جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صفحه سيد ابوالحسن نواب

حوزه/ دانشگاه ادیان و مذاهب وظیفه خود می‌داند که بدون ورود در اختلافاتی که میان وی و کلیسای کاتولیک وجود داشت، از مقام علمی و نیز رواداری دینیِ وی در مطالعات و مناسبات ادیان، تجلیل کند و درگذشت او را به مسیحیان جهان، به ویژه کلیسای کاتولیکیِ آلمان تسلیت بگوید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در صفحه مجازی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب آمده است:

در پی درگذشت الهیدان سوئیسی تبار پروفسور هانس کونگ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به شرح زیر است

درگذشت الهیدان سوئیسی تبار مایه تأسف و تأثر گردید. او که از مشاوران پاپ ژان بیست وسوم و از ایده پردازان شورای جهانی واتیکان دوم بود، از داعیه‌داران تقریب بینامذهبی و بینادینی به شمار می‌آمد و همواره هم در پی آشتی دادن کاتولیک و اصلاح دینی(آیین پروتستان) بود و هم به همگرایی با دیگر ادیان و از جمله اسلام که در بیانیه شورای دوم واتیکان، جایگاهی درخور یافت، معتقد و ملتزم بود. اثر معروف وی درباره اسلام از همین نگاه او ناشی می‌شد.

او به رغم انتقادهایی که به تعالیم اساسی و نیز ساختار کلیساییِ کاتولیک داشت و از جمله عصمت پاپی را زیر سؤال برد، همواره می‌کوشید تا میان دین و دنیای مدرن، میانه‌داری کرده و از دینداری در روزگار جدید به رغم همه تحولات و دگرگونی هایش دفاع کند.

هانس کونگ که از مراودات خوبی با پاپ پیشین، راتزینگر(بندیکت شانزدهم) برخوردار بود، به مقوله اخلاق نیز اهتمام می‌ورزید. او از بانیان ایده و نهاد اخلاق جهانی بود.

هانس کونگ در ایران نیز به یُمن ترجمه برخی آثارش(از جمله ترجمه‌های دکتر حسن قنبری عضو سابق هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب که انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرد) شناخته شده بود.

دانشگاه ادیان و مذاهب وظیفه خود می‌داند که بدون ورود در اختلافاتی که میان وی و کلیسای کاتولیک وجود داشت، از مقام علمی و نیز رواداری دینیِ وی در مطالعات و مناسبات ادیان، تجلیل کند و درگذشت او را به مسیحیان جهان، به ویژه کلیسای کاتولیکیِ آلمان تسلیت بگوید. امید داریم که راه او در مناسبات تقریبی و مطالعات تطبیقی ادیان همچنان برقرار و پررهرو باشد.

سید ابوالحسن نواب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha