چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
استاد رهگشا

استاد حوزه علمیه بندرعباس گفت: ریشه بخل به حب دنیا بر می گردد و مانند درختی است که میوه آن آتش است و انسان بخیل هم خود و هم دیگران را با آن می سوزاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، حجت‌الاسلام ذبیح الله رهگشا در جمع طلاب بندرعباس اظهارداشت: ریشه بخل به حب دنیا بر می گردد. پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: البُخلُ شَجَرَةٌ تَنبُتُ فِی النّارِ ، فَلا یَلِجُ النّارَ إلّا بَخیلٌ به این معنا که بخل درختی است که در آتش می روید و فقط شخص بخیل وارد آن می شود و از میوه این درخت می خورد؛ وقتی دل انسان جهنمی شد و حب دنیا پیدا کرد صفت بخل در او ایجاد می شود؛ در قرآن آنهایی که مال یتیم را می خورند مانند کسانی هستند که آتش می خورند و در بخل هم همین است و بخیل هم خودش را و هم دیگران را می سوزاند.

وی بیان کرد: امیرالمومنین علی(ع) علت اینکه انسان ابتلا به بخل پیدا می کند را توجه به غیر خدا می داند و می فرمایند: إِذَا لَمْ یَکُنْ لِلَّهِ فِی عَبْدٍ حَاجَةٌ اِبْتَلاَهُ بِالْبُخْلِ .یعنی زمانی که خدا ببیند بنده او حاجتش را نزد خدا بیان نمی کند و بیشتر به سوی غیر خدا می رود او را بخل مبتلا می کند که منظور از بخل در این حدیث بخل در مال است.

استاد حوزه ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی که در کتاب بحارالانوار ج ۷۰ صفحه ۳۰۰ آمده است، می فرمایند: أبْخَلُ النّاسِ مَن بَخِـلَ بمـا افترَضَ اللّه ُ علَیهِا یعنی بخیل ترین مردم کسی است که بخل بورزد به آنچه خداوند به او واجب کرده است؛خداوند خمس و زکات را برای ما واجب کرده است بنابراین کسی که این حقوق را نپردازد بخیل ترین مردم است چرا که خداوند این ثروت را به او داده است، اما انسان از پرداخت حق خداوند صرف نظر می کنند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha