یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
نشست کرسی‌های آزاداندیشی

حوزه/ دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، کرسی‌های آزاداندیشی را عقبه فکری نظام اسلامی دانست و گفت: آنچه در این مجمع عرضه می‌شود در واقع پیاده‌سازی و اجرای دیدگاه‌های مقام معظم رهبری به صورت برخط و آنلاین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بنایی در دوازدهمین  نشست کرسی‌های آزاداندیشی دوره‌ای که با عنوان «بنیادها و آرمان‌های انقلاب اسلامی» به همت دانشگاه طلوع مهر قم و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: ایشان در این دیدار نکاتی راجع به ضرورت تبیین مسائل مبتلابه انقلاب بیان کردند و اظهار داشتند که ادبیات و مفاهیم و مطالب مرتبط با انقلاب باید به‌روزرسانی شود.

وی با اشاره به این که کرسی‌های آزاداندیشی، عقبه فکری نظام اسلامی است، گفت: جلساتی که  با همکاری دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری طی پنج سال گذشته برگزار شده است بالغ بر یک‌صد جلسه می‌گردد. ما برای اداره این جلسات و ارائه مطالب علمی ارزیابی شده از حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا دعوت کردیم و ایشان هم قبول زحمت کردند . ایشان ابتدا پیشنهادات و دیگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و سپس با بیانی شیوا و رسا و در بسیاری از موارد  با پاورپوینت مطالب را ارائه می‌کنند. آنچه در مجمع عرضه می‌شود در واقع پیاده‌سازی و اجرای دیدگاه‌های رهبری به صورت برخط و آنلاین است. ما در این جلسات که با حضور اعضای محترم مجمع در طول سال به شکل منظم برگزار می‌شود "حتی در شرایط کرونایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی" خط به خط، عین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را پیشاپیش بحث و گفتگو می‌کنیم. یعنی همان دیدگاه‌های مدنظر مقام معظم رهبری را تبیین، بازخوانی و عملیاتی می‌کنیم.

دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: در این دیدار رهبری دو مسئله را بیان کردند. مسئله‌ اول بحث ضرورت تبیین  مفاهیم انقلاب بود. ببینید این کار چقدر اهمیت دارد. جلسات ما هم از چند سال قبل در همین راستا  تشکیل می‌شده است.در حال حاضر در کشور حدود ۲۵۰ حزب وجود دارد. نیروها و جناح‌های سیاسی و تشکل‌هایی که مرتب در فضای رسانه و مطبوعاتی کشور تحلیل ارائه می‌دهند، هیچ‌گاه بحث مداوم ندارند و هیچ‌یک از احزاب ما دقیق و ظریف نکات مورد نیاز نظام را بحث نمی‌کنند. فقط در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم  این مباحث به طور ثابت و مداوم به صورت هفتگی ارائه می‌شود. الحمدلله همه دوستان کمک می‌کنند تا این مباحث تبیین شود و وجود آقای دکتر مهاجرنیا برای ما مغتنم هست؛ زیرا ایشان دانش آموخته حوزه علمیه قم هستند وعلاوه بر تسلط به مباحث علمی و حوزوی از دانش سیاسی گسترده خوبی برخوردارند..نوآوری‌های ایشان در مباحث مطروحه برای همه دوستان وعلاقه مندان به مباحث ایشان واضح است.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری می‌فرماید: هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد، با چالش‌های جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّت‌های جدید مواجه خواهد شد و این مسائل او را نیازمند می‌کند به اینکه عقبه‌ فکری تغذیه‌کننده نظام هم گسترش پیدا کند؛ یعنی جاهایی نظام را از جهت خوراک فکری تغذیه کند. آن عقبه‌ فکری که نظام را دارد جلو می‌برد و تغذیه می‌کند و از انحرافش جلوگیری می‌کند باید تقویت شود. باید مفاهیم جدید مطرح بشود. عرض کردم این مفاهیم جدید از بیرون نه، از داخل. خود مفاهیم اسلامی است. از متن قرآن و سنت است.

رئیس دانشگاه طلوع مهر با اشاره به ادامه سخنان رهبری گفت: ایشان می‌فرماید: البته این کار، پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن درباره این‌ها کار همه کس نیست. فضلاء و متفکرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلام کاملاً آشنا باشند. قرآن را با دقت مطالعه کرده باشند، تلاوت کرده باشند، تدبر کرده باشند، از جمود و تحجر فکری دور باشند؛ چون از آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجر که هنوز مسئله دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده است بخواهد وارد بشود. نه، باید انسان‌های متفکر، شخصیت‌های برجسته وارد این کار شوند.

حجت الاسلام بنایی افزود: همه بحث‌هایی که توسط دانشگاه طلوع مهر و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری  در این سال‌ها انجام می‌شود دقیقاً بحث‌هایی است که مبتنی بر قرآن و حدیث است. بحث‌های مبنایی و ریشه‌ای است، تبیینی است. از روز اول شروع این مباحث، هم نوشتم و هم گفتم جنس این مباحث تبیین است. نمی‌گوییم این بحث‌ها را  تأسیس و تولید کردیم ولی مباحثی است که با تلاش و نوآوری حجت الاسلام دکتر مهاجرنیا و همت دوستان طی این سال‌ها عرضه شده است.

وی افزود:  وقتی ما می‌گوییم دیدگاه مقام معظم رهبری یا خط مقام رهبری، دقیقاً این است  که توسط این مجموعه این خط فکری تعقیب و دنبال می‌شود و این برای کشور سرمایه‌ای است. برآیند این جلسات چاپ و پخش می‌شود و همه استفاده می‌کنند. دلیلش هم این است که دائما سیاسیون و دوستان ما، در احزاب و تشکل‌های مختلف از  کتاب‌ها و تولید جدید مجمع  پرسش می‌کنند و واقعاً برایشان جنبه نوآوری دارد. می‌گویند ما چگونه می‌توانیم از این  بحث‌ها استفاده کنیم؟

حجت الاسلام بنایی گفت: در همین شرایط سخت کرونا و با همین سختی‌ها، امشب جلسه دوازدهم این دوره را برگزار می‌کنیم  و فکر نمی‌کردیم که در این شرایط کرونایی با این پروتکل‌ها بشود این جلسه را برگزار کرد. الحمدلله دوستان همت کردند، ما هم ممنون و قدردان هستیم. ان‌شاءالله که این جلسات و کرسی‌های آزاد اندیشی با همین دیدگاه که مسائلی که مورد نیاز انقلاب هست به عنوان یک عقبه‌ فکری برای نظام در حد خودمان تحقیق و عرضه کنیم. ادعا نمی‌کنیم کل نظام را می‌خواهیم تغذیه کنیم. نه، بلکه هر چه که بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم سعی خود را می کنیم. هرچند ممکن است خیلی‌ها مایل نباشند و یا نخواهند صدای ما شنیده شود. ولی ما وظیفه وکار خودمان را انجام می‌دهیم، آنها هم کار خودشان را بکنند. وظیفه‌ انقلابی ما این است که  دیدگاه رهبری را  دقیقاً منعکس کنیم و بحث کنیم.

وی در پایان  گفت: در اینجا لازم می دانم از همه دوستانی که در جلسه تشریف  می آورند، همچنین از دوستانی که اخبار جلسات هفتگی ما را هر هفته منتشر می کنند  تشکر و قدردانی نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha