شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در مراسم عمامه گذاری طلاب مدارس علمیه اندیمشک

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی گفت: حقیقت روزه ماه رمضان، نفی و ترک اعمال غیر الهی است؛ اگر بناست ماه مبارک رمضان، ماه رؤیت انوار الهی و ماه نظر به وجهه الله باشد، راهی نداریم جز اینکه پرهیزگار باشیم و خانه دل را از هرچه غیر از خداست، پاک کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، در سومین جلسه از سلسله مباحث «ضیافت بندگی» که از سوی رسانه رسمی حوزه در خوزستان به‌صورت مجازی اجرا می‌شود، اظهارداشت: از مهم‌ترین ویژگی‌های ماه مبارک رمضان، گشوده بودن سفره ضیافت الهی است که به فرموده پیامبر اعظم(ص) «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ...» ماهی است که همه بندگان خدا به میهمانی پروردگار دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به آداب ضیافت الهی، گفت: یکی از آداب این میهمانی، پرهیز از مفطرات صیام است؛ یعنی برای اینکه به حقیقت روزه‌داری دست‌یابیم، باید از مفطرات، اوامر و کارهایی که روزه را باطل و مانع از شناخت ضیافت الهی می‌شود، پرهیز کنیم.

این استاد اخلاق حوزه، با طرح این سؤال که «چه چیزهایی روزه را باطل می‌کند!؟»، بیان کرد: اگر روزه‌ی انسان، همچون روزه عوام باشد، پس عوامل ابطال روزه همان کارهایی است که در احکام و رساله‌های مراجع تقلید آمده؛ اما اگر به دنبال روزه‌ای بالاتر از عوام باشیم، یعنی همان روزه‌ای که خواص مؤمنین به دنبال آن هستند، باید علاوه بر اجتناب از خوردن و آشامیدن، از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر گناهان صغیره و کبیره پرهیز کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، تصریح کرد: اگر انسان به دنبال روزه «اخص الخواص» مرتبه اعلای روزه‌داری است، باید از چیزهایی که دل و باطنش را مکدر می‌کند، اجتناب نماید و این همان واقعیت روزه است که حضرت امیر(ع) فرمودند؛ «صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ وَ صَومُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ» یعنی «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است».

بیشتر بخوانید؛

«روزه»؛ تنها پاداش بندگان به خداوند متعال در ماه رمضان

وی در ادامه افزود: اگر می‌خواهید به حقیقت روزه‌داری دست یابید، باید روزه‌داری را از شکم خود آغاز و آنگاه‌که با قلب و سایر اعضا و جوارح بدن همراه شد، عمق راه برای رسیدن به حقیقت ضیافت الهی و صیام و روزه‌داری فراهم و هموار می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه، ادامه داد و گفت: بر خلاف سایر عبادت‌ها همچون «نماز» و «حج» که شرط انجام آن عمل و فعل است، مهم‌ترین شرط ورود و وصول به حقیقت روزه‌داری و صیام، پرهیز و ترک است؛ به تعبیر دیگر، حقیقت روزه‌داری یعنی نفی و کشتن حیات نفسانی...! از خوردن و آشامیدن گرفته تا شهواتی که چشم و گوش و زبان را به گناه وا می‌دارد و در مرحله بالاتر، پرهیز و ترک هر چیزی است که دل انسان را به خودش مشغول می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با بیان اینکه حقیقت روزه ماه رمضان، نفی و ترک اعمال غیر الهی است، اذعان کرد: اگر بناست ماه مبارک رمضان، ماه رؤیت انوار الهی و ماه نظر به وجهه الله باشد، راهی نداریم جز اینکه پرهیزگار باشیم و خانه دل را از هرچه غیر از خداست، پاک کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که وقتی حضرت رسول(ص) در خطبه شعبانیه اوصاف و فضائل ماه مبارک را فرمودند؛ حضرت علی(ع) سؤال کردند؛ «مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؟ ؛ برترین اعمال در این ماه چیست؟»، پیامبر(ص) فرمودند؛ «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ ؛ برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی در پایان با بیان اینکه ستون خیمه ضیافت الهی، نفی و ترک غیر خدا و محرمات است، گفت: برای اینکه دل‌هایمان، خدایی و آماده دیدن آماده انوار الهی شود، باید چشم و گوش و دست و پاهایمان را از محرمات نگه داریم و قلب و دل را از کینه، حسادت، کبر و غرور و آنچه به غیر خداست، پاک و زنگارها را بشوریم؛ تنها در این صورت است که انسان به مقام صیام و روزه‌داری «اخص الخواص» که حقیقت روزه‌داری‌ است، می‌رسد.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "ضیافت بندگی" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha