سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کارگاه پاسخگویی به مسائل زن و خانواده

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: حوزه‌های علمیه خواهران باید به دنبال رهبری سبک زندگی باشند تا با ریشه‌یابی در فرهنگ اسلام، ارزش‌های اجتماعی و تکاملی انسان ارائه داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم حسینی واعظ در کارگاه «پاسخگویی به شبهات زنان با رویکرد حقوقی و حجاب و عفاف» ویژه مدیران و مبلغان انجمن‌های زن و خانواده مدارس علمیه استان گلستان که در شهرستان گرگان برگزار شد، با اشاره به آیات و روایاتی پیرامون ازدواج، بیان کرد: اساس قوانین اسلامی را فطرت، غریزه ثابت و پایدار انسان تشکیل می دهد.

وی با بیان این‌که فرم و ظاهر اجتماع در هر عصر دگرگون می شود اما انسان در هر زمانی از نظر فطرت، روحیه، غریزه و تمایلات ثابت طبیعی متفاوت از قرن و زمان دیگر نیست، افزود: انسانیّت، مشخّصات و روحیّات انسان در هر زمان از نظر کلّی یکی است و هرگز غرایز و مشخصات وجودی آنها تغییر نمی‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان خاطرنشان کرد: زمانی که انسان از تشکیل خانواده و زندگی اجتماعی که در نهاد و فطرت اوست، فاصله بگیرد؛ در حقیقت از قوانین آفرینش منحرف شده و آثار و نتایج منفی را در پی خواهد داشت، زیرا رهبانیت بر خلاف اصول فطرت و طبیعت انسان بوده و مفاسد زیادی بوجود می‌آورد.

خانم حسینی واعظ با اشاره به این‌که اسلام برای اجتماع، ضرورت تشکیل نهاد مقدس خانواده و قوانین ثابت در باب روابط خانوادگی، امر ازدواج را وضع کرده است، گفت: قانون مربوط به هزار و چهارصد سال پیش در این گونه مسائل و مسائل دیگری که براساس فطریّات و غرایز انسانی است، با واقع بینی خاصّی که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و ارزیابی غرایز او وضع شده است، خانواده را به عنوان آیتی از آیات بزرگ خدا در جوامع انسانی بنیان نهاد.

وی به ضرورت و اهمیّت تشکیل خانواده نیز اشاره کرد و گفت: اهمیت تشکیل خانواده و جایگاه آن به اندازه‌ای است که قرآن کریم، عذر تقریبا عمومی و همگانی برای فراز از ازدواج و تشکیل خانواده یعنی مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی را رد می کند و می فرماید: از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواج آنان بکوشید، زیرا «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ».

استاد حوزه پیرامون توطئه دشمنان در مسئله خانواده، ابراز کرد: از آنجا که در دین اسلام، خانواده از ارزش والایی برخورداراست، مروجان سبک زندگی غربی، مهم‌ترین ارزش‌های اسلامی و بنیان خانواده را نشانه گرفته اند.

خانم حسینی واعظ به سبک زندگی غربی اشاره کرد و توضیح داد: در فرهنگ غربی روابط خانوادگی کمرنگ است، به همین دلیل مفاسد اخلاقی و اجتماعی بسیار است و به دنبال کشاندن آن مفاسد به خانواده‌های اسلامی هستند.

وی، نجات سبک زندگی دینی و اسلامی را در گرو ارزشمند بودن نقش خانواده و تلاش در سالم نگه‌داشتن آن دانست و ادامه داد: حوزه‌های علمیه خواهران باید به دنبال رهبری سبک زندگی باشند تا با ریشه‌یابی در فرهنگ اسلام، ارزش‌های اجتماعی و تکاملی انسان ارائه داده شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اضافه کرد: باید مطابق با دستورات خداوند سبک زندگی اسلامی را طراحی کرد و با پررنگ کردن نقش خانواده در جامعه، ظرفیت‌های موجود در خانواده شناسایی شود.

خانم حسینی واعظ اضافه کرد: اصلی‌ترین رسالت طلبه‌ها و مبلغان این است که میزان اعتماد مردم به حوزه‌های علمیه خواهران را ارتقا دهند، زیرا ارتقای جایگاه اجتماعی طلبه‌های خواهر در تعامل مناسب با مردم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha