چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاوی/ نشست علمی بانکداری اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام محمد مادرشاهی گفت: نظام بانکی موجود به گونه ای طراحی شده است که آرام آرام پول را در نقطه ای جمع کند و ایجاد انحصار نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد مادرشاهی عصر روز شنبه در دومین نشست حلقه های علمی اقتصاد مقاومتی که با موضوع بررسی شیوه های طراحی بانکداری اسلامی و در سالن جلسات دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد با اشاره به اهمیت روش تحقیق در مورد نظام اقتصادی اسلام گفت: نوع پرداخت و روش تحقیقی که در باب مسئله بانکداری محققین اتخاذ می نمایند، می تواند در حل مشکلات این عرصه بسیار تأثیرگذار و مهم باشد.نوع پرداخت و روش تحقیقی که در باب مسئله بانکداری محققین اتخاذ می نمایند، می تواند در حل مشکلات این عرصه بسیار تأثیرگذار و مهم باشد.

وی گفت: ضرورت تغییر در وضعیت کنونی یک مسئله اتفاقی است که هم دولت، هم فعالان اقتصادی، قانونگذاران و علما به آن معتقد هستند.

دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام خاطرنشان کرد: تاکنون تلاش های مختلفی در این راستا صورت گرفته است؛ به طور مثال لزوم اقتصار بر یک بانک دولتی یکی از راهکارهای پیشنهادی در این مورد می باشد.

وی گفت: معیاری که برای قضاوت در مورد بانک می توانیم به دست آوریم شامل شناخت جایگاه بانک به عنوان نهاد تأمین مالی و گردش پول در نظام اقتصادی و همچنین روش صحیح استنباط می باشد.

حجت الاسلام مادرشاهی تصریح کرد: تبیین روش صحیح که همان روش جامع فقه نظام می باشد یکی از کارهای انجام شده در راستای طراحی بانکداری اسلامی بوده است.

وی افزود: اگر کسی با نظام های اقتصادی آشنایی داشته باشد به خوبی می داند هم نظام های دولت محور محض شکست خورده اند و هم نظام های سرمایه داری عاجز هستند.

دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام بیان داشت: نظام اقتصادی اسلام هیچ کدام از نظام های اقتصادی موجود نیست و نظامی مستقل است.

وی گفت: نظام اقتصادی سرمایه سالار، مالکیت فردی مطلق و ارزش شدن حداکثر سازی سود شخصی را پذیرفته و انحصارات بزرگ و تولید انبوه متمرکز را به دنبال داشته است.

دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: محصول نظام اقتصادی سرمایه سالار ایجاد اختلاف طبقاتی شدید، بحران های اقتصادی گسترده و فقر بوده است.

وی عنوان داشت: نظام اقتصادی دولت سالاری یکی دیگر از نظام های تجربه شده است که مالکیت دولت و سلب مالکیت از اشخاص را پذیرفت.

حجت الاسلام محمد مادرشاهی گفت: به دلیل عدم کارآمدی دو نظام مذکور نظام های اقتصادی مختلط به وجود آمد که ترکیبی از نظام های سرمایه سالار و دولت سالار بودند.

وی افزود: جنبه مشترک بین هر سه نوع نظام اقتصادی «انباشت ثروت» است و این همان چیزی است که اسلام آن را نفی می کند.

دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام خاطرنشان کرد: عموم فعالان اقتصادی در این سه نوع نظام به عنوان اجیر به کار گرفته شدند و عدم نقش عموم مردم در مالکیت منابع جامعه نتیجه آن ها بوده است.

وی گفت: در تحلیل تولید انبوه متمرکز عامل اصلی را می توان این دانست که سمت و سوی اقتصاد به گونه ای است که احتیاج به سرمایه گذاری های کلان وجود دارد و علم هم در این مسیر پیشرفت کرده است.

حجت الاسلام مادرشاهی بیان داشت: طراحی بانک یک امر انحصاری است و این موضوع عموم مردم را در نقش آفرینی در آن محروم می سازد.

وی افزود: دولت در نظام اقتصادی اسلام بیشترین امکانات را در اختیار دارد اما کمترین دخالت را در امور اقتصادی اعمال می کند و از این جهت با دولت در نظام های اقتصادی سرمایه سالار و دولت سالار متفاوت است.

دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: نظام اقتصادی اسلامی به دنبال از بین بردن «اجبار» برای مردم در اجیر شدن آنان در امور اقتصادی است تا آزادی اقتصادی مردم سلب نشود.

وی گفت: در بانکداری اسلامی یکی از بایدها این است که خود عموم مردم بتوانند یک یا چند بانک را تشکیل دهند.

حجت الاسلام مادرشاهی عنوان داشت: کاهش وابستگی دولت به منابع بانکی نیز یکی دیگر از مشخصه های بانکداری اسلامی است.

وی گفت: در بانکداری اسلامی نباید خود بانک ها نقش مستقیم در امور اقتصادی داشته باشند؛ زیرا این امر سبب ایجاد انحصار می شود و بانک باید فقط نقش واسطه ای ایفا کند.

دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از منابع بانکی فقط در دسترس ۲ درصد از مردم قرار دارد و این همان تمرکز ثروت بوده و با عدالت در تضاد است.

وی افزود: نظام بانکی موجود به گونه ای طراحی شده است که آرام آرام پول را در نقطه ای جمع کند و ایجاد انحصار نماید.

دبیر علمی حلقه بانکداری در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مدیریت و کنترل نقدینگی که به معنای کنترل خلق پول و جهت دهی نقدینگی است یکی از اصول نظام بانکداری اسلامی می باشد.

وی گفت: شفافیت اطلاعات و جلوگیری از فساد، جدا نشدن جریان پولی از جریان واقعی اقتصاد، قابلیت اجرا و نظارت و نیز تأمین اهداف نظام اسلامی، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی از دیگر اصول راهبردی بانکداری اسلامی است.

دبیر گروه پژوهشی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: در طرح بانکداری اسلامی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی از تمام ظرفیت ها و ابزارهای موجود اعم از فقه، اخلاق و فلسفه اسلامی استفاده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha