یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
پرستاران یزدی

حوزه/رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی(ره) یزد در جمع نمازگزاران جمعه یزد گفت: جامعه پزشکی و بهداشت و درمان یزد ۹ شهید را در راه مبارزه با بیماری کرونا تقدیم انقلاب اسلامی کرد و امر به معروف در شرایط کرونایی امروز تشویق و اقناع مردم به انجام واکسیناسیون برای کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کروناست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، دکتر عمیدالدین خطیبی عقدا، در سخنرانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه شهر یزد، در مصلای نماز جمعه مسجد جامع ملا اسماعیل با اهدای سلام و درود به پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و تبریک میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار اظهارداشت: حضرت زنیب(س) دارای خصوصیات بارزی همچون شجاعت و بردباری، صبر و مدیریت است که به بهترین نحو از بحران پس از واقعه کربلا عبور کرد.

وی بحران کرونا را تهدیدی برای سلامت همه پرستاران و مردم در طول دو سال گذشته دانست و الگوگیری از صبر و مقاومت حضرت زینب(س) را یکی از راهکارهای مبارزه با ویروس کرونا و عبور از بحران بیان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی(ره) یزد ابراز کرد: در این بحران کسی نیست که بدون آسیب از کرونا باشد و خیلی از مردم دچار تعطیلی کار شدند و پرستاران و قشر بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بودند.

دکتر خطیبی عقدا خاطرنشان کرد: نامگذاری روز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان روز پرستار را به فال نیک می گیریم؛ زیرا این روز نماد ارزش و میزان خدمت این پرستاران دلسوز و مهربان را می رساند و فرصت خوبی برای تفکر و تعقل برای کسانی که در این حرفه مشغول هستند و عشق و علاقه وافر به خلق الله دارند.

کار پرستاران در بحران کرونا بازگرداندن نفس های به شماره افتاده بود

وی تأکید کرد: وظیفه کادر درمان، درمان همه بیماری ها بود ولی در این دو سال گذشته در بحران کرونا، کار پرستاران و کادر درمان بازگرداندن نفس های به شماره افتاده بود و هر لحظه امکان داشت فردی را از جمع یک خانواده از دنیا برود.

۱۳۰۰ پرستار یزدی مبتلا به کرونا شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی(ره) یزد با قرائت آیه ۳۲ سوره مائده «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا؛ و هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است» اظهار داشت: در این دوسال بحران کرونا بیش از ۱۳۰۰ نفر از پرستاران درگیر بیماری شدند و فشار مضاعفی به روح و روان و جسمشان وارد شد.

دکتر خطیبی عقدا با یادآوری سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر «پرستار فرشته رحمت برای بیماران است» افزود: ۹ شهید در استان یزد در راه سلامت جامعه تقدیم کردیم و پرستاری که ۹ ماه در کما بود و به درجه جانبازی نائل شد.

وی با طرح این سئوال از مردم که وظیفه ما در برابر از خودگذشتگی قشر پرستار و بهداشت و درمان چیست؟ اظهار داشت: بهترین کار بازگرداندن پرستاران و کادر درمان به زندگی عادی خودشان است؛ زیرا این افراد با فشاری کاری مضاعف و چندبرابری روبرو بودند و راهی به جز واکسیناسیون ندارد.

تشویق مردم به واکسیناسیون امر به معروف است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی(ره) یزد با اشاره به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان کرد: اقناع کردن و تشویق دیگران به واکسیناسیون در اولویت است که همانا امر به معروف و نهی از منکر به شمار می رود.

دکتر خطیبی بیان کرد: در حالی که در ابتدای شیوع کرونا و پیک اول تا سوم مرگ و میر زیادی را مشاهده کردیم ولی وقتی انجام واکسیناسیون عمومی بالا رفت میزان مرگ و میر ما (با توجه به اینکه میزان درگیری سه برابر شد) به حداقل نسبت به سه پیک قبلی کاهش یافت.

افراد بالای۴۰ سال دوز سوم واکسن را دریافت کنند

وی با درخواست از مردم که هر کسی به عنوان وظیفه شرعی افراد جامعه را به واکسیناسیون تشویق کنند، افزود: افراد بالای چهل سال می توانند دوز سوم واکسن را بعد از گذشت چهار ماه از تزریق دوز دوم واکسن ها، برکت و سینوفارم دریافت نمایند.

خطیبی ادامه داد: افراد بالای ۴۰ سال که دو دوز واکسن استرازنکا را دریافت کرده اند بعد از گذشت شش ماه می توانند دوز سوم را نیز دریافت کنند.

وی از مردم درخواست کرد: برای کاهش بیماری کرونا و عبور از پیک های جدید، همچنان فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت نمایند و واکسن کرونا را دریافت نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت الله صدوقی(ره) یزد ابراز کرد: اگر از نزدیک با پرستاران صحبت کنید متوجه از جان گذشتگی ها و دلسوزی و مهربانی آنان خواهید شد زیرا بسیاری از افراد چند ماه در بیمارستان و حتی بخش مراقبت های ویژه بستری بودند و حتی برخی بیماران از سوی خانواده طرد شده بودند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha