چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حسن هدایت- کارگردان سینما

حوزه / یک کارگردان گفت: آنچه از تولیدات مناسبتی سیما می‌توان استنباط کرد این مهم است که این کارها نشانی از کیفیت و مضمون مطلوب ندارند.

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،پیرامون تولیدات مناسبتی سیما اظهار کرد: در ابتدا باید ببینیم از تولیدات مناسبتی چه توقعی داریم. برای مثال اگر قرار است کاری در ماه رمضان تولید شود چه منظوری را دنبال می‌کند؟ آیا می‌خواهیم به واسطه آن کار، روحیه معنوی مخاطب را بالا ببریم یا اینکه به دنبال سرگرمی و چیزهای دیگر هستیم.

وی افزود: آن چیزی که در یک دهه اخیر از تولیدات مناسبتی سیما استنباط کردم این است که این کارها چندان به فکر بالا بردن روحیه معنوی مخاطب نیستند، بلکه صرفاً کارهایی آنتن پرکن است که می‌خواهد به هر قیمت که تماشاگر را به سمت خود بکشاند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که باید کارهای مناسبتی چه مشخصه‌هایی داشته باشد، تصریح کرد: اولین و مهمترین موضوع به نظرم نمود ماه مبارک در تولیدات نمایشی است، زیرا بیننده با دیدن این کارها باید متوجه شود که آن اثر به ماه رمضان مربوط است، البته نمی‌گویم تنها با نشان دادن سفره افطار یا سحر بخواهیم به این امر برسیم، اما مسلماً برخی ظواهر نیست بودنشان لازم است.

هدایت متذکر شد: ممکن است عده‌ای بگویند در کارهای خانوادگی یا اجتماعی به صورت غیرمستقیم با پرداختن به اخلاقیات موضوعات دینی مد نظر قرار گرفته است، اما به باور من نه تنها این امر رخ نداده، بلکه در بسیاری از کارها ما شاهد اشاعه رفتارهای غیر اخلاقی نیز هستیم، البته ممکن است در این میان استثناهایی نیز وجود داشته باشد.

هدایت در پایان تصریح کرد: موضوعی که بیان کردم تنها به ماه مبارک نیز مربوط نمی‌شود، بلکه دیگر مناسبت‌ها نیز باید به قواعد خاص خود معتقد باشد. برای مثال اگر هفته دفاع مقدس است و باید کاری مرتبط با جنگ پخش شود نه اینکه در آن ایام فیلم یا سریال کمدی روی آنتن بریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha