران درگذشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدرضا شجریان در ۱۴ مهر با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل و پس‌ از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود.

گفته می شود بر اساس تصمیم خانواده شجریان پیکر آن مرحوم برای تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمی US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    679 1
    «مهر با تو آمد، مهر با تو رفت. اما تو نمی‌روی ‌و مهر با نام تو می‌ماند. تو مهری و همه فصول مهربانی مهر تو. تو بزرگ بودی و بزرگ رفتی اما چه کوچک، کوچکانی که چشم و گوش بستند و سیاه ماندند تو تا ابد خواهی ماند... تو تا ابد خواهی خواند...» ‍▪️دل‌نوشته حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده بزرگ کشورمان به مناسبت درگذشت «استاد محمدرضا شجریان» رحمةالله‌علیه
    • محسن IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      487 1
      بسیار عالی بود. دقیقاً باید در فراق این بزرگ‌مرد گفت: «تو بزرگ بودی و بزرگ رفتی اما چه کوچک، کوچکانی که چشم و گوش بستند و سیاه ماندند؛ تو تا ابد خواهی ماند... تو تا ابد خواهی خواند...» روحش شاد و از رحمت حضرت پروردگار مهربان، بهره‌مند باشد ان‌شاءالله.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 420
      در ساز و آواز لهوی کدام نورانیت است ؟! برای این که بدانیم آوازی ذکری است یا لهوی ، نوری است یا ناری ، کافی است به آثار و دست پخت ان بنگریم . دلدادگان به آواز آنچنانی که قادر به فرستادن یک صلوات ساده نیستند کدام سپیده و تنوّری یافته اند ؟!
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 0
      رُوِیَ أنّ رجُلًا مَدَحَ رجُلًا عِندَ النَّبیِّ صلى الله علیه و آله، فقالَ(ص): وَیحَکَ! قَطَعتَ عُنُقَ صاحِبِکَ لَو سَمِعَها ما أفلَحَ. ثُمّ قالَ: إن کانَ لابُدَّ أحدُکُم مادِحاً أخاهُ فَلْیَقُلْ: احِبُّ فُلاناً ولا ازَکّی علَى اللَّهِ أحَداً، حَسیبُهُ اللَّهُ إن کانَ یَرى‏ أنّهُ کذلکَ. ترجمه: روایت شده که مردى در حضور پیامبر(ص) مردى را مدح کرد. حضرت فرمود: واى بر تو! گردن رفیقت را بریدى. اگر این مدح تو را بشنود، رستگار نمى‏‌شود. سپس فرمود: اگر یکى‏‌ از شما ناگزیر خواست برادرش را بستاید، بگوید: فلانى را دوست دارم. ولى از باطن و عاقبت هیچ کس خبر ندارم، حسابش با خداست، اگر برادرش را خوب و شایسته مى‌‏بیند. منبع: المحجّة البیضاء: 5/ 283.
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 357
      كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ «26» وَ يَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ «27»/ عمل منطبق بر احکام الهی که خاصا لوجه الله انجام شده باشد ، ماندگار و بزرگی آور است و لا غیر .
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    636 1
    استاد شجریان چهره ای ادبی، انسانی، و مردمی بود. متن پیام آیةالله سیدمصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی به این شرح است: «انا للّه وانا الیه راجعون» جناب آقای همایون شجریان؛ «برهنگان طریقت به نیم جو نخرند/ لباس اطلس آن‌کس که از هنر خالی است». استاد بلند آوازه ایران محمدرضا شجریان پدر بزرگوار شما که شخصیت هنری وی مزین به چهره ادبی، انسانی، و مردمی بود از میان ما رفت، این قفس سزای چنین مرغ خوش‌الحان نبود. ملت ایران از خداوند خلاق هنر برای او گلشن رضوان مسالت دارند و او را مرغ آن چمن می‌دانند. برای شما و سایر بازماندگان داغدار بردباری زیبا و برای ملت سوگوار ایران سربلندی و عزت مستدام آرزومندم.
    • تسلیت وزیر فرهنگ IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      617 0
      وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، فقدان استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت. در پیام سیدعباس صالحی آمده است: «درگذشت ترنم ماندگار ایران، استاد محمدرضا شجریان، موجب تأثر و تأسف عمیق گردید. شجریان، نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم‌نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گران‌بهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت. بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت. نوای استاد، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم‌قرن گذشته است. آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دلبستگی‌ها و در یک کلام، حال و هوای مردم خوب کشورمان بود. اینجانب، فقدان این هنرمند گران‌مایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه‌مندان و به‌ویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن‌مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.»
  • عبدالله IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    755 2
    «مرثیهٔ دوست» ▪️ سوگوارانِ تو امروز خموشند همه، که دهان‌های وقاحت به خروش‌اند همه... گر خموشانه به سوگِ تو نشستند، رواست، زان که وحشت‌زدهٔ حَشرِ وُحوش‌اند همه... باغ را اين تبِ روحى به کجا بُرد که باز، قمريان از همه سو خانه به دوش‌اند همه... ای هران قطره ز آفاقِ هران ابر، ببار! بيشه و باغ به آوازِ تو گوش‌اند همه... گرچه شد ميکده‌ها بسته و ياران امروز، مُهر بر لب زده وز نعره خموش‌اند همه... به وفای تو که رندانِ بلاکش فردا، جز به يادِ تو و نام تو ننوش‌اند همه. / سروده شاعر و استاد برجسته ادبیات فارسی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، در سوگ درگذشت رفیق دیرین خود، مرحوم استاد محمدرضا شجریان.
  • محسن IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    436 1
    وزیر آموزش‌وپرورش هم در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان پیام تسلیتی صادر کرد. به گزارش روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، متن پیام محسن حاجی‌میرزایی به این شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم» درگذشت «استاد محمّدرضا شجریان»، فخر موسیقی و اسطوره‌ی آواز ایران، موجب اندوه و تألم فراوان شد. عمر هنری آن استاد بی‌بدیل عرصه هنر و موسیقی حاکی از آن است که در تاریخ پرافتخار موسیقی ایران، وی از جمله شاخص‌‌ترین هنرمندان نامدار و صاحب‌سبک این عرصه است. این‌جانب، از طرف خود به‌عنوان خادم مردم هنردوست ایران در نهاد تعلیم و تربیت و به نمایندگی از جامعه‌ی فرهیخته فرهنگیان، فقدان جانسوز استاد شجریان را که روزگاری در کسوت معلّمی مدرسه، منشاء خدمات آموزشی به دانش‌آموزان و روزگاری دیگر در کسوت استاد موسیقی، مبداء ثمرات برازنده‌ای بوده‌ است را به خانواده‌ی محترم آن‌مرحوم و سپس به جامعه‌ی هنرمندان، به‌ویژه عاشقان موسیقی اصیل ایرانی، تسلیت و تعزیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن استاد گرامی، طلب رستگاری، و برای بازماندگان، تمنّای صبر و شکیبایی دارم.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    198 1
    خدا او را بیامرزدو به باز ماندگانش صبر بدهد . بگیریم جانانه عبرت زمرگ __مبادا تهی دست و بی ساز و برگ __ شویم و رویم رو سیاه از جهان __بمانیم در مانده چون کجرهان .
  • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 414
    صحبت های ایشان درباره روحانیت و حرمت موسیقی و نامه همسر سابق ایشان را هم دوستان حتما مطالعه نمایند
    • عبدالله IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      469 2
      اگر محمدرضا شجریان، که پیش‌از هنر موسیقی، از برجسته‌ترین قاریان قرآن معاصر ایران است و در پاک نگاه داشتن دامن هنر از آلودگی‌های پیش‌از انقلاب، الگویی تکرار نشدنی به‌شمار می‌آید، متهم به مخالفت با اسلام شود، کدام هنرمند دیگری را می‌توان در این مرتبت و شرایط سراغ گرفت که بیش‌از شجریان مسلمانی کرده باشد؟ استاد شجریان، در اوج نیاز مالی در پیش از انقلاب، با وجود پیشنهادات سنگین مالی از حضور در مجالس عشرت پرهیز داشت و در فروردین 1357 و دوران عیش بسیاری که هنوز آتش انقلاب اسلامی شعله‌ور نبود با افتخار دوری‌اش از الکل و افیون و دود را در مصاحبه اظهار داشت. در 17 شهریور 57، رژیم را وانهاد و با استعفا از رادیو، در کنار مردم ایستاد و در همان زمان، مرزبندی خود را با گروه‌های چپ و گرایشات مارکسیستی حفظ کرد که موجب تکدر برخی دوستان نزدیک موسیقی‌دانش شد. ... فراموش نکنیم که گلایه از جریانی متحجر در حوزه، منحصر به شجریان نبوده و پیش‌تر از او، شهید مطهری و شخص امام خمینی به‌صراحت از متحجران انتقاد کردند. متحجرانی که نه‌تنها موسیقی، بلکه فلسفه و عرفان را نیز حرام می‌دانستند، علامه طباطبایی را تکفیر کردند و ظرف آب آقامصطفی فرزند امام را ناپاک می‌دانستند. ... تحلیل جامعه‌شناسانه شجریان از علت مخالفت برخی روحانیون با موسیقی ممکن است مورد نقد و مخالفت برخی افراد قرار گیرد، اما چگونه می‌توان به آن برچسب مخالفت با اسلام زد؟ و آیا این برچسب، بیش‌از آن‌که تخریب شجریان باشد، تخریب اسلام نیست؟ اگر در برابر نسل جوان، که شجریان را بزرگ‌ترین سرمایه هنری ایران و موجب افتخار فرهنگی کشور در برابر سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهانی می‌داند، عنوان شود که شجریان مخالف اسلام بود، به جذب نسل جوان و آینده به اسلام کمک کرده‌ایم یا به تعمیق شکاف او با دین؟ این چه دین‌داری است که هدف وسیله را توجیه می‌کند و مجاز به استفاده از هر ابزاری برای تخریب دیگرانی که ممکن است یک اختلاف سلیقه سیاسی با ما داشته باشند، می‌شویم؟ شجریان رفت و دیگر تکرار نمی‌شود، شیوه درست رفتار با این سرمایه فرهنگی و هنری کشور چیست؟، فرونشاندن اختلافات و کینه‌ها و استفاده از بهره‌های هنری، فرهنگی و معنوی آثار او یا مشتعل‌کردن آتش اختلافات و تمسک به تقطیع و تحریف و تخریب و تهمت برای ویرانی آن؟ / برگرفته از یادداشت فؤاد صادقی روزنامه‌نگار
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      1 385
      جناب عبد الله موسیقی به مصطلح فقهی ، کنار عرفان و فلسفه نگذارید . نظر منفی امام نسبت به موسیقی روشن است .
  • محسن IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    484 1
    علی آقای بزرگوار؛ نامه مورد اشاره جناب‌عالی جعلی بود؛ و نه از سوی همسر سابق استاد شجریان بلکه توسط مخالفان ایشان -البته به‌صورت ناشیانه- نوشته شده و در فضای مجازی بازتاب یافت. راجع‌به «صحبت‌های ایشان درباره روحانیت و حرمت موسیقی» هم توجه به چند نکته خالی از لطف نیست: 1. درباره موسیقی نظرات مخالف و موافق -از حرمت مطلق تا حلیت آن- در طول تاریخ اسلام فراوان ابراز شده و علمای بزرگی از مرحوم ابونصر فارابی تا مرحوم آیت‌الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (برادر بزرگوار و دانشمند حضرت علامه) به بحث و نظر علمی پرداخته‌اند. مخالفت یا موافقت با این موضوع و هم‌چنین مخالف یا موافق بودن با موافقان یا مخالفان آن کسی را از دایره اسلام خارج نمی‌کند. 2. مرحوم شجریان مانند هر انسان غیرمعصوم دیگری در طول عمر خود محسنات و معایبی داشته است. رسم مسلمانی اقتضا دارد که وجوه شخصیتی افراد را در کنار هم دیده و در تحلیل و ابراز نظر، آن‌ها را منصفانه‌ لحاظ کنیم. خصوصاً که توصیه شده پس‌از وفات برادران دینی، از آن‌ها به نیکی یاد نماییم. 3. نظام جمهوری اسلامی اصل موسیقی را پذیرفته و در تمام شبکه‌های صدا و سیمای کشورمان -حتی شبکه‌های قرآن و رادیو معارف- انواع موسیقی‌ها پخش می‌شود. در چنین شرایطی که متأسفانه و با هزاران افسوس، افراد نابلد به مدد رنگ و لعاب‌های تبلیغاتی و آهنگ‌سازی‌های رایانه‌ای و دیجیتالی در رسانه ملی به ارائه هنر نداشته خویش می‌پردازند و سخیف‌ترین ترانه‌ها را با آهنگ‌های گوش‌خراش به ذائقه مردم فرهنگ‌دوست کشورمان تحمیل می‌کنند، آیا جفا نیست که شخصیت ارزشمند هنرمندانی چون استاد شجریان‌ و... که طی ده‌ها سال با تمرین و ممارست در این عرصه صاحب تخصص شده و با دقت‌نظر و انتخاب‌های هوش‌مندانه سعی در ارائه ادبیات فاخر بزرگان ادب فارسی به جامعه امروز داشته‌اند، مورد بی‌مهری قرار گیرند و به‌صرف شذوذاتی در سهو لسان‌ها و اظهارنظرات -که در زمان و مکان خاص خود قابل تحلیل است- سانسور و بایکوت شوند؟ 4. بر فرض که استاد شجریان را به اسم مخالفت با روحانیت یا حرمت موسیقی و... -که البته خود مفصلاً راجع‌به آن‌ها توضیح داده و اتهامات را تکذیب کرده است- کنار گذاشتیم، جایگزین‌ پیشنهادی برای دوستداران این هنر، چه کسانی‌ هستند؟ آن‌ور آبی‌ها یا خدای ناکرده تت...ها!! لطفاً هنر اصیل این مرزو بوم را از جامعه دریغ نکنیم.
  • کارمند IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    2 433
    سلام ایشان در سال 88چه موضعی داشتند؟
    • فاطمی IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      550 0
      مرحوم استاد شجریان در مصاحبه تفصیلی با روزنامه ایران در 17 خرداد 1395 به این سؤال چنین پاسخ دادند: «من به‌عنوان کسی که در این جامعه زندگی می‌کنم، برای دل مردمم می‌خوانم. وقتی مردم دردی دارند من باید از درد دل آن‌ها بگویم. و الا چه چیزی دارم بگویم؟ من باید مطابق دل شنونده‌ام کاری انجام دهم. اگر شنونده من خوشحال است من‌هم خوشحالم و موسیقی شاد ارائه می‌کنم. اگر ناراحت است مطابق حال او کار ارائه می‌دهم. من کار اجتماعی انجام می‌دهم کار سیاسی نمی‌کنم. کار من اجتماعی است و از درد اجتماع می‌گویم. گاهی به خود اجتماع باید تذکر بدهیم و بگوییم اشتباه می‌کنید. و گاهی دولت دارد در مورد مردم اشتباه می‌کند ما می‌گوییم که اشتباه نکن و مردم چیز دیگری می‌خواهند. این کار یک تذکر است. مثل یک روحانی که روی منبر دارد تذکری می‌دهد، به مردم می‌گوید این کار را نکنید، این کار سیاسی نیست. اما اگر مردمی را دور هم جمع کنیم و حزبی تشکیل دهیم؛ وقتی یارگیری می‌کنید و می‌خواهید به قدرتی برسید و یک ایدئولوژی را پیاده کنید، این می‌شود کار سیاسی. من نه یارگیری کردم، نه کنفرانس برای عده‌ای گذاشتم که کاری انجام دهیم. اگر این کارها را می‌کردم، می‌شد سیاسی. من کاری هم که می‌کنم برای مردمانی است که با هر اعتقادی که دارند، زندگی می‌کنند.» «خبرنگار: در واقع نقدهای شما به دولت آن‌زمان و حرف‌هایی بود که زده شد.» «شجریان: بله. شما فرض کنید هر نظامی؛ مثلاً در نظام جمهوری اسلامی که همه آن‌را پذیرفتند، یک آدمی می‌آید یک کار اشتباهی می‌کند. ما به او تذکر می‌دهیم. این تذکر دلیل آن نیست که با نظام جمهوریت مخالفیم. این آدم اشتباهی کرده و دروغی گفته است، به او تذکری می‌دهیم. یا وقتی به یک‌نفر می‌گوییم تو حق توهین کردن به مردم را نداری، این، درافتادن با کل نظام نیست. عده‌ای می‌خواهند سوءاستفاده کنند که چون این شخص به وزیر یا رئیس‌جمهور گفته این‌کار را اشتباه انجام دادی، پس این آدم با اصل جمهوری مخالف است! که این ستم است.»
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      1 360
      دل مردم ؟ ۲۰ و چند میلیون مردم نبودند ؟
  • فاطمی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    487 1
    دکتر رضا داوری ‌اردکانی، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت درگذشت مرحوم محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، پیام تسلیتی را منتشر کرد. به گزارش خبرآنلاین، این اندیشمند و استاد پیشکسوت فلسفه در پیام خود آورده است: «بزرگ قافله و قبیله‌ی هنر معاصر ایران، استاد محمدرضا شجریان، پس‌از تحمل یک دوره طولانی درد و رنج، از ورطه‌ی عالم خاک رست و به جهان پاک پیوست. شجریان در زمره‌ی هنرمندانی بود که قدر هنر را می‌شناخت و با دقت از هنر خود مواظبت می­‌کرد. همه پیشه­‌ها و به‌خصوص پیشه­‌های قلمرو دانایی و هنر، به وفاداری و مواظبت نیاز دارند و گاهی در این مواظبت است که به جایگاه هنر در زندگی و نسبت آن با مردم پی می‌برند و صدای مردم را می‌شنوند. شجریان در زمره‌ی آنانی بود که این صدا را می‌شنید و آن‌را با لحن آسمانی خود بازمی‌­خواند. مردمی هم که صدای اعماق روح قوم و قبیله و تاریخ خود را در آواز او می‌شنیدند، عزیزش می‌‌داشتند و در ماتم مرگ او جامه‌ی عزا بر تن کردند. شجریان تنها استاد آواز نبود. او موسیقی­‌شناس بود و مخصوصاً درک عمیقی از پیوند شعر و موسیقی داشت. دردا و دریغا که او دیگر برای ما نمی‌خواند. اما هنر، نحوی سکنی­ گزیدن در زمان است و به همین جهت ماندگار می­‌شود. آثار شجریان هم می­‌ماند و دل و جان نسل­‌های امروز و فردا را صفا و جلا می­‌دهد.»
  • عبدالله IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    471 1
    بخشی از یادداشت دکتر حسین معصومی همدانی، استاد پیشکسوت دانشگاه و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی: «... من چیزی از موسیقی نمی‌دانم، چیزی که می‌دانم این است که صدای شجریان از من نمی‌خواهد که برای لذت بردن از آن موسیقی‌شناس باشم؛ همچنان که شعر سعدی از من شناخت دقایق وزن و قافیه را طلب نمی‌کند؛ همچنان که مردمی قرن‌ها به خواندن شنیدن و خواندن شاهنامه فردوسی از دلاوری‌های رستم به هیجان آمده‌اند یا در سوگ سهراب اشک ریخته‌اند که معنی بسیاری از واژه‌های شعر او را نمی‌دانسته‌اند؛ ... صدای شجریان در خدمت شعر فارسی بود و او پیوندی را که از دیرباز میان شعر فارسی و موسیقی ایرانی وجود داشته بسیار استوارتر کرد. در یکی از همان دیدارها به او گفتم که روزگاری مردم می‌گفتند که موسیقی ایرانی را شعر فارسی زنده نگه داشته است، اما امروزه، با این همه غزل و مثنوی که شما خوانده‌اید و مردم شنیده‌اند، باید گفت که موسیقی ایرانی نگهبان شعر فارسی شده است. شمای خواننده همین الان از خودتان بپرسید که از میان بیت‌هایی که از حافظ و مولوی و سعدی و خیام و عطار در یاد دارید، کدام‌یک را با خواندن و بازخواندن دیوان‌های این بزرگان به خاطر سپرده‌اید و کدام‌یک را با شنیدن و بازشنیدن خوانده‌های شجریان. این در روزگاری که انس ما با ادب گذشته روز به روز کمتر می‌شود خدمت کمی نیست. چیزی که مرا به نوشتن این یادداشت برانگیخته است همین نکته آخر است. حق این بود که فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به عنوان نهادی که پاسداری از زبان و ادبیات ملی ما را برعهده دارد، یادکرد این خدمتگزار بزرگ زبان و ادب را فراموش نمی‌کرد و گمان نمی‌برد که چون او اهل موسیقی بوده است پس یاد کردن از او هم، حتی در حد تسلیتی به مردم داغدار گفتن، لابد باید برعهده فرهنگستان هنر باشد. حالا که فراموش کرده است و برای یادآوری هم دیر شده است، وظیفه خود می‌دانم که، به عنوان عضوی از این نهاد، یاد این استاد بزرگ را گرامی بدارم و تصور می‌کنم که سایر همکاران فرهنگستانی نیز که در سطحی دیگر و با وسایلی دیگر پاسدار و مروج زبان و ادب ایرانند، با من در این احساس شریک باشند.»
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 432
    چقدر ایشان اثر گذار بودند که هنگام طلب صلوات برای وی کف نثارش کردند ! آنقدر قرآنی بود که ...
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      495 0
      ایشان بلاشک اثرگذار بودند که میلیون‌ها ایرانی، شخصیت انسانی و مردمی‌اش را دوست داشتند. اما کف‌زدن‌ها هنگام طلب صلوات نبود و نیازی نیست اگر کسی را دوست یا قبول نداریم هنگام نظر دادن مورد تحریف یا استهزا قرار دهیم؛ یادمان باشد همین کتاب آسمانی قرآن کریم که ما آیات نورانی‌ و هدایت‌گر آن‌را ابزار کوبیدن این و آن، و انشقاق در بین آحاد جامعه اسلامی قرار داده‌ایم، ما را به وحدت با یکدیگر، رحمت و مهربانی بین خود، و البته پرهیز از تمسخر، تهمت، تخریب و... فراخوانده است. به‌راستی اگر امثال مرحوم شجریان و طرفداران ایشان را قبول نداریم، خودمان تا چه حد دستورات دینی و شرعی را فهمیده و عمل می‌کنیم؟ آیا عمل و رفتار ما با اعتقادات و گفتار و نوشتارمان تطبیق دارد یا خدای ناکرده در برخی موارد و مواضع، به مصداق کریمه نورانی 150 مبارکه نساء: «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَكفُرُ بِبَعضٍ»، هر بخشی از دستورات دینی را به مذاق خود خوش داشته و برجسته می‌کنیم، و بخش‌های دیگر را فرو نهاده به محاق نسیان می‌سپاریم! چرا توجه نداریم به تعبیر حکیمانه علامه جوادی آملی حفظه‌الله، «دین‌گریزی برخی از مردم به نحوه دین‌داری متدینان جامعه برمی‌گردد»؟! به‌راستی اینانی که به تعبیر شما کف می‌زنند، محصول کدام نظام علمی و آموزشی و تربیتی هستند؟ ما که تأثیرگذاری مرحوم شجریان را به سخره می‌گیریم، خود چه تأثیر مثبتی در بین مردم به‌ویژه نسل دوم و سوم انقلاب اسلامی داشته‌ایم؟ چند نفر را با معارف دینی آشنا نموده و با انقلاب و نظام اسلامی که خون‌بهای صدها هزار شهید والامقام است، آشتی داده‌ایم؟ چرا توجه نداریم که این انتقادهای ناشیانه، به مَثَلِ عامیانه نوعی تف سربالاست که به ریش خودمان برمی‌گردد!
    • محسن IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      475 0
      «...به‌راستی اگر امثال مرحوم شجریان و طرفداران ایشان را قبول نداریم، خودمان تا چه حد دستورات دینی و شرعی را فهمیده و عمل می‌کنیم؟ آیا عمل و رفتار ما با اعتقادات و گفتار و نوشتارمان تطبیق دارد یا خدای ناکرده در برخی موارد و مواضع، به مصداق کریمه نورانی 150 مبارکه نساء: «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَكفُرُ بِبَعضٍ»، هر بخشی از دستورات دینی را به مذاق خود خوش داشته و برجسته می‌کنیم، و بخش‌های دیگر را فرو نهاده به محاق نسیان می‌سپاریم!...». احسنت بزرگوار، عالی بود. یکی از اشکالات مهم ما همین است که مدام به انتقاد از شخصیت‌های تأثیرگذار و محبوب جامعه می‌پردازیم بدون آن‌که دمی بیاندیشیم که اگر به‌زعم ما جامعه در طرفداری از ایشان راه خطا رفته‌، _که البته در مورد مرحوم شجریان چنین نبوده، یا لااقل بنده‌ی حقیر چنین نظری ندارم_ دلایل آن چیست؟ آیا یک دلیل عمده‌ی آن، همین تناقضات قولی و فعلی ما مدعیان دینداری نیست؟ به‌واقع اگر هرکدام از ما که بحمدالله نور ایمان به حضرت رب‌العالمین جلت‌عظمته و رسالت حضرت ختمی‌مرتبت محمدبن عبدالله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین در قلوب‌مان تابیده است، نسبت به این نعمت بزرگ الهی حق‌شناسی نموده و به شکرانه‌ی آن، سعی در اصلاح رفتار و کردار خود می‌کردیم، وضع جامعه همین بود که الان هست؟! آیا قبول نداریم که به قول اولیای الهی «اولین وظیفه ما اصلاح نفس خویش است»؟ چرا تلاش نمی‌کنیم زبان و قلم خود را از آلوده شدن به گناهان بزرگ و کوچک پاک کرده و بندگان خدا را از آزار کلامی و قلمی خود در امان نگه داریم؟! به خود و عزیزانی که این نوشته را می‌خوانند، حدیث نورانی حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را یادآور می‌شوم که فرمودند: «کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ امید که همه‌ی ما توفیق عمل به دانسته‌ها، توقف در شبهات و پرهیز از محرمات را داشته باشیم، ان‌شاءالله.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 386
    قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا «103» بگو: آيا شما را خبر دهم كه زيانكارترين مردم كيست؟ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً «104» آنان كه در زندگى دنيا تلاششان گم و نابود مى‌شود، در حالى كه مى‌پندارند (همچنان) كار شايسته و نيك انجام مى‌دهند.سوره کهف .
  • حکایت دوستیهای غیر خدایی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 366
    هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ «66» آيا جز قيامت را انتظار مى‌برند كه ناگهان به سراغشان آيد در حالى كه بى خبرانند. الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ «67» دوستانِ (امروز)، در آن روز با يكديگر دشمن‌اند، جز اهل تقوا.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 497
    ۸۸ ادعای مردمی بودن یا حزبی موضع گرفتن بعضیها را روشن کرد .
    • دولت بهار NL ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      370 0
      آقای احمدی‌نژاد اخیراً در گفت‌وگوی مفصلی در این زمینه توضیح داده‌ که 21 مهرماه امسال در سایت دولت بهار منعکس شده است. رییس دولت‌های نهم و دهم معتقد است: «... مگر می‌شود در كشور بدون پشتيبانی حلقه‌های قدرت و جريانات امنيتی، اين فسادهای بزرگ را مرتكب شد؟ از برنامه‌های ديگر اين‌ها و طرح‌های معمول اين باندهايی كه به سيستم‌های امنيتی در بسياری از كشورهای دنيا رخنه کرده‌اند، سازماندهی اراذل و اوباش است. آن‌ها را سازماندهی و حتی مسلح می‌كنند و زمانی‌كه مردم يک اعتراض معقول و اعتراض به حقي عليه طبقه اشراف دارند، اين ها می‌آيند آتش می‌زنند، درگيری درست می‌كنند، بلوا درست می‌كنند و زمينه‌های برخورد خشن با مردم معترض را فراهم می‌آورند. مانند همان چيزی كه اخيراً در آمريكا ديديم. مردم در آمريكا به نژادپرستی یعنی قتل يک سياه‌پوست اعتراض داشتند. ديديم كه گروه‌های سازمان‌يافته و لباس شخصی امنيتی و ناشناخته، می‌ريختند و آتش می‌زدند و درگيری به‌وجود می‌آوردند و تيراندازی می‌كردند تا زمينه‌های برخورد خشن با متن مردمی كه حقوق خودشان را مطالبه می‌كنند، فراهم شود. ما در انتخابات ۸۸ به طور جدی و آشكار با نقش و اقدام سازمان‌يافته اين باند امنيتی مواجه بوديم. من شخصاً تا آنجا كه امكان داشت عملكرد آن‌ها را رصد می‌كردم. اصلاً در يک سناريوی جنگ روانی حتی به من هم فشار می‌آوردند. ...»
  • فاطمی NL ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    304 0
    مشاهده‌ی بازخورد منفی در پیام‌های قرآنی، تعجب‌برانگیز و درعین‌حال بسیار عبرت‌آموز و جالب توجه است که نشان می‌دهد خوانندگان مطالب، نسبت به تفسیر به‌رأی آیات نورانی قرآن کریم و استفاده‌ی ابزاری از آن‌ها برای تحقیر و کوبیدن بندگان خدا، واکنش منفی نشان می‌دهند.
  • یادبود IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    472 0
    سال‌یاد سفر ابدی آن بزرگ‌مرد بی‌بدیل هنر ایران‌زمین گرامی و روح پاکش از لطف و رحمت بی‌کران خالق هنرمند هستی بهره‌مند باد.
    • هنرمند ماندگار IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      470 0
      روح استاد شجریان عزیز شاد و یادش گرامی باد.