یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
زیارت حضرت معصومه (س) مایه ی فخر و مباهات عالمان دین است

حوزه/ استاد مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس گفت: حضرت معصومه(س) نمونه شخصیت بارز یک بانوی مومنه است که زیارت ایشان مایه ی فخر و مباهات عالمان دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه خانم زینب عطاءاللهی در ویژه برنامه «دختران تمدن ساز» که در مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها)  به صورت مجازی و با حضور طلاب، اساتید و کادر این مدرسه برگزار شد،  بیان کرد: با توجه به مباحث تاریخی  و روایات، جایگاه دختر با ظهور دین مبین اسلام در مکه و سخنان پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) شکل گرفته و اهمیت یافته است.

استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس تصریح کرد: اقدامات پیامبر (صلی الله علیه و اله) در اوج جاهلیت که ارزشی برای مقام زن قائل نبودند، موجب اعتبار بخشی به مقام و شخصیت زن شده و آنان را از حالت ابزاری خارج و به آنان مقام معنوی و ارزش انسانی و کرامت بخشید.

وی، آغاز این تحول عظیم جایگاه زن را هم زمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دانست و خاطرنشان کرد: با تولد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و بانوانی دیگر همچون حضرت زینب (سلام الله علیها)، مادران و دختران ائمه (علیهم السلام)، ملاک تقوا، عبادت و دوری از گناهان برای ارزش گذاری زنان تعریف شد.

 عطاءاللهی با اشاره به احادیث ائمه معصومین (علیهم السلام) درباره ی مقام و کرامت های حضرت معصومه (سلام الله علیها)، اظهار داشت: طبق روایت امام رضا (علیه السلام)، مبنی بر اینکه « مَن زارَ المَعصُومَةَ بِقُمّ کَمَنْ زارَنی؛ هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مثل این که من را زیارت  کرده است.» لقب معصومه، اولین بار توسط امام رضا (علیه السلام)، به ایشان داده شد، از این رو، اسلام مقام والایی برای دختران قائل است.

وی با اشاره به روایت امام صادق (علیه السلام) مبنی بر« مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ؛ هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد.»، افزود: زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) زیارت مأثوره است به این معنا که ائمه (علیهم السلام) به طور خاص در مورد ایشان، این زیارت را نقل کرده اند که نشانه ی، یکی از برجستگی ها و ویژگی های خاص حضرت نسبت به امامزادگان دیگر است.

عطاءاللهی در مورد عبادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) گفت: ایشان به مدت بیست و سه روز در بیت النور قم به عبادت مشغول بودند که هم اکنون محل زیارت مردم است.

وی در ادامه تشریح کرد: فراز «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ فإن لک عند الله شأنا من الشأن» در زیارت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به مقام شفاعت ایشان به نقل از ائمه (علیهم السلام) اشاره دارد و جایگاه این مقام را جز ائمه (علیهم السلام) و کسانی که عالم به غیب هستند نمی دانند.

استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس بیان کرد: عالمان بزرگی چون آیت الله سید شهاب الدین مرعشی به مدت شصت سال، صبح را با زیارت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) آغاز می کردند و اولین زائر بودند که خود نشانه ی جایگاه و مقام والای حضرت معصومه(س) است.

استاد حوزه علمیه خوهران بندرعباس با استناد به آیه ۱۳ سوره حجرات « إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» تبیین کرد:  معیار کرامت انسان، تقوای او است که نمونه ی عینی این مسئله، مقام حضرت معصومه (علیهاالسلام) در قم مشهود است که با ایمان، تقوا و عمل صالح چنان جایگاهی پیدا کرد که زیارت ایشان مایه ی مباهات و فخر بهترین عالمان عصر و زاهدترین افراد است. 

وی گفت: زن در جایگاه همسری، مادری و نقش های دیگر، با ملاک های حفظ حریم، حیا و عفت، ایمان و تقوا عزیز و عزت مند می شود.

استاد حوزه علمیه خوهران بندرعباس با اشاره به اینکه مسئله نبودن هم کفو برای حضرت معصومه (علیها السلام) برای ازدواج مورد قبول نیست، بیان کرد: با توجه به شرایط سخت سیاسی حاکم در آن زمان و فشار بر خانواده امام کاظم (علیه السلام) برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) موقعیت ازدواج فراهم نشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha