جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 947655
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
جلسه طلاب و فضلای سنقر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کرمی در جلسه طلاب و فضلای سنقر به برخی از وظایف طلبگی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کرمی عصر امروز در جلسه طلاب و فضلای سنقر که در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: ما به عنوان اشخاصی که سرباز حضرت ولی عصر(عج) هستیم، سه وظیفه تحصیل، تحقیق و تبلیغ را دارا هستیم و باید برای تحقق آن تلاش و کوشش کنیم.

وی با اشاره به وظایف تبلیغی طلاب و روحانیون، ابراز داشت: امامت جماعت، یکی از وظایف طلاب و فضلاست و اگر بتوانیم به این موضوع توجه کنیم، می توانیم توجه مناسب تری نسبت به سایر وظایف خود داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: نبی مکرم اسلام (ص) در روایتی فرموده است: «اگر دوست دارید نمازتان اطمینان بخش باشد، ممتازترین فرد را از جهات گوناگون به عنوان امامت جماعت انتخاب کنید»؛ پس برتری در علم، عمل و تقوا به عنوان سه رکن مهم برای یک شخص معمم توصیه شده است تا قابلیت راهبری و پیشوایی یک جمعیت را برای نماز داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی تصریح کرد: قاعده علم، عمل و تقوا این است که شخص در بُعد مطالب علمی، عملی و تقوا داناتر از دیگران بوده و بتواند عمل متقیانه را شکل دهد.

وی بیان داشت: ویژگی دیگر امام جماعت این است که باید مقبول و محبوب مردم باشد و این ویژگی در روایت ائمه اطهار (ع) آمده است؛ یکی از مسائلی که به روحانیت ضربه زده است، «شوخی» است که مقبولیت و محبوبیت را از بین خواهد برد.

سخنران این جلسه اظهار داشت: «بی توجهی به معنویت در منزل» از دیگر مباحثی است که به مقبولیت و محبوبیت ما ضربه خواهد زد؛ ما چه مقدار در منزل به مباحث معنوی توجه می کنیم؟ آیا به اعمال ماه رجب توجه داشته ایم؟ چه مقدار خانواده ما به ادعیه و نیایش ها توجه دارند؟ آیا به آنان آموزش داده ایم؟

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: هیچ کتابی در باب عقائد پیدا نمی کنیم که کامل تر از ادعیه باشند و مطالب کاملی در آن وجود دارد؛ پس باید به آن تسلط پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی خاطرنشان ساخت: مقبولیت اجتماعی نیز از دیگر ویژگی های یک امام جماعت موفق است؛ چراکه عدم مقبولیت اجتماعی، توصیه ها و نصایح او بر زمین خواهد ماند و مردم به آن عمل نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: امام جماعت، زینت مسجد است؛ چراکه امام جماعت شمعی است که مردم نمازگزار و ملائکه دور او می چرخند و اگر امام جماعت نباشد، این مسجد حالات خود را از دست خواهد داد؛ هرچه روحانی مقتدرتر، قوی تر، عالم تر، عامل تر، باتقواتر و ... باشد، آن محل آرام تر، متدین تر، قوی تر و ... خواهد شد.

وظایف طلبگی از نگاه یک استاد حوزه و دانشگاه

سخنران این جلسه بیان داشت: اندیشمند و صاحب فکر بودن از دیگر ویژگی هایی است که برای امام جماعت ذکر شده و امام سجاد علیه السلام در یکی از روایات خود به آن اشاره کرده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: داشتن قرائت مناسب، رعایت زمان، رعایت حال مردم و دانستن مهارت های جذب مردم، ویژگی های دیگری است که برای امام جماعت در روایات بیان شده است.  

حجت الاسلام والمسلمین کرمی با اشاره به اینکه یکی از راه های جذب مردم، «جلب اعتماد مخاطب» است، خاطرنشان ساخت: در موضوع «جلب اعتماد» باید به ویژگی های پنجگانه ای توجه کرد که یکی از آنان «توجه به نیازهاست»؛ اگر در توجه به نیازها اشتباه صورت بگیرد، نقض غرض صورت می گیرد و به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

سخنران این جلسه تصریح کرد: «توجه به نگرش ها»، «توجه به انتظارات مردم»، «توجه به انگیزه های مردم» و «توجه به تجربه ها» شاخصه های دیگر در موضوع «جلب اعتماد» است که از راهکارهای جذب مردم می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع تعاملات و همکاری های طلاب و فضلا برای دستیابی به موفقیت اشاره کرد و بیان داشت: طلاب و فضلا باید گردهم آمده و در جمع هایی که تشکیل می دهند به کارهای مهم پرداخته و تجربیات خود را در اختیار هم قرار دهند تا به موفقیت دست پیدا نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین کرمی یادآور شد: در تحقیقی که درباره بیش از ۴۰۰ نفر از افراد موفق انجام داده ایم به چند ویژگی مشترک رسیده ایم که یکی از آنان، آغاز فعالیت آنان از ساعت پنج صبح بوده است و فرصت خود را هدر نمی دادند.

وی اظهار داشت: «اهمیت به اخلاق و تربیت زن و فرزند»، «عدم ترک مطالعات تفسیری، اخلاقی، فقهی، تاریخی و عقائد»، «مراقبت زبان از بُعد تقوا»، «یادداشت برداری های صحیح و متفاوت نسبت به دیگران» و ... از دیگر ویژگی های مشترک انسان های موفق در حوزه بوده است.

وظایف طلبگی از نگاه یک استاد حوزه و دانشگاه

همچنین در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین فعلی، نماینده طلاب و فضلای سنقر نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در ایام کرونا بسیاری از برنامه ها در کل کشور تعطیل شد و ما هم نتوانستیم جلسات مناسبی را با حضور شما عزیزان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اما در طول این مدت، فعالیت های خود را تعطیل نکرده و رایزنی های گوناگونی را داشته ایم تا بتوانیم قدمی برای رفع مشکلات طلاب و فضلا برداریم.

نماینده طلاب و فضلای سنقر در پایان ابراز داشت: رایزنی با مرکز خدمات حوزه های علمیه، دفتر نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، مجمع نمایندگان طلاب و ... از جمله کارهایی بوده که در طول این مدت دنبال کرده ایم.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha