سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
کد خبر: 992783
۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
نقد کتاب

حوزه/ نقد کتاب آموزش کلام اسلامی در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سیده زینب حسینی، در جلسه آموزشی نقد کتاب درسی آموزش کلام اسلامی محمد سعیدی مهر، در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان، نقد کتاب را مؤثر در شناخت بیشتر کتاب معرفی کرد و گفت: نقد کتاب باعث می شود کتاب را به سادگی از یاد نبرید. ضمن اینکه با نقد کتاب فهرستی از آنچه می‌خوانید را ثبت و ضبط خواهید کرد و در نهایت اینک نقد کتاب توان توصیف، تحلیل و تفسیرتان نیز بهبود خواهد بخشید.

وی، نقد علمی یک اثر را ارزشیابی و شناخت عمیق مزایا و معایب، ارزش ها و ضد ارزش ها، خوبی ها و بدی ها، فرصت ها و تهدید های یک موضوع یا اثر علمی تعریف کرد و ادامه داد: نقد منابع و آثار علمی در دو حیطه مورد بررسی قرار می گیرند: نقد ساختاری و شکلی؛ نقد محتوایی.

استاد حوزه خواهران در ادامه به موارد قابل بررسی در نقد ساختاری پرداخت و گفت: در نقد ساختاری باید به تناسب طرح جلد با موضوع، کیفیت چاپ، کیفیت کاغذ، نوع قلم و فونت بکار رفته و سایز و نوع قلم مناسب توجه شود. ضمن اینکه در نقد شکلی کتاب به جنس جلد اثر، نحوه معرفی نویسنده، ارزیابی صفحه شناسنامه اثر، تعداد چاپ، سال چاپ در کنار تناسب بخش بندی و فصل بندی و انسجام مطالب حاشیه و... مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با بیان تفاوت نقد محتوایی کتب علمی مختلف به علت تقاوت موضوع، گفت: ممکن است مسأله ای در یک کتاب حسن حساب شود، ولی در کتاب دیگر عیب، اما مهمترین نکاتی که در نقد محتوایی باید بدان توجه شود عبارتند از مطالب در رابطه با موضوعات روز و کاربردی باشند، استدلالات علمی و منطقی، آمارهای دقیق و از منابع معتبر، نوشتن مطالب بر مبنای تحقیق و پژوهش و به قلم نویسنده.

حسینی در ادامه مباحث به نقد کتاب آموزش کلام اسلامی از لحاظ ساختاری پرداخت: طرح روی جلد تا حدودی با موضوع کتاب هماهنگی ندارد. ضمن اینکه چاپ کتاب و فونت خط آن به اندازه است وحاشیه بندی و چیدمان پاراگرافها متناسب با شیوه ی نگارش کتب است، همچنین کتاب دارای هفت بخش است و گام به گام متناسب با اصول عقاید امامیه در دو جلد تدوین یافته است.

وی اظهار کرد: حجت الاسلام محمد سعیدی مهر در دو جلد کتاب سعی کرده تا در حد امکان هندسه کلی مباحث کلامی در انگاره ای منجسم ارایه کند. از جمله وِیژگی های خوب این کتاب بیان جایگاه و ربط بین مباحث، بیان ساده مباحث فلسفی، ارائه خلاصه مطالب در پایان هر فصل و تاکید بر نظریه مشهور علما است. اما اگر آقای سعیدی مهر از روایات کمتر بیان شده روایات کمتر مورد توجه قرار گرفته شده در بحث اثبات ائمه ی معصومین استفاده می شد زیبایی کار دو چندان می شد.

حسینی بیان کرد: مولف کتاب عمدتا آیات و روایاتی طرح نموده اند که از ابتدا طلاب رشته ی الهیات با این روایات و آیات اشنایی اجمالی داشته اند، علاوه بر اینکه بیان داستانها و نکات پند آموز بیان برخی از مناظرات حتی به عنوان تکلیف کلاسی می توانست برای طلاب بسیار گیرایی داشته باشد، ضمن اینکه در عصر حاضر، برخلاف اعصار گذشته به دلیل وجود شبکه های گسترده‌ی ارتباطی، شبهات و پرسش‌ گوناگون دینی (کلامی، ‌ قرآنی، ‌ تاریخی، حدیثی و...) به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته، اما در این کتاب به تبیین و پاسخگویی بدین شبهات پرداخته نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha