دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تصاویر/ دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، گفت: در عرصه تولید محتوا در فضای مجازی حرکت‌های مهمی در قم شروع شده و مشخصا نهادهایی در این حوزه، کارهای اولیه را آغاز نموده‌اند، ارتقای این مهم نیازمند همکاری نهادهای همسو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌حوزه،آیت الله اعرافی، شامگاه پنج شنبه در دیدار دکتر زارع پور وزیر ارتباطات به اهمیت و جایگاه ارتباطات در حوزه های زیست انسانی اشاره کرد و یادآورشد: حوزه فناوری های ارتباطی از دو منظر ارتقاء فناوری و فرهنگ دینی نیازمند مطالعه است و هزینه‌ای برای مطالعه در این بخش‌ها تحکیم کننده پایه های مهم ارتباطی است.

وی مطالعات فرهنگی و دینی در قلمرو ارتباطات و فضای مجازی را از منظرهای مهم در این مسیر برشمرد و ابراز داشت: در سالیان اخیر و در حوزه‌های علمیه منظومه فکری نویی با بهره‌گیری از تجارب گذشته شکل گرفته است.

آیت الله اعرافی ضمن ارائه گزارشی از طرح ها، برنامه ها و راهبردهای نوین حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار بالغ بر ۴۰۰ رشته و گرایش در ۱۶ حوزه دانشی اعم از علوم اسلامی، علوم انسانی، فرهنگ و ارتباطات و ... در قالب درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که در رویکردهای اسلامی، نگاه فلسفی و توصیفی نسبت به فناوری، ارتباطات و فضای مجازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به فلسفه های مضاف پیش بینی شده در حوزه، راه برای حضور فلسفه ارتباطات و فناوری‌های نو و فضای مجازی باز شده است. فقه از دیگر قلمرو های دانشی مرتبط با حوزه فناوری ارتباطات بوده، مباحث اخلاقی و فرهنگی در این امر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه بر همکاری حوزه های علمیه و وزارت فناوری ارتباطات تاکید نمود و با بیان این که موضوعات مرتبط را از منظر اسلامی می‌توان بررسی کرد، اظهار داشت: درس‌های اجتهادی و خارج حوزه نوینی را می توان، ناظر به نیازهای حوزه فناوری ارتباطات ترسیم کرد، موفقیت در آن نیازمند تعامل تخصصی و دو سویه است.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر اهمیت نظام تخصصی و دانش های اسلامی؛ کاربست فناوری‌های جدید در فضای علوم اسلامی را از دیگر حوزه‌های همکاری عنوان کرد و تصریح کرد: حوزه قم پیشگام در این عرصه فناوری ارتباطات است؛ هوش مصنوعی و اجتهاد از دیگر موضوعاتی است که می تواند تحول بزرگی را در دانش‌های حوزوی اعم از فقه و اجتهاد داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: کاربست فناوری‌های جدید در قلمروهای علوم اسلامی و معارف دینی از منظر پژوهش، تحقیق و فناوری‌های مرتبط با گفتمان‌سازی، مقوله ای است که می توان بدان توجه داشت.

وی بحث تولید محتوا در فضای مجازی را از دیگر بسترهای همکاری مشترک دانست و یادآور شد: در عرصه تولید محتوا حرکت‌های مهمی در قم شروع شده و مشخصا نهادهایی در این حوزه، کارهای اولیه را آغاز نموده‌اند، ارتقاء این مهم نیازمند همکاری نهادهای همسو است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که انقلاب اسلامی از گفتمان بسیار قوی در جهان برخوردار است، اظهار داشت: رویکرد بین‌الملل اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند در زوایای کار فناوری ارتباطات اثرگذار بود، ابواب جدیدی را پیش روی تعاملات جریان‌های همسو در عرصه بین الملل بگشاید.

وی با تاکید بر این که در حوزه فناوری و ارتباطات دنیای بزرگی از فرصت وجود دارد که بدان توجه چندانی نشده است، اظهارداشت: در شهر مقدس قم ۱۰۰ هزار نفر از نقاط مختلف ایران و نیز ۱۰۰ کشور جهان در حال تحصیل علوم اسلامی هستند، فعالیت ۳۰۰ مرکز و موسسه حوزوی در این شهر، ظرفیت والایی را برای این منطقه ایجاد نموده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که مراکز علمی و فرهنگی شهر قم با بیش از ۲ هزار مجموعه فرهنگی و دانشی جهان در ارتباط هستند، اظهار داشت: قم دومین شهر نشر کشور و نخستین شهر نشر کتاب در حوزه علوم اسلامی و انسانی است؛ این شهر از جایگاه خاصی در میان کشورهای اسلامی برخوردار است.

وی اهمیت توجه به زیرساخت‌های حوزه فناوری ارتباطات شهر قم را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: فعال سازی ظرفیت عظیم شهر مقدس قم، نیازمند حمایت‌های مضاعف است، چرا که خدمت به قم، نه تنها خدمت به کشور، بلکه خدمت به تمام جهان اسلام است.

مدیرحوزه‌های علمیه راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات را از دیگر تاکیدات حوزه فناوری ارتباطات برشمرد و گفت: شبکه ملی ارتباطات و تولید محتوای فاخر نیازمند تلاش فراوان و سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر این که حفظ و فعال سازی ظرفیت نخبگان علمی نیازمند ارتقاء زیرساخت‌های دانشی است، یادآور شد: هر اندازه در فناوری‌های نو تلاش کنیم، زمینه فراوانی برای ایجاد اشتغال و نیز حفظ و بهره مندی از ظرفیت نخبگان گشوده خواهد شد.

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود تاکید کرد: حوزه‌های علمیه، ناظر به محورهای فعالیتی و رسالت مشترک، برنامه پنج ساله‌ای را با نهادها و دستگاه‌های همسو ترسیم نموده است.

 دکتر عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ادامه این دیدار با بیان این که شکل‌گیری همکاری‌های مشترک، نیازمند توجه به شرح وظایف نهادها است، خاطرنشان کرد: انتظارات فراوانی نسبت به دولت آقای رئیسی وجود دارد، که حوزه مطالعات پژوهشی در عرصه فرهنگ از مهمترین آنهاست.

وی در ادامه توجه حوزه های علمیه به فناوری‌های نوین را فرصتی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و یادآور شد: تولید محتواهای دینی و فرهنگی و جریان سازی فرهنگی در کشور نیازمند توسعه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه بین الملل نیز ظرفیت های بسیاری وجود دارد؛ به عنوان نمونه پلت فرم های تخصصی از جمله بسترهای جدیدی است که می‌تواند در اختیار کشورهای مختلف قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که تقویت بازار پلت فرم‌ها، نیازمند توجه روز افزون تمام نهادها و نیازمند عزم ملی است، خاطرنشان کرد: توجه به ابزارهای جدید فناورانه را باید مغتنم شمرد؛ فعالیت خودجوش نخبگان در حوزه‌های فناوری های نوین فرصتی ارزشمند است.

زارع پور با بیان این که استقبال نخبگان بین المللی به ویژه نخبگان مسلمان برای حضور و فعالیت در ایران، سرمایه و فرصتی بزرگ و مغتنم است، خاطرنشان کرد: ایجاد تفاهم نامه راهبردی نیازمند تاسیس کارگروه مشترک عملیاتی است تا چارچوب اقدامات مشترک برای همکاری‌های متقابل در آن ترسیم گردد.

حجت الاسلام و المسلمین  برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه نیز در بخش دیگری از این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت عقدتفاهم‌نامه همکاری و برنامه پنج ساله عملیاتی، گزارشی از ظرفیت‌های حوزه در فناوری‌های ارتباطی نوین ارائه کرد.

وی با تاکید بر این که در حوزه موضوع شناسی ارتباطات، با طلاب خوش استعداد ارتباط خوب و مستحکمی برقرار شده است، خاطرنشان کرد: در کارگروه های تخصصی برخی از نکات ناظر به روز آمد سازی‌ها دنبال می شود؛ به عنوان نمونه موضوع حقوق بشر و چالش‌های بنیادین نظری، در فضای مجازی ایجاد و پیگیری می شود.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، دو کلان پروژه سوپر ابر تولید محتوا و طلبه مجازی را از طرح های نوین مرکز رسانه و فضای مجازی عنوان کرد و ابراز داشت: این دو مهم از ایده تا مارکتینگ پی گرفته شده اند؛ طلبه مجازی، ناظر به حسب نیاز و در تمام پلت فرم‌ها ترسیم و در مسیر طراحی قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین برته با بیان این که در طرح اقدام مقدورات قم را کافی نمی‌دانیم، اظهار داشت: راه‌اندازی تلویزیون بین المللی حوزه‌های علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تلویزیون اینترنتی بسیار ارزان بوده، قابل مقایسه با دیگر قالب‌ها نیست؛ امیدواریم با کارهای زیرساختی، بتوان اقدامات در خور توجهی در مسیر فعال سازی ظرفیت‌ها انجام داد.

در بخشی از این دیدار دکتر بهروز مینایی، مشاور آیت الله اعرافی در هوش مصنوعی و فضای سایبر و نیز مهندس جواد خدیوی مدیر مرکز فناوری حوزه‌های علمیه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات، ظرفیت ها و طرح‌های پیش روی، به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha