یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
محمدپور

حوزه/ هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، نشست تخصصی با عنوان «اهمیت دانش ژنتیک و ضرورت پژوهش‌های فقهی در آن» را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر امین محمدپور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست تخصصی «اهمیت دانش ژنتیک و ضرورت پژوهش‌های فقهی در آن» که به همت هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه به‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به علم ژنتیک و اثر آن بر رفتار و تربیت، گفت: برخلاف سیطره علوم سکولار در جهان، انسان صرفاً از بعد جسمانی تشکیل نشده و آنچه حقیقت انسان را شکل می‌دهد جسم، روان و روح است.

وی افزود: جسم و روان از ژنتیک و برنامه وراثتی پیروی می‌کنند و در شاخه‌ای از این علم، از ژنتیک رفتاری و صفاتی بحث می‌شود؛ اما روح انسان، با عنایت به منابع قرآنی و روایی، امری جداگانه و در کنار جسم و روان انسانی و مسلط بر آن است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه برای تبیین بهتر مسئله باید کلیتی از چگونگی کارکرد نظام ادراکی و رفتاری انسان داشته باشیم، تشریح کرد: مغز به‌عنوان عضو رئیسه، در آن واحد اطلاعات مختلفی را که از طریق حواس به آن می‌رسد تحلیل می‌کند و در کسری از ثانیه تصمیم می‌گیرد و به اعضا مربوطه فرمان می‌دهد تا رفتار مقتضی را انجام دهد. اما سؤال مهم این است که چه چیز به مغز فرمان می‌دهد یا به‌عبارت‌دیگر مغز برچه اساسی تصمیم می‌گیرد تا در آن زمان و بر اساس آن اطلاعات، چگونه رفتار کند؟؛ مغز فرمان را از «ژن» می‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه ژن را در قالب جسم می‌بینند، اما باید توجه داشت که در حوزه روان بسیار دخیل است. در ادبیات دینی نیز شواهد بسیاری درباره اثر ژن بر آینده و شکل‌گیری شخصیت انسان وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها روایت پیامبر اکرم(ص) است که می فرمایند: «اَلشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ اَلسَّعِیدُ مَنْ سَعِدَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ».

محمدپور ضمن تأکید بر اثر متقابل محیط و صفات والدین در شکل‌گیری ژن فرزند، ابراز کرد: بنا بر یافته‌های علم پزشکی و زیست‌شناسی، اولین عضوی که در جنین تشکیل می‌شود، مغز و نخاع است و سلول‌های اولیه‌ی به علت اتصال به سیستم عصبی مادر، هر آنچه او ادراک می‌کند را درک کرده، لذا نوع رفتاری که زن و شوهر به‌عنوان والدین با یکدیگر دارند چه پیش از بارداری و چه پس‌ازآن نقش به سزایی در تعیین رفتار و صفات آینده فرزند دارد.

متخصص روان‌پزشکی و از شاگردان پروفسور سمیعی، با اشاره به توانایی‌های انسان در پرتو علم و دین، ادامه داد: مغز در تقسیمات علمی به چپ و راست تقسیم می‌شود که بیشتر مورداستفاده در تبیین کارکردها و نقش‌هایی است که هر نیمکره به عهده دارد؛ یا به بالا و پایین که معین کننده زمینه خودآگاه (بخش بالایی مغز) و زمینه ناخودآگاه (بخش پایینی مغز)است. قدرت، کنترل و مدیریت زمینه پنهان به‌مراتب بیشتر از زمینه خودآگاه است.

وی به توان زندگی انسان تا ۵۰۰ سال و عمرهای طولانی در قرآن اشاره کرد و افزود: اطلاعات علمی به ما می‌گوید که طرح بدن ما با گذشتگان تفاوتی ندارد اما تغییر دو عامل «تغذیه و روان آرام» در سبک زندگی ما سبب شده تا عمرها کوتاه شود.

محمدپور بیان کرد: اثرات ژنتیک در «سلامت و زیبایی»، «ذهن»، «عقل»، «دین» و «اخلاق»، خلاصه می‌شود، لذا با تغذیه مناسب و رفتار درست پیش و پس از بارداری ضامن سلامت و زیبایی جسم و جان فرزند باشیم؛ چراکه ژن سالم به فرزند منتقل می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ناقص‌الخلقه بودن فرزند را، نه امری محتوم بلکه ناشی از بی‌توجهی به سخنان و سفارش‌های معصومین(ع) در باب تغذیه و روابط برشمرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha